• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • گفتگوی هفته نامه نقش نو با دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست اسکودا

      اسکودا : دو سال پیش ...
      انتخابات هیات رییسه اسکودا - دوره چهارم 13۹۲-۱۳۹۰
      آقای دکتر علی مندلی پور، ریاست هیات اجرائی اتحادیه،
      آقایان حسن فرهودی نیا و مهدی عامری نواب رئیس
      و آقایان احمد شیخی و مهدی شهلا بازرسان اتحادیه
      در جلسه دوم صبح پنج شنبه 24/9/90، با حضور اعضای هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری ایران، انتخابات اعضای هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، انجام شد.
      درابتدای جلسه یکبار دیگر اعضای حاضر هیات مدیره تمامی کانون های بیست و یک گانه اتحادیه، اعلام حضور کردند و جمع نفرات حاضر در مجمع عمومی، ۹۳ نفر اعلام شد. البته حق رای اعضای هیات مدیره کانون مرکز، هر کدام، دو رای بود که در نتیجه، با لحاظ ۱۲حق رای بیشتر برای ایشان، تعداد رای اعضای حاضر، به ماخذ ۱۰۵ عدد رسید. کارت های رای گیری با رنگ های مختلف (کارت قرمز رنگ، برای انتخاب رئیس،  کارت رنگ زرد برای نواب رئیس، و کارت با رنگ سبز برای اعلام دو نفر بازرس) تقسیم شد.
      پس از آن  با توجه به قرائت مجدد اسامی کاندیداها، کارت های رای توزیع شده، جمع آوری و بعد از قرائت، نتایج بشرح ذیل اعلام شد:
      شمارش آراء ریاست از جمع ۱۰۵ رای ماخوذه :
      ۱- دکتر علی مندلی پور – ۵۰ رای
      ۲- سید محمد جندقی – ۳۴ رای
      ۳- دکتر محمد نبی – ۲۱ رای
      سپس با توجه به عدم حد نصاب اکثریت مطلق در بار اول رای گیری، انتخاب ریاست به مرحله دوم، موکول شد، که با توزیع برگ رای، رای گیری کتبی برای بار دوم انجام و در نتیجه ، از جمع ۱۰۵ رای ماخوذه، نتیجه ای مجدد اعلام شد:

      ۱- دکتر علی مندلی پور – ۴۹ رای
      ۲- سید محمد جندقی – ۴۳ رای
      ۳- دکتر محمد نبی – ۱۲ رای
      ۴- رای سفید – ۱ عدد
      بنابراین آقای دکتر مندنی پور از کانون فارس برای اولین بار از بین کانون های شهرستان به عنوان رئیس هیات اجرائی اتحادیه انتخاب شد که در بدو انتخاب ایشان رضایت حاضرین کماکان مشهود بود حال اینکه بعد از گذشت دوسال عملکرد وی قابل دفاع بوده یا خیر بحثی است که این روزها کماکان مطرح است ...
      و اما انتخابات این هفته اسکودا - دوره پنجم1392-1394
      انتخابات هیئت رئيسه اتحاديه كانونهاي وكلاي دادگستري سراسر ايران مشهور به اسكودا در اراك با حضور اعضاي هئيت مديره كانونهاي وكلاي 23 گانه كشور از روز چهارشنبه هشتم آبان برگزار خواهد شد.
      بهمن كشاورز رئيس پيشين اتحاديه با پيشينه ي رياست كانون و اسکودا بار ديگر نامزد تصدي رياست اين اتحاديه شده است پس از آن دکتر علی نجفی توانا عضو پیشین هیات مدیره کانون مرکز و مدرس دانشگاه نیز برای این سمت اعلام آمادگی کرده است، همینطور ابراهیم ثابت قدم  عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز نیز برای همین سمت نامزد شده است. در این میان بحث مطرح در جامعه وکلا این است که آیا مدیریت اسکودا باید فردی آشنایی به امور اسکودا بوده یا نیرویی جدید با برنامه هایی جدید می تواند اتحادیه به کمک شایسته تری بکند.
      درباره رويكرد و ارزيابي آقایان بهمن کشاورز و علی نجفی توانا از شرايط كنوني جامعه وكالت و ضرورت مشاركت موثر در مديريت امور وكلا و هماهنگي ميان كانونهاي وكلاي ايران به گفتگو نشسته ايم كه مي خوانيد.
      با چه انگیزه ای برای ریاست اسکودا کاندیدا شده اید ؟
      مثل موارد دیگر علت کاندیدا شدنم در این است که فکر کردم در این موقعیت حساس باشم . البته عرض نمی کنم احساس تکلیف کرده ام بلکه با توجه به اینکه امسال 43 سال است که وکالتم را شروع کردم و طبعاً شغل وکالت چیزی است ورای حرفه ای برای ارتزاق ، همیشه بر این عقیده بودم که آنچه برداشت های من از وکالت بوده است چه چیزی است و چه باید بشود . برداشتهایی به نفع آحاد وکلا و جامعه وکالت می باشد و از این موضع فکر کردم وجودم می تواند مفید باشد . طبیعتاً اینکه بچه هایم وکیل هستند و کارآموزان بسیاری در سنین مختلف دارم بر این باور شدم که تجاربم را در این صنف به کار بگیرم و اینها همه انگیزه ای است برای اینکه همه توانم را برای این حرفه و صنف در به کار گیرم تا همان شود که در کشورهای مترقی قرار دارد اینکه عرض کردم در این زمان ، به قول طنز نویس بزرگوار فکر می کنم آقای شکیبا که می گفت در مقطع حساس کنونی بعد می گفت این مقطع حساس چرا تمام نمی شود و ما هم در این مقطع حساس هستیم و بحث طرح جامع وکالت در مجلس اعلام وصول شده است در عین حال این خطر هم هست که لایحه وکالت یا برگردد به قوه قضاییه و نظیر آنچه که در ابتدا بود، شود و یا اینکه اگر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت به حالت اولیه برنگردد . برای تمشیت این موضوع و این معضل هماهنگی خیلی جدی و پیگیر همه کانون های وکلا و همه وکلای دادگستری ایران لازم است و من تصور کردم برای ایجاد این هماهنگی شاید فرد مناسبی باشم . شاید هم نباشم تشخیص با کانونها است که این را تایید کنند یا نکنند .
       باتوجه به اینکه همه پیشینه شما را می دانند علت واکنش هایی که بعضاً در حاشیه فعالیتهای صنفی نسبت به حضور شما می شود چیست ، منظورم مخالفان شما است ؟
      اولاً تصور می کنم که این قبیل موارد آنچنان قلیل و انگشت شمار است که قابل بحث نباشد ولی آنهایی که با حضور بنده در اسکودا مخالفند حتماً دلایلی دارند، ولی به نظر آنها احترام می گذارم . ثانیا اگر بیایند و اعلام کنند که شما چنین هستی یا چنین کاری انجام داده ای یا که شما را نمی پسندیم خوشحال می شوم و طبیعتاً ضعفم را اصلاح می کنم تا بتوانم کار بهتری برای وکلا انجام دهم . ثالثاً حتی در پی شناسایی عمیق این افراد که می فرمایید نیستم برای اینکه همه را در حد خودشان قبول دارم با موضع خودام و عقاید خودشان . ما به عنوان جامعه وکالت و وکلای دادگستری به اندازه کافی مراجعین خاصی داریم پس بهتر است همه را قبول کنیم و همدیگر را تقویت کنیم اما چرایی ها و چونی ها مسایل کلانی هستند که البته در مقاله مفصل آسیب شناسی وکالت متعرض این مسایل شده ام که انشاالله بشود در کتاب مستقلی چاپش کنیم چون در آنجا بحث کلان مطرح بوده و الان باید صحبت هایی بکنیم که باعث وصل کردن بشود ، نه تفرقه و جدایی .

      شما با توجه به اشرافی که در طول این دوران ( در اتحادیه و کانون مرکز حضور داشته اید ) به مسایل کانون هاو صنف وکالت دارید واین مسایل را به عنوان یک موضوع ملی به آن پرداختید به نظر شما انتخابات هیات رئیسه اسکودا در چند سال اخیر  اهمیتش بیشتر نشده  ، یعنی به نظر می رسد تعداد نامزدها و تعداد شرکت کنندگان و رقابت در آن بیشتر شده است شما علتش را در چه می دانید ؟
      بدون تردید همین طور است یعنی چه در سطح جامعه و چه در سطح کانون ها توجه به اسکودا بیشتر شده ، احتمالاً یکی از علل اسباب چالش بی جهتی است که برای این تشکیلات پدیدآمد  یعنی در همین دوره اخیر یعنی چالشی که واقعا هم اول قضیه اصلاً ارتباطی با اسکودا نداشت ولی اسکودا درگیرش شد و بحمدالله و المنه با تیزهوشی موقع شناسی و مدیریت مقامات قضایی و مسئولین به خوبی جمع و جور شد در حالی که می توانست بسیار چیز بدی باشد و حتی می توانست باعث نوعی هتک حرمت جهانی از تشکیلات قضایی ما بشود که خوشبختانه نشد و از طرف دیگرتوجه همکاران کانونها و اتحادیه به این قضیه بود که آنها متوجه شده اند اگر برای کانون ها آینده ای باشد و اگر قرار باشد که کانون ها در موضع صنفیشان به نحو مطلوب و کریمانه و بزرگوارانه باقی بمانند صرفاً در قالب اسکودا و اتحادیه است  زیرا کانون ها به تنهایی هیچکدامشان نمی توانند بیش از یک واحد صنفی جزیی  چیزی  باشند حتی کانون مرکز که تعداد اعضایش زیاد است  . اما وقتی این مساله در قالب اتحادیه مطرح می شود به نفع 23 کانون و چیزی در حدود 45 هزار وکیل قلم به دست  و سخنگو است که در سراسر ایران پراکنده هستند بنابراین کانون ها و و وکلا هم الان دیگر کاملا لمس می کنند که باید اتحادیه را تقویت کنند ووجودشان را در قالب اتحادیه نمایش دهند .
      به نظر شما کانون های وکلا برای اینکه موضع یکسانی در خصوص مسایل مبتلا بهشان داشته باشند  ،به این همبستگی رسیده اند و آیا این همبستگی وجود دارد ؟
      ملاحظه بفرمایید قطعاً در دید کلان وجود دارد در دید خرد با این مساله مواجه هستیم که کانون ها هر یک تاسیسات حقوقی مستقلی هستند و به حق مایلند که این استقلال را حفظ کنند و لطمه ای به آن نخورد جمع بین این دو مقوله یعنی هماهنگی ها در مسایل کلان و استقلال  کانون وکلا در مسایل کلان و خرد دشوار است تا الان اسکودا در این زمینه ناموفق نبوده است و در کل در بسیاری از موارد قضایا به صورت تفاهم و توافق حل می شود ، اقدامات هماهنگ است ، یک علتش هم شاید این است که اتحادیه به این موضوع توجه دارد که هم هیات عمومی و هم هیات اجرایی چون مقتضیات محلی جغرافیایی و خلقی و مناطق مختلف با هم متفاوتند و بعضاً هرکدام مقتضیات خاصی دارند باید این موضوع را در نظر گرفت و محترم شمرد و با این شرایط در خصوص همبستگی و یک پارچگی کانون ها با هم مشکلی به وجود نخواهد آمد .
      با توجه به گذشتن یک دهه از عمر اتحادیه آیا اتحادیه وکلا در تحقق اهدافش در مجموع موفق بوده است ؟
      بله موفق بوده است نفس اینکه کانون ها مرتب با هم در ارتباط باشند و سالی دو بار دور هم جمع شوند ومسایل مشترک خود را حلاجی کنند و دنبال راه حل بگردند این خودش موفقیت است .
      ارزیابی شما در خصوص تصمیمات کانون مرکز در خصوص اتحادیه چیست ؟
      همانطور که اول بیان کردم ترجیح می دهم که وارد مسایلی که احیاناً ممکن است به نوعی باعث کدورت و سوء تعبیر شود نشوم . ولی در مجموع بگویم که کانون مرکز الان تنها کانونی است که هر کدام از اعضای اصلی آن دو رای دارند و درشورای اجرایی هم دونفر نماینده دارد و این چیزی است که همه کانون ها درباره آن نظر داده اند و امتیازی است که به کانون مرکز داده اند و تصور می کنم اشکالی هم داشته باشد و خرد جمعی چنین حکمی کرده است . کانون مرکز در مجموع مشکل جدی با اسکودا ندارد و بدیهی است که رابطه اش با اسکودا می تواند بهتر باشد و انشاالله هم خواهد بود . اگر مشکلاتی بوده است من ترجیح می دهم که برگردانم به افراد نه کانون بعضاً تصمیمات فردی اتخاذ شده که احیاناً مثلاً موید شده به تایید هیات مدیره باعث بروز بعضی مشکلات و مسایلی شده که خوشبختانه هم حل شده است و باعث مشکل بزرگی در زمینه فعالیت های اسکودا و کانون ها نشده و امیدوارم بعدها هم تکرار نشود و نمی شود  

      در واقع آیا به نظر شما اسکودا در خصوص تصمیم سازی ها کامیاب بوده است؟
      یکی از امتیازاتی که در اسکودا ایجاد شده است این است که  هر کدام از کانون های محلی طبعاً نمایندگانی در مجلس دارند و روابط بسیاری از کانون های محلی با نمایندگانشان بسیار روابط نزدیکی است که از آن طریق می توانند  و خواهند توانست در تصمیمات مجلس راجع به وکالت و وکلا تاثیر گذار باشند  تا آنجا که خبر دارم و بنده بوده ام و خبر دارم بعد از بنده نیز کانون ها ارتباط هایشان را با نمایندگان مجلس محل خود حفظ نموده اند و نمایندگان هم سعی کردند تا در مجلس حامی استقلال کانون باشند وبسیاری از حرکاتی که در جهت تخریب استقلال کانون بوده است به نتیجه نرسیده و متوقف شده است و این یعنی موفقیت اسکودا و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
      آقای کشاورزحضورمجله ونشریه ای برای اسکودا خالی است ؟
      اتفاقاً مدرسه حقوق خودش قرار بود که قسمتی از اوراقش را در اختیار اسکودا بگزارد و مدتی هم این اتفاق افتاد منتها طالب کافی برای دادن مطلب نبود .  توجه شما را به اینکه هم اکنون من اگر بخواهم بشمارم توجه بفرمایید قزوین کرمانشاه خراسان گیلان خوزستان مرکز اصفهان و مازندران آذربایجان شرقی و شاید غربی و فارس وبعضی دیگر نشریه دارند
      دکتر نجفی توانا

      با چه انگیزه ای برای ریاست اسکودا کاندیدا شده اید ؟
      ارائه خدمت به همکاران وکیل و دفاع از نهاد وکالت و حرفه مربوط به آن ، از وظایف ذاتی فعالین در حوزه حقوق و عدالت قضایی می باشد . اتحادیه در واقع به عنوان یک ضرورت  ، بر اساس هماهنگی و همکاری کلیه کانون ها و وکلا به منظور تقویت مبانی حرفه ای و دفاع از حق دفاع و استقلال کانون و نهاد وکالت و وکیل تشکیل شده است هر چند از لحاظ قانونی ، قانونی برای آن تصویب نشده است ولی بهترین نوع انعکاس دموکراسی و هماهنگی در میان کانون های وکلا می تواند تلقی شود . در واقع تمام وکلا به نوعی در انتظار فرایند فعالیتهای اسکودا بوده اند عزیزان ما که مسئولیت مدیریت اتحادیه را در سال های گذشته به عهده داشتند مجموعه همکارانی بودند که از لحاظ فکری هماهنگ و تشکیلاتی در جبهه مشخصی قرار داشتند و به همین دلیل با لحاظ همین ویژگی انتظار می رفت اتحادیه برای ارتقاء وضعیت وکیل در جامعه و فرهنگسازی برای استفاده از وکیل و ایجاد معرفت تحرکات عملی داشته باشد .
      متاسفانه این نتایج حاصل نشد و اتحادیه با برگزاری جلسات دو بار در سال و یا برای انتخابات اقدام اساسی در این مسیر نتوانسته به عمل بیاورد البته ما واقف به شرایط اوضاع عمومی مربوط بر اطراف و اکناف حرفه وکالت هستیم اما به نظر می رسد فقدان برنامه و عدم فعالیت موثر و متناسب با شرایط امروزی حرفه وکالت با لحاظ وجود اکثریت وکلا با حمایت از تحرکاتی که  در راستای دفاع از حرفه وکالت باشد و اکثر این افراد جوانانی هستند که چشم به نتایج فعالیت کانون ها و اتحادیه دارند به هیچ  یک از اهداف اتحادیه نرسیدیم .  البته برگزاری هماهنگ امتحانات آزمون ورودی حرفه وکالت که با اما و اگرها یی هم همراه بود انعکاس هماهنگی کانون ها است .
      اما واقعیت این است اداره اتحادیه با توجه به اهدافی که از پیش داشت ، برآورده نشده است مع الوصف ما از همین اندازه از زحمات مدیران گذشته و حال متشکریم زیرا بدون جیره ومواجب صرفاً در راستای خدمتگزاری حرکت کرده اند ولی واقعیت این است این روند باید با برنامه باشد تا باعث ارتقای نهاد وکالت شود و این در حالی است که نهاد وکالت تخریب می شود و در دادگستری ها با وکیل مثل سایر مراجعین برخورد می شود و آنگونه که وکلا انتظار دارند ماهیت وجودی و ذاتی اتحادیه به عمل نیامده است .
      در چنین شرایطی است که هر وکیل احساس می کند در این مسیر باید وظیفه ای را به عهده بگیرد انجام وظیفه می تواند نمود کند . بنده به عنوان وکیلی که سی و پنج سال در این حرفه فعال هستم با توجه به مسایل بیش گفته شده و با عنایت به دوستانی که مستقیم و غیر مستقیم در مدیریت کانون فعال می باشند سعی در تداوم این مدیریت در اتحادیه دارد و مدیریت تکراری و فقدان برنامه هایی که در این جهت نتیجه بخش باشد و به نوعی تداوم مدیریت یک طیف خاص  است به این نهاد مدنی آسیب وارد می کند، بنده را بر آن داشت که با احساس تکلیف خود را نامزد ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلا نمایم . قطعاً وجود نیروهای جوان و وکلای مدافع حق و عدالت و با اطلاع ، با دیدگاه ها و برنامه های کوتاه ، متوسط و بلند مدت اسکودا به عنوان یک نهاد ملی با هماهنگی کانون های وکلامی توانند با برنامه های کلان درباره  آن طراحی ، وجرا نمایند و قطعاً برآیند آن با اعتبار بخشی به اتحادیه به عنوان یک نهاد کلان هماهنگ کننده ونهاد وکالت را از حالت فعلی خارج می کند . وکالت ، حرفه ای زنده است  پر تحرک است وکیل از نظر جسمی و فکری می باید به روز باشد برای انجام وظایف وکالتی حمایت احتیاج دارد و اتحادیه می تواند با تصمیم گیری و با مشارکت همه کانون ها و طبقه بندی دیدگاه ها برنامه هایی را تنظیم کند و با کمک کانون ها رفع معظلات ومشکلات کانون بکند  اما برنامه ریزی و اجرای برنامه و جدیت در این مسیر قطعاً با حمایت وکلای سراسر کشور خواهد بود  . بسیاری از وکلا از کانون های وکلا و اتحادیه نا امید شده اند قطعاًتمام مشکلات را مدیریت نمی دانیم اما مسیر اتحادیه باید مدیریتی باشد که متناسب با نیازها و حرکات عملی و علمی داشته باشد . قطعاً با کمک کانون ها بیمه وکلا ، برگزاری سمینارهای آموزشی ، تعامل برای اصلاح قوانین موجود با قوه مقننه و استفاده از وکلا به صورت سالم و هماهنگ با کانون های تصمیم گیرنده می تواند بخشی از مشکلات وکلا را حل نمود .
      کانون ها اعتبار مساوی دارند بنابراین از نظر ما هیات های مدیره در شهرستان ها  و تهران دارای موقعیت مساوی هستند و می توانندگاهی نشست های علمی را به عهده می گیرند و در قوای سه گانه باعث رفع مشکل شوند . اتحادیه در جهت اجرای خواست کانون های وکلای کشور است . ما ضمن اجر گذاشتن ، هماهنگی و حفظ استقلال کانون های وکلا در نظر داریم اتحادیه را از  حالت رکود خارج کنیم  . برنامه هایی داریم که قطعاً در این مجال نیست و به موقع در صورت فراهم بودن زمینه ها برنامه های مورد نیاز را با هماهنگی کانون های وکلا تدوین خواهد شد . بنابراین حضور اینجانب به عنوان نامزد برای کسب مدیریت و موقعیت خاص نیست بلکه ریاست اتحادیه موقعیتی نیست و مسئولیت باید پذیرفت .
      نظر شما در خصوص مدیریت هاهی قبلی اسکودا چیست ؟
      مدیریت از حالت تکراری باید خارج شود و وکلا نباید فکر کنند این تصمیم ها و ریاست و نواب از قبل تعیین شده اند و به همین منظور اینجانب اعلام آمادگی کردم که اگر هیات های مدیره تشخیص دهند و این ماموریت را به اینجانب دهند با طرحی نو مسیری جدید را ترسیم نماییم البته با توجه به علت اصرار دوستان ، دیرهنگام وارد این عرصه شدم . انشاالله در زمان کافی قطعاً در صورت امکان فعالیت با هماهنگی تمام همکاران عزیز قدم و قلم خواهم زد .

      قطعاً هر وکیل دادگستری علاقه مند است در مسیر تقویت نهاد وکالت همکاری کند خواست هر وکیل دادگستری است اما یکی از دلایل همین فقدان اعتماد و فقدان تعامل و تعاون بین اتحادیه و کانون ها می باشد . هزینه وجوه وکلا باید طوری مصرف شود که باعث تقویت نهاد وکالت باشد و به همین دلیل رابطه خوبی بین کانونها و اتحادیه نمی بینیم . ولی باید کانون ها فعالانه شرکت کنند تا با همت حداکثری وکلای صاحب اندیشه شیوه های جدید را اداره اتحادیه شاهد باشیم 

       

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft