• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکلای دادگستری

      در جلسه مورخ 28/8/92 هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مصوب شدکارگروهی متشکل از دکتر محمد رضا پاسبان دکتر مرتضی شهبازی نیا -کامبیز زندیه - صدیقه حجت پناه  این منشور را تکمیل و اصلاح و برای طرح در هیات مدیره آماده نمایند .  

      اعضای کانون وکلای دادگستری در انجام وظایف و مسئولیت  های حرفه ای ، مکلفند اصول ، شاخص ها و احکام اخلاقی مندرج در این آیین اخلاقی را رعایت نمایند .
      1- ارزش ها
      راستی و درستی : وکلای دادگستری مکلفند راستی و درستی را سرلوحه اعمال خود قرار دهند .
      رازداری : وکلای دادگستری نباید اطلاعات یا اسراری را که در جریان ارائه خدمات حرفه ای خود به دست می آورند ، بدون مجوز قانونی یا اجازه  موکل و یا مراجعه  کننده استفاده و یا افشا کنند . همچنین باید تمهیدات لام برای آموش و نظارت بر کارکنان دفتر خود را در این خصوص فراهم نمایند .
      صلاحیت حرفه ای : وکلای دادگستری باید از صلاحیت حرفه ای و تخصصی کافی در حوزه فعالیت خود برخوردار بوده و خدمات حرفه ای خویش را با دقت ، شایستگی و جدیت انجام دهند و همواره دانش حقوقی و مهارت حرفه ای خود را به سطحی برسانند که خدمات آنها نوعاً قبول باشد و برای دستیابی به آخرین تحولات علم حقوق و حرفه وکالت در سطح مطلوب و در راستای تحقق توسعه پایدار تلاش نمایند .
      رفتار حرفه ای : وکلای دادگستری باید به گونه ای رفتار کنند که با حسن شهرت حرفه ای ساگار باشد و ا انجام اعمالی که ممکن است اعتبار حرفه وکالت را خدشه دار کند ، رهیز نمایند .
      پایبندی به  حقوق شهروندی : وکلای دادگستری همیشه باید حقوق شهروندی را در اولویت فعالیت حرفه ای خود قرار داده و بدان پایبند باشند .
      2- احکام اخلاقی ناظر بر معیارهای حقوق شهروندی
      وکلای دادگستری در راستای ایفای تعهد اخلاقی خود در انجام خدمات حرفه ای ، باید قبل ا ارایه خدمات حقوقی ، از رعایت معیارهای متداول حق دفاع و همین طور رعایت اصول و نظامات حرفه وکالت ، اطمینان حاصل نمایند .
      2-3-2 - وکلای دادگستری در صورت مشاهده مواردی که حقوق شهروندی همکاران را به مخاطره می اندازد ، مکلفند کانون وکلای دادگستری را کتباً مطلع نمایند .
      2-3-3- چنانچه وکلای دادگستری در انجام امور حرفه ای خود به این نتیجه برسند که پیگیری آن امر یا پرونده مغایر با منافع ملی یا نظامات حرفه است و یا موکل تصمصمی مغایر با منافع ملی و صنفی اتخاذ کرده است ، ابتدا باید موکل را از عواقب اجرای آن تصمیم ، آگاه کرده و در صورت عدم پذیرش آن از جانب موکل ، مورد را به کانون وکلای دادگستری مرک گارش نمده و طبق نظر کانون اقدام نمایند
      2-3-4- وکلای دادگستری نباید به مراجعانی که می خوانهد مقاصد غیر قانونی خود را در پوشش قانون جامه عمل بپوشانند ، ارائه طریق نمایند .
      2-3-5- وکلای دادگستری نباید مورد وکالتی را که صلاحیت لازم برای انجام آن را ندارند بپذیرند ، مگر اینکه در آن مورد با یک همکار واجد شرایط ، منفرداً یا مجتمعاً همکاری نمایند .

      2-3-6- وکلای دادگستری باید از همکاران خود که به علت رعایت و پایبندی به اخلاق حرفه ای ، دچار مشکلات یا موانعی شده اند ، حمایت کرده و بدین منظور ا کانون نیز استمداد نمایند .

      3- اصول شاخص ها و احکام اخلاقی مرتبط با منافع موکلین
      3-1- اصول بنیادین اخلاقی نسبت به موکلین : وکلای دادگستری باید با شایستگی ، روش حرفه ای وکالت را نسبت به مراجعان یا موکلین خود رعایت کنند .
      3-2- شاخص های اخلاقی ناشی ا تعهد کلی نسبت به منافع موکلین
      3-2-1 – وکلای دادگستری باید با رعایت موازین قانونی و حرفه ای ، به بهترین وجه از حقوق موکلین دفاع کنند ، حتی اگر این کار با منافع آنها در تعارض باشد .
      3-2-3—وکلای دادگستری در ارتباطات خود با موکلین باید صادق باشند و ضمن ارج نهادن به اعتماد آنها ، در فرایند ارائه خدمات به گونه ای عمل کنند که استقلال و اصول حرفه ای وکالت مخدوش نگردد .

      3-2-6 وکلای دادگستری باید موکلین را از ابعاد مختلف پرونده آگاه سازند ، حتی اگر این کار بر خلاف میل موکلین ، یا منافع خود وکلا باشد.
      3-3 احکام اخلاقی ناشی از شاخصهای اخلاق فوق.
      3-3-1 وکلای دادگستری نباید موکلین خود را نسبت به انجام خدمات واهی و نتایج آن امیدوار سازند.
      3-3-4 وکلای دادگستری باید از اطلاعات به دست آمده در فرآیند کار که برای موکل جنبه محرمانه دارد ، محافظت نموده و به هیچ وجه آن را در اختیار دیگران قرار دهند ، مگر به حکم قانون.
      4-شاخصها و احکام اخلاقی ناظر بر رابطه وکلای دادگستری با همکاران.
      4-1- اصل اخلاقی نسبت به همکاران : وکلای دادگستری باید به حقوق همکاران خود احترام گذارده ، شئون و حقوق حرفه ای آن ها را رعایت نموده و از انجام هرگونه عملی که به نوعی باعث تضییع حقوق همکاران می شود خودداری نمایند.
      4-2- شاخصهای اخلاقی ناظر بر اصل اخلاقی نسبت به همکاران
      4-2-1- وکلای دادگستری باید به اصول رقابت سالم پایبند بوده و از به کار گیری روش های غیر اخلاقی برای اخذ وکالت و رقابت های ناسالم پرهیز کنند.
      4-2-3- وکلای دادگستری از حقوق همکارانی که مورد بی حرمتی واقع شده ، در معرض آسیب قرار گرفته و یا دچار آن شده اند ، فعالانه حمایت و پشتیبانی می نمایند.
      4-3- احکام اخلاقی ناظر بر معیارهای فوق .
      4-3-1- وکلای دادگستری نباید در پرونده های ناتمام دیگر همکاران وارد شوند، مگر پس از هماهنگی و مذاکره با ایشان و یا تعیین تکلیف وکیل یا وکلای پرونده توسط موکل یا موکلین.
      4-3-2- وکلای دادگستری نباید کارکنان دیگر موسسات حقوقی و همکاران خود در دوران قرارداد با آنان را ، به استخدام در آورند ، مگر پس از کسب موافقت کتبی همکار یا موسسه مربوط
      4-3-4 وکلای دادگستری نباید بدون ذکر ماخذ و کسب مجوز (در مواردی که استفاده از منبع ، منوط به کسب مجوز شده است) از نتایج کارها و پژوهش های دیگر همکاران در پرونده های خود استفاده نمایند.
      5- اصول، شاخصها و احکام اخلاقی ناظر بر تعهد وکلای دادگستری نسبت به شان ، حرمت و منزلت حرفه ای
      5-1- اصل بنیادین اخلاقی در مورد رعایت شان ، حرمت و منزلت حرفه ای.
      وکلای دادگستری باید از همبستگی ، حرمت و منزلت حرفه ای وکالت دادگستری حمایت و برای ارتقاء آن تلاش نمایند.
      5-2- شاخصهای اخلاقی ناظر بر تعهد وکلای دادگستری نسبت به شان ، حرمت و منزلت حرفه وکالت دادگستری
      5-2-1- وکلای دادگستری باید از هرگونه اعمالی که به نوعی باعث تخدیش افکار عمومی و موکلان نسبت به شان حرمت و منزلت حرفه وکالت دادگستری می شود ، پرهیز نمایند.
      5-2-2- وکلای دادگستری باید با عملکرد و فعالیتهای خود ، احترام و اعتبار حرفه وکالت را حفظ و تقویت کرده و ترتیبی اتخاذ نمایند ، تا در دفتر کار آنان نیز ، رفتار و اخلاق حرفه ای مندرج در این آیین نامه ، در عمل رعایت شود.
      5-2-3- وکلای دادگستری باید تلاش نمایند در راستای تامین حقوق موکلین، با به روز نگه داشتن دانش و ارتقای تخصص خویش و انجام مطالعات تطبیقی و آگاهی از روش های دفاعی نوین ، اعتماد موکلین را به توانمندی های وکلای دادگستری ، افزایش دهند.
      5-3- احکام ناظر بر شاخصهای اخلاقی فوق
      5-3-1- انجام صحیح ، مسئولانه و به موقع خدمات حرفه ای طبق مقررات قانونی و نظامات حرفه ای .
      5-3-2- پذیرش پرونده ها بر اساس توان بالفعل و بالقوه خویش به لحاظ دانش حرفه ای ، رشته تخصصی و تجربیات .
      5-3-3- پایبندی به اصل رقابت سالم و پرهیز از هر نوع اعمال نفوذ و به کار بردن روش های غیر اخلاقی برای اخذ پرونده وکالتی.

      6- اصول، شاخصها و دستورات اخلاقی ناظر بر تعهد وکلای دادگستری نسبت به کارکنان دفتر خود.
      6-1- اصل بنیادین اخلاقی در مورد رفتار وکلای دادگستری نسبت به کارکنان خود : وکلای دادگستری باید به حقوق کارکنان خود احترام گذارده و نقش و مشارکت آن ها را در اعتبار دفتر یا موسسه ، ارج بگذارند.
      6-2- شاخصهای اخلاقی ناظر بر تعهد وکلای دادگستری نسبت به حقوق کارکنان خود.
      6-2-1- وکلای دادگستری باید در روابط کاری ، رفتارهای شفاف و صادقانه داشته باشند و هنجارهای اجتماعی را رعایت نمایند .
      6-2-2- وکلای دادگستری باید نسبت به حقوق بنیادین انسان پایبند بوده و از اعمال هرگونه تبعیض (قومی، دینی، جنسیتی و ...) در جذب و نگهداری نیروی کار ، اجتناب نمایند.
      این آیین نامه در ... ماده و ... و ... در تاریخ ... توسط کمیته ویژه اخلاق حرفه ای تدوین و در تاریخ ... به تصویب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز رسید.
      • یادآوری ها:
      • 1-کلید واژه ها
      • 2-تقسیم بندی به دو بخش کدهای اخلاقی و نظامات و غیر آن.
      • 3-ترتیب بندی فصول یا بخش ها و مواد ( در حال حاضر، مواد و بندها به دلیل حذف و اضافات ، صحیح نیست)
      سپهر عدالت

    نظرات
    با سلام و سپاس از اطلاع رسانی شما. موفق باشید.
    جنیدی
    92/08/29
    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft