• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • انتخابات كانون هم نان دارد و هم نام

       دليل هزينه‌هاي بالاي تبليغاتي براي عضويت در كانون‌هاي وكلا چيست؟ انتخابات كانون‌هاي وكلاي دادگستري در پيش است كارزار مبارزه انتخاباتي به زودي گرم خواهد شد. هرچند اين روزها و قبل از شروع زمان قانوني تبليغات شاهد برگزاري مجالس و همايش‌هايي با اهداف تبليغي همراه با هزينه‌هاي بسيار بالا هستيم. طي سال‌هاي گذشته نيز اين هزينه‌هاي گزاف در زمان تبليغات از سوي برخي از نامزدها انجام شده‌است هرچند تعداد افرادي با اين گونه تفكرات در ميان وكلا زياد نيست اما اين سوال و دغدغه را به وجود آورده است كه عضويت در هيات مديره كانون‌هاي وكلاي دادگستري چه منافعي در پي دارد كه تعدادي از نامزدها هزينه‌هاي گزاف را در اين راه به كار مي‌برند.«قانون» در گفت‌و‌گو با دوتن از كارشناسان حقوقي به بررسي اين موضوع پرداخته است.
       در تمامي انتخابات‌ها هزينه‌هاي غير قابل‌باوري صرف مي‌شود
      دكتر حسين مير محمد صادقي در توضيح دلايل خرج هاي ميليوني و بعضا ميلياردي نامزدهاي هيات مديره كانون‌‌هاي وكلاي دادگستري به «قانون» گفت: اصولا اين مشكل در تمامي انتخابات‌های مختلف (انتخابات سياسي، ملي و محلي يا انتخابات صنفي) وجود دارد كه مشاهده شده هزينه‌هاي غيرقابل‌باوري توسط برخي از كانديداها صرف مي‌شود تا برنده انتخابات شوند. البته بنده هرچه فكر مي‌كنم دليلي براي اين رفتار پيدا نمي‌كنم.اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: بايد گفت وقتي كسي براي تصدي پستي كانديدا مي‌شود حال انتخابات مجلس، رياست جمهوري و انتخابات صنفي، بايد بداند كه وظيفه و مسئوليتي سنگين و خطير بر دوش وي قرار مي‌گيرد كه اين وظيفه به حدي است كه شخص كمتر به مسائل شخصي و روزمره خود مي‌تواند بپردازد. به نظر بنده افراد تا مي‌توانند بايد ازاين مسئوليت‌ها فرار كنند تا به زندگي عادي و روزمره آنها لطمه نزند و محدويت‌هاي آن سمت برآنها تحميل نشود.
      اين حقوقدان ادامه داد: طبعا اين وظايف از باب وظيفه ملي و صنفي بوده و اگر قرار است افرادي اين وظايف و مسئوليت‌ها را بپذيرند ديگر نياز به صرف هزينه‌هاي سنگين و نجومي در اين رابطه نيست. البته بايد بگويم براي بنده قابل درك نيست كه پست مربوطه چه سود و منفعتي مي‌‌تواند براي فرد داشته باشد كه بعضا افراد متحمل اين هزينه‌هاي گزاف مي‌شوند؟
      اين وكيل با بيان اين مطلب كه وقتي كسي هزينه زيادي در رابطه با كسب دريافت پستي انجام مي‌دهد بايد اين مطلب در نظر راي دهندگان يك نكته منفي تلقي شود تصريح كرد: تقريبا در انتخابات بزرگتر ما اين رفتار انتخاباتي را از مردم ديديم كه وقتي هزينه‌هاي فراواني در رابطه با انتخابات صورت گرفته مردم در مورد حسن نيت آن نامزد دچار شك و ترديد شده و در نتيجه، آراي كمتري به شخص تعلق گرفته است.
      ميرمحمدصادقي با اشاره با اينكه ممكن است برخي از افراد كه چنين هزينه‌هايي را متحمل مي‌شوند دنبال كسب شهرت باشند توضيح داد: گاه نيز مشاهده شده برخي از افراد از اين طريق به دنبال مطرح كردن نام خود (هم در زمان مسئوليت هم بعد ازمسئوليت) و شايد به‌دست آوردن موكلين بيشتر باشد يا اينكه تمايل دارند از اين سمت پايگاهي براي سمت‌هاي بالاتر در آينده بسازند. البته تمام اين گمانه‌زني‌ها را مي‌توان انجام داد و ناگفته نماند وقتي در رابطه با قشر فرهيخته‌اي مثل وكلا اين مسائل مطرح مي‌شود سوالات و ابهامات بسياري را در اذهان راي دهندگان ايجاد مي‌كند و در اين راستا ممكن است نتيجه عكس آنچه كه مورد نظر نامزد است يعني كاسته شدن از تعدادآرا داشته باشد.
      عملكرد سنوات گذشته هيات مديره؛ وكلا را دلسرد كرده است
      امير سالار داوودي نيز در گفت‌وگو با«قانون» توضيح داد: فعاليت در هيات مديره كانون‌هاي وكلاي دادگستري اساسا امري تبرعي و بدون دريافت هرگونه حق الزحمه است. فعاليت در كانون وكلاي دادگستري در راستاي رتق و فتق امور وكلا و به صورت كاملا افتخاري است و اين به معناي رايگان بودن فعاليت آنهاست. اين وكيل دادگستري با بيان اينكه دركانون وكلاي دادگستري غير از كارمندان كانون كه در استخدام كانون بوده و امور اداري كانون را انجام مي‌دهند و همچنين مدير داخلي كانون كه به‌ازاي كاري كه براي كانون انجام مي‌دهند، حقوق دريافت مي‌كنند مابقي افراد فعاليت افتخاري دارند، افزود: به طور مشخص اعضاي كميسيون‌ها، اعضاي هيات مديره، دادستان، داديارها و بازرس‌هاي كانون همگي فعاليت‌هاي افتخاري و رايگان دارند. داوودي در رابطه با وظيفه اعضاي هيات مديره كانون‌هاي وكلا خاطر نشان كرد: بايد حداقل هفته‌اي دو جلسه در دفتر كانون حضور پيدا كرده و امور جامعه وكالت را به تصويب برسانند.البته اعضاي علي‌البدل حق راي ندارند و اگر درجلسه‌اي از اعضاي اصلي كسي حاضر نباشد به ترتيب از اعضاي علي‌البدل جايگزين خواهند شد.
      وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به رايگان بودن فعاليت درهيات مديره كانون‌ها دليل هزينه‌هاي گزافي كه براي تبليغات از سوي برخي از داوطلبان هيات مديره انجام مي‌شود، چيست؟ گفت:طبعا در سنوات گذشته بارها شاهد هزينه‌هاي بسيار در دوره انتخابات‌ها بوده‌ايم. حتي برخي از نامزها 70 يا 80 ميليون تومان هزينه تبليغات كرده‌اند. به عنوان مثال،چاپ تراكت و رزرو سالن، البته خود كانون وكلاي مركز دو سالن اصلي دارد هزينه‌اي ندارد اما خارج از كانون مثلا باشگاه دانشگاه فني تهران يا هتل لاله هزينه اي گزاف خواهد داشت ضمن اينكه برخي از وكلا مبادرت به چاپ تقويم و خودكارهاي تبليغي، گرفتن عكس و رفتن به آتليه و مسائلي از اين دست می‌کنند طبيعتا هزينه‌هاي بسياري را صرف مي‌كنند.
      داوودي در توضيح منافع اين افراد با عضويت در كانون‌ها وكلا تصريح كرد: به نظر منافع اين افراد را بايد در يكسري منافع غير مستقيم جست‌وجو كرد البته اين را هم متذكر شوم كه بسياري از وكلاي دادگستري به هيچ عنوان هزينه‌هاي اين‌چنيني را براي عضويت در هيات مديره صرف نمي‌كنند، واقع امر اين است كه نيازي ندارند و به قدر كافي داراي كاريزما در جامعه وكلاهستند و تعداد اين افراد در بدنه جامعه وكلا كم نيست. اما حضور افرادي كه به دنبال منافع غير مستقيم هستند هم قابل كتمان نيست.وي ادامه داد: واقعيت است كه اگر شما به عنوان وكيل پرونده‌اي را بر عهده بگيريد وكيل طرف مقابل وقتي شما را در قامت عضو يك هيات مديره ببيند اعتماد به نفس لازم را نخواهد داشت.داوودي خاطرنشان كرد: البته جنس پرونده‌ها به لحاظ كمي و كيفي نيز بسيار متفاوت خواهد شد. نوع ارتباطات تغيير خواهد كرد و ديگر يك وكيل عادي نخواهيد بود و پرونده‌هاي مهم براي شما به ارمغان خواهد آمد.
      اين حقوقدان در توضيح انواع سوءاستفاده‌ها از عنوان عضو هيت مديره كانون وكلا گفت:خود من چند سال قبل شاهد بودم شخصي خود را رئيس تشكيلات وكلا معرفي مي‌كرد براي اينكه طرف مقابل را متوجه سمت خود كند مي‌گفت من رئيس همه وكلاهستم. پس سوءاستفاده فقط مربوط به حق الواكاله نيست و در ساير جهات كه عقل انسان بتواند ورود پيدا كند هم امكان سوءاستفاده وجود دارد. اين وكيل دادگستري راهكار مقابله با اين نوع رفتارها را در مطالبه‌گري وكلا تعبير كرد. و توضيح داد: پرسشگري مي تواند كمك موثري باشد زيرا وكلاي ما مطالبه‌گر نيستند. داوودي عنوان كرد: عملكرد سنوات گذشته هيات مديره بسياري از وكلا را دلسرد كرده و همين امر سبب حضور حداقلي وكلا در انتخابات شده است و اعضاي هيات مديره با آراي حداقلي انتخاب مي‌شوند .اساسا وكلا صنفي محافظه كار هستند و دنبال منافع فردي خود حركت مي كنند زيرا شغل وكالت قائم به فرد است، مثلا همين كه يكي از اعضاي هيات مديره آشناي من باشد و منافع من را تامين كند ديگر نياز نمي‌بينم به يك جريان فكري قوي راي دهم بلكه به دنبال منافع خود هستم. براساس اين گزارش انتخابات اعضاي هيات مديره كانون‌هاي وكلا طي سال‌هاي اخير به كارزار مبارزاتي تبديل شده كه عده‌اي از نامزدهاي انتخاباتي براي پيروزي در اين انتخابات از صرف هزينه هاي كلان ابايي ندارند و در هردوره نسبت دوره هاي پيشين ميزان اين هزينه‌ها افزايش يافته است تا جايي كه به گفته شاهدان يكي از نامزدهاي دوره قبل مبلغي بالغ بر 2ميليارد تومان هزينه كرده بود. حال همچنان اين سوال باقي است كه چرا عضويت در هيات مديره كانون‌هاي وكلا كه امري افتخاري است چنين اهميت يافته است كه عده‌اي مي خواهند به هرقيمتي بر اين مسند تكيه بزنند. هيات مديره اي كه قرار است منافع جمعي جامعه وكلا را تامين كند. طي سنوات گذشته عملكرد تعدادي از اين اعضا رضايت بخش نبوده و موجب دلسري بسياري از وكلا شده است حال با اين بريز و بپاش‌ها نامزدها چگونه مي‌خواهند در راستاي تامين عدالت در جامعه قدم بردارند. دلسوزان جامعه وكالت نبايد فراموش كنند كه عملكرد ضعيف عده‌اي قليل مي‌تواند به جامعه بزرگ وكلا صدمه‌اي جبران‌ناپذير وارد كند.از اين‌رو انتظار مي‌رود وكلا در قامت راي دهندگان هوشيارانه تصميم گرفته و اقدام كنند. 

      قانون 5/11/92

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft