• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    کاتوزیان: عدالت ارجح از آزادی است
    ادامه مطلب

    پدر علم حقوق ایران آزادی را نخستین حکم عقل و جزو سرشت آدمی دانست
    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، دکتر ناصر کاتوزیان روز چهارشنبه در مراسمی که از سوی انجمن علمی دانشجویان حقوق دانشگاه بوعلی سینا برگزار شده بود، تصریح کرد: آزادی به طور مطلق مقدس ترین کلمه ای است که بشر شناخته و تنها عیب آن مبهم بودن آن است.
    وی با اشاره به تعریف آزادی گفت: آزادی رهایی از رذائل و گرویدن به فضائل بوده که عده معدودی آزادی را بی ایمانی و بی اخلاقی دانسته، در حالی که آزادی چه از نظر شرعی و چه فلسفی جزو ذات انسان است.
    وی تاکید کرد: عدالت ارجح از آزادی است که هر چه عدالت بیشتر باشد آزادی نیز مطلوب تر است.
    وی ادامه داد: خداوند در آفرینش آدم همه نعمت‌ها را به او عطا کرده و انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است و روح خود را در او دمیده است، روح خ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    باید تحمل فعالیت همه رسانه ها را داشت...
    ادامه مطلب

    توقف انتشار مشروح گزارش جلسات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکزتوسط پایگاه تحلیلی خبری سیمرغ عدالت

    رامین وفاتبار - سردبیر وبسایت سیمرغ عدالت
    معروف است که در طول سالهای متمادی و علیرغم استقرار مشروطیت در ایران و تشکیل مجلس شورای ملی ، مردم از شنیدن مذاکرات نمایندگانی که خود برگذیده بودند و باید وکلای آنها می بودند و به امور خود این مردم رسیدگی می کردند محروم بودند .
    کسی دقیقا نمیدانست که در مجلس چه مذاکراتی مطرح می شود و دسترسی صرفا به شرحی بود که خود مجلس منتشر می کرد یا نمایندگان یا نشریات جناحی آنها می نوشتند و منتشر می نمودند .
    پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی و در سالهای پایانی حیات رژیم حاکم در آن زمان به ناگهان مردم و موکلین محر...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    چرا لايحه جديد استقلال كانون را نقض مي كند
    ادامه مطلب

    سعید باقری وکیل دادگستری 
     

        لايحه جامع وكالت كه از سوي قوه قضاييه و در راستاي تكاليف مقرر در ماده212 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران به دولت دهم ارسال شده بود و در كميسيون هاي فرعي و اصلي دولت مورد بررسي و تصويب و نهايتا به امضاي رييس جمهور وقت نيز رسيده پس از روي كارآمدن دولت يازدهم و در راستاي اجراي مقررات و آيين نامه هاي داخلي دولت مجددا براي اظهارنظر به قوه قضاييه ارسال شد. قوه قضاييه كه بايد در اين مرحله صرفا نظر خود را مبني بر تاييد يا مخالفت و نيز پيشنهادات اصلاحي درباره مواد مورد مخالفت اعلام مي كرد در يك اقدام شگفت انگيز لايحه ارسالي دولت را به كناري گذارده و از نو اقدام به تدوين لايحه يي جديد با146 ماده تحت عنوان «لايحه جامع وكالت و مشاوره حقوقي» كرده و رياست محترم قوه قض...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    باز هم قصه پرغصه لايحه وكالت
    ادامه مطلب

    حسن کیا وکیل دادگستری

        لايحه جامع وكالت و مشاوره حقوقي بيست و سوم فروردين ماه سال جاري از طرف قوه قضاييه و با امضاي رياست اين قوه به دولت ارسال و فرداي آن روز از طرف دبيرخانه دولت اعلام وصول شد. نگاهي اجمالي به اين لايحه نابودي استقلال كانون وكلااين قديمي ترين نهاد مستقل صنفي كشورمان را هشدار مي دهد در حالي كه در دولت قبلي لايحه ارسالي قوه قضاييه ماه ها در كميسيون هاي حقوقي و فرعي دولت و با حضور نمايندگان كانون وكلامورد اصلاح و تعديل قرار گرفته بود و بسياري از مواد تحديد كننده استقلال كانون وكلاحذف يا تعديل شده بود و آماده ارسال به مجلس بود دولت جديد در اقدامي عجيب لايحه موصوف را به قوه قضاييه برگرداند تا پس از مدتي، تقريبا همان لايحه قبلي قوه قضاييه و حتي در مواردي قابل ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    اعلام نتایج آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه تا دو ماه دیگر
    ادامه مطلب

     نتایج آزمون مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه تا دو ماه دیگر اعلام می‌شود.
    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شانزدهمین آزمون مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه صبح روز جمعه، دوم اسفندماه سال 92 در 25 حوزه امتحانی در تهران برگزار شد.
    در این آزمون 45 هزار نفر شرکت کردند که در نهایت 1000 نفر وکیل جذب این مرکز خواهند شد.
    عبدالرضا مومنی رییس مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه درباره نحوه تعیین تعداد وکلای مورد نیاز این مرکز گفته بود که برای تعیین تعداد وکلای مورد نیاز از دادگستری‌های سراسر کشور استعلام می‌شود و با توجه به پرونده‌های جاری تعداد وکلا تعیین می‌شوند.
    وی در رابطه با اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن جذب وکیل توسط مرکز مشاوران قوه قضاییه معتقد است که پروانه‌ای که...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    دستور پنجمین جلسه هیأت مدیره دوره 28
    ادامه مطلب


    روز یکشنبه مورخ 14/02/1393 ساعت 9 صبح 
    1-     تمرکز وکلا در غیر محل خدمت و پیگیری آنچه قبلا" در کمیته طرح و برنامه تصویب شده است و اجرائی کردن آن.
    2-     نامه اسکودا
    3-     بررسی معیارهای انتخاب دادستان ، ریاست معاضدت
    4-     استرداد پروانه وکالت
    5-     انتخابات هیأت مدیره صندوق حمایت وکلا
    6-     تعیین اعضای هیأت اجرایی اتحادیه سراسری کانونها
    7-     نامه کمیسیون اصل 90
    8-     پرونده آقای سید مهدی کریمی موسوی
    9-     پرونده آقای حسین صفائی
    10-    پیشنهادات و تصمیمات کمیسیون کارآموزی
    11-    نامه آقایان غلامرضا مدنیان و حمید محمدی وکلای دادگستری
     
     برگرفته از وب سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    متن پیشنهادی وکالت از سوی اتحادیه به دولت ارسال می‌شود
    ادامه مطلب


     رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از ارسال متن پیشنهادی وکالت از سوی این اتحادیه به دولت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
    بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری اولین همایش اتحادیه‌ اسکودا در مشهد، اظهار کرد: برگزاری این همایش در جلسه هیات عمومی اتحادیه‌ اسکودا در تاریخ 28 فروردین ماه سال جاری تصویب شد و همایش مذکور از تاریخ 31 اردیبهشت ماه تا اول خردادماه در مشهد برگزار می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این همایش، موضوع لایحه وکالت است، ادامه داد: از آنجا که این لایحه به هیات دولت واصل شده و تاریخ وصول آن 23 فروردین ماه سال جاری است و با عنایت به اینکه وکلا از وصول لایحه جدید و مفاد آن بعد از جلسه شورای اجرایی مورخ 28 فروردین ماه سال جاری مطلع شده‌اند و در این زمان دستور...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تعليق اجراي مجازات، عامل بازدارنده در ارتكاب جرم
    ادامه مطلب


     عبدالرحیم دادگرنیا

    تعليق اجراي مجازات، راهكاري بازدارنده در ارتكاب جرائم و مؤثر در كاهش جمعيت كيفري است،كه قانونگذار در فصل ششم از بخش دوم قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 از ماده 46 تا 55 به آن پرداخته و آن صلاحيت و اختياري است كه مقنن به دادگاه صادر كننده حكم، در صدور قرار تعليق اجراي مجازات تفويض كرده‌است. به موجب آن دادگاه مجاز است در صورت وجود شرايط لازم، تمام يا قسمتي از مجازات مقرر در حكم را از يك تا پنج سال معلق كند. اين موضوع در قانون مجازات اسلامي  1370 از ماده 25 لغايت 37 پيش‌بيني شده بود. به موجب مقررات ماده 46 قانون مجازات اسلامي جديد، در جرائم تعزيري درجه سه تا هشت دادگاه مي‌تواند در صورت وجود شرايط مقرره قانوني (1ـ وجود جهات تخفيف 2ـ پيش‌بيني اصلاح مرتكب 3ـ جبران ضرر و زيان يا برقراري ترتيبا...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    نشریه حقوقی پژوهشی تحلیلی استیناف در نمایشگاه بین المللی کتاب
    ادامه مطلب

    نشریه حقوقی تحلیلی پژوهشی استیناف را می توانید در نمایشگاه بین المللی تهیه فرمایید
    1- سالن 17 بخش ناشران دانشگاهی غرفه 286 
    2- ، سالن 19 بخش ناشران دانشگاهی ، غرفه 159

     

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی را ابطال کرد
    ادامه مطلب

    هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر «معافیت مالیاتی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی» را ابطال کرد.
    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گردش کار این پرونده آمده است که معاون حقوقی مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور به موجب لایحه‌ای ابطال بخشنامه شماره ۱۱۳۰۴/۶۲۴۷/۲۰۱- ۱۵/ ۱۱/ ۱۳۸۲ سازمان امور مالیاتی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
    بخشنامه اصداری به شماره مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور منبعث از حکم تبصره (۲) ماده (۲) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ مبنی بر «معافیت مالیاتی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی» به دلایل ذیل الذکر مغایر قانون است:
    اولا: به موجب تبصره (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ «درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی از قبی...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    فراخوان
    ادامه مطلب

    فراخوان ثبت نام در ارگان های کانون
     با سلام
    از همکاران عزیزی که علاقه مند به فعالیت در ارگان های کانون ( دادسرا و دادگاه و کمیسیون ها ) می باشند و سابقه فعالیت و آشنایی لازم با امور مربوطه را دارند دعوت می شود تا پایان روز چهارشنبه مورخ 17/2/93 درخواست خود را به همراه یک صفحه از رزومه همراه با عکس به دبیرخانه کانون تحویل نمایند
    رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز
    دکتر علی نجفی توانا

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    درخواست نکوداشت
    ادامه مطلب

    با سلام خدمت همه دوستان
    ضمن تبریک به اعضای محترم هیات رییسه، لازم می دانم از گذشت و بزرگمنشی و فداکاری یار دیرین و دلسوز کانون و همه وکلا جناب آقای فرض پور که حقیقتا اسوه و الگوی اخلاق و ایثار هستند قدردانی کنم. در این دو دوره هیات مدیره شهادت می دهم ایشان همیشه برای زحمت و تلاش نفر اول بودند و برای کسب مقام و منصب باگذشت ترین فرد.
    به پاس قدردانی از اخلاق این مرد بزرگ و خدوم، با یکی از دوستان تصمیم گرفتیم با کمک دوستانی که مایل به همکاری باشند، مراسم نکوداشتی برای ایشان برگزار نماییم. چنین مراسمی می تواند به ترویج اخلاق کمک کند و نشان دهنده اهتمام وکلا به حفظ سرمایه های اجتماعی و انسانیش باشد.
    ضمنا بهتر است این مراسم توسط وکلا برگزار شود و نه کانون. دوستانی که مایل به همکاری هستند استدعا دارد آمادگی خود را از طریق پیامک و یا ایمیل...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    لايحه و فارغ التحصيلان، هر دو پشت سد آزمون
    ادامه مطلب

    محمد علی جداری فروغی - وکیل دادگستری

        لايحه وكالت در هيات دولت مطرح است و هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز طي نامه يي از رياست محترم جمهوري درخواست بررسي مجدد اين لايحه با نظر وكلاي دادگستري و حقوقدانان و اساتيد علم حقوق كرده است.
        در اصل سي وپنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي آمده است: در همه دادگاه ها طرفين دعوي حق دارند براي خود وكيل انتخاب كنند و اگر توانايي انتخاب وكيل را نداشته باشند بايد براي آنها امكان تعيين وكيل فراهم شود.
        اينك با توجه به حجم بسيار زياد پرونده هاي ورودي به دستگاه قضايي و اينكه بسياري از آنها فاقد وكيل هستند و اينكه لايحه وكالت در دست بررسي است به نظر مي رسد ضمن لحاظ كردن استقلال وكيل و استقلال كانون وكلاكه لازمه يك دادرسي عادلانه است، باتوجه به جمعيت ده ها هزار نفري ف...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    گزارش لحظه به لحظه سومین جلسه هیات مدیره کانون مورخ 7 اردیبهشت 1393
    ادامه مطلب

     تهیه توسط : ارشیاناز حیدریان و مهناز شکری - عضو تحریریه پایگاه خبری سیمرغ عدالت
    ساعت9:30      :     جلسه با حضور همه اعضا اصلی و علی البدل آغاز شده و هم اکنو ن در حال برگزاری است.

                ساعت 9:35 : ابتدای جلسه با صحبت های دکترشهبازی نیا  مبنی بر  خبر قراردادبین کانون ایران و آمریکا و کانون مرکز و رفتن بعضی از اعضای کانون به آمریکا بوده  که ایشان آن را نقض کرده ومعتقد بر شایعه بودن این خبر دارند.
               دکتر کریمی با اعتقاد به این که این بحث برای هیئت مدیره گذشته است به مباحث هیئت مدیره جدید درارتباط نیست خواهان ادامه ندادن این بحث شدند .
         ساعت 9:40  : دکتر مالکی ذکر می کنند که  سه شنبه کمیته استقلال کانون با معاونت حقوقی رئیس جمهورجلسه داشته و         معضلات و مشکلات لایحه را بیان نمو...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    شماره ۸۷ مدرسه حقوق منتشر شد
    ادامه مطلب

      وکلای محترم ساکن در تهران می توانند این نشریه را به صورت رایگان از کتابفروشی کانون دریافت نمایندفهرست مقالات این شماره عبارتند از :
    دکتر محمد علی دادخواه  - کنگره ملی وکلا هویت حقوق بانان
    دكتر غلامرضا طيرانيان - حق پنهان
    دکتر امیررضا محمودی - نقد کاستی های کنوانسیون 1982 حقوق دریاها در رابطه با مجادله با دزدی دریایی و آینده تغییرات حقوقی در آن
    دکتر محمد مهدی الشریف – برگی ا ز تاریخ؛ درنگی در تاریخچه تدوین و عوامل وفاداری قانون مدنی به فقه
    دكتر حسن پوربافراني - درآمدي بر قتل شبه عمدي ناشي از تقصير مرتكب در قانون مجازات اسلامي 1392
    ابوذر اسدی - « حیثیت عمومی بزه ایراد ضرب و جرح عمدی در قانون مجازات اسلامی جدید»
    روح الله خلجی - تقابل حقوق رقابت تجاری با حقوق مالکیت فکری در پرتو قانون ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    خود انتقادی ، شرط پیشرفت
    ادامه مطلب

    دکتر ناصرفکوهی
    ناصر فکوهی تامل و اندیشه بر خود و بر دیگری، بر چرایی و چگونگی و آمدن و رفتن ما در این جهان و معنایی که می خواهیم به زندگی مان بدهیم، مهم ترین فرآیندی است که به باور من در زندگی هر فردی می تواند وجود داشته باشد. اما این فرآیند، نیاز به شرایط و الزامات و امکاناتی دارد که یکی از مهم ترین آنها وجود موقعیت هایی باثبات یا با حداقلی از ثبات است. اینکه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که گسست های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فکری به گواهی بزرگترین اندیشمندان تاریخی و کنونی اش، مهم ترین خصوصیتش بوده است را می توان با دلایل مختلف از جغرافیا و و تاریخ تا جامعه شناسی و فلسفه و... توجیه کرد و سازوکارهایی را که بر این سرنوشت حکم رانده اند نشان داد. با وجود این، فهمیدن یک پدیده به معنی آن نیست که بتوان با آن سر سازش داشت. حداکثر اتفاق...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تاثیر استقلال کانون وکلا بر افکار عمومی جامعه
    ادامه مطلب

    سمانه نیکدل وکیل دادگستری

    همانگونه که استقلال قوه‌قضاییه زیربنای حمایت از آزادی‌های بنیادین درهر سیستم قضایی است، یکی از نمادهای جامعه آزاد نیز در استقلال بی‌قید و شرط کانون‌های وکلا متبلور می‌شود. لذا ستون اصلی حمایت از حقوق شهروندی که شعار رئیس‌جمهور محترم نیز بود، استقلال سیستم حقوقی‌است. کارکرد صحیح دستگاه قضایی در زمینه اعمال حاکمیت قانون و در تفسیر قواعد و اصول حقوقی برآمده از مواد قانونی در گرو تعامل با وکلا است. وکیل مستقل نماینده افرادی است که جهت تظلم خواهی دست به دامان دستگاه قضا شده‌اند و اطمینان وی در خصوص رعایت حقوق و آزادی‌های موکلینش، منجر به اطمینان و اعتماد افکار عمومی به دستگاه قضایی کشور خواهد شد. این امر خطیر زمانی برای افراد جامعه محقق و اثبات می‌شود که وکیل نماینده واقعی موکل بوده و این...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    آوایی از دادگستری تهران رفت
    ادامه مطلب
    با حکم آملی‌لاریجانی؛
    رییس قوه قضاییه با صدور احکام جداگانه‌ای روسای جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و دادگستری کل استان تهران را منصوب کرد.
     سید علیرضا آوایی رئیس کل سابق دادگستری تهران به لحاظ تجارب طولانی در امر قضا حسب درخواست دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد.
     با حکم رئیس قوه قضاییه، علی اصغر جهانگیر به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب شد.
    متن حکم به شرح زیر است:
    جناب آقای اصغر جهانگیر
    نظر به تجربیات مدیریتی و ارزند...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تساوي شش بر شش
    ادامه مطلب

    دو دور راي گيري براي انتخاب رييس كانون مركز

    نويسنده: احمدرضا اسعدي نژاد

         يك بار ديگر تساوي، آن هم از نوع شش بر شش! ايراد از كجاست؟! قانونگذار يا هيات مديره؟! بالاخره هيات مديره دوره بيست و هشتم كانون وكلاي دادگستري مركز آغاز به كار كرد و در همان ابتداي كار محمدجندقي، رييس سِني هيات مديره، انتخاب رييس را در دستور كار قرار داد. همان طور كه پيش بيني مي شد دكتر علي نجفي توانا و دكتر محمد فرض پور ماچياني داوطلب رياست شدند: پس از ارائه برنامه هاي آنها، دو دور راي گيري صورت گرفت و در هر دو دور، هريك از كانديداها موفق به كسب شش راي شدند. در جلسه دوم هيات مديره نيز بحث ها به نتيجه نرسيد و همان طور كه قابل حدس بود انتخاب رييس به جلسه هاي بعد موكول شد.
        اعضاي هيات مديره مي توانند...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    برگزاری کارگاه بررسی نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی کیفری
    ادامه مطلب


     موسسه مطالعاتی و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش کارگاه آموزشی بررسی نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی کیفری را برگزار می‌کند.
    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگاه با تدریس علی خالقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مولف کتاب آیین دادرسی کیفری برگزار می‌شود.
    کارگاه اول روز پنجشنبه 11/ 2/ 93 از ساعت 9 صبح الی 12 و شنبه 13/ 2/ 93 از ساعت 16 الی 19 برگزار شده و همچنین کارگاه دوم روز چهارشنبه 7/ 3/ 93 از ساعت 16 الی 19 و پنجشنبه 8/ 3/ 93 از ساعت 9 صبح الی 12 برگزار می‌شود.
    بر اساس این گزارش، هزینه شرکت در این کارگاه‌ها 150 هزار تومان است که در انتها گواهینامه‌ای به اعضای شرکت‌کننده داده می‌شود.
    علاقه‌مندان می‌توانند به محل برگزاری این کارگاه به آدرس خیابان کریمخان‌ زند، خیابان سنایی، خیابان نهم، کوچه گیلان، پلاک 5، طبقه دوم، واحد ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)



    < انتها 1 2 3 4 5  ... ابتدا > 

    Design By Gitysoft