• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • اساسنامه شركت تعاوني مسكن وکلای دادگستری

       

      باسمه تعالی

      تعاونو ا علی البر و التقوا

      مقدمه

      حس تعاون مدنيت وداد

      مايه الفت بود واتحــــاد

      قرآن كريم همه مومنان را به همکاري و همدلي درامور خير و رعايت تقوي فراخوانده است ؛ با الهام از اين اصل مقدس؛ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران؛ سعي برتحقق اين فراخوان الهي دارد. براين پايه؛ اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسي؛ رسالت سنگين تحقق عدالت اقتصادي و پيشگيري از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههاي خاص را تامين مي کند وزمينه را براي جلوگيري از تبديل دولت به يک کارفرماي بزرگ مطلق آماده مي سازد. حال بريک يک اعضاي تعاوني است تا با همراهي و همدلي و حس تعاون ومعاضدت به گسترش اين فکر و عمل به اين انديشه همت گمارند.

      متن حاضر اساسنامه شرکت تعاوني مسکن وکلای دادگستری مي باشد که براساس قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران مصوب سيزدهم شهريور سال ۱۳۷۰ که ملهم از اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي باشد تهيه و تنظيم گرديده و بعنوان يک ميثاق و سند همکاري مورد توافق و تفاهم اعضا قرارگرفته و به تصويب آنها رسيده است.اعضاي تعاوني مسکن وکلای دادگستری درآغاز همکاري خجسته و مشارکت مبارک که آزادانه و با اختيار کامل و با قبول سهم در مشارکت اقتصادي آنرا پذيرفته اند تعهد مي نمايند که ضمن انجام وظيفه در قبال مسئوليت خود با رعايت حقوق مساوي اعضا کوشش فردي و تلاش همگاني شان را همراه با کسب علم و آگاهي و بکارگيري مستمردانش روز براي موفقيت هرچه بيشتر اهداف اين همياري و مشارکت با تاکيد بر خودگرداني و خوداتکايي بکارگيرند. باشد که در راستاي تحقق هدفهاي تعاوني و باعنايت به اصول عمومي همياري و تعاون که در فرهنگ اسلامي و ايراني ريشه اي پاي برجا و پيشينيه اي ديرينه دارد شاهد گامهاي استوار و دستان پرتوان تک تک اعضا باشيم که همدلانه براي رشد و توسعه فرهنگ تعاوني و گسترش روحيه مشارکت جو و مشارکت پذير؛ فعالانه دست بهم داده اند و مي کوشند تا همسو و هم جهت درکنار کليه تعاونگران کشور درجهت ايجاد اشتغال مولد و ارائه خمات عادلانه و منصفانه مورد نياز مردم و راه اندازي چرخهاي توليد و خدمات؛ با افزايش بهره وري و بکارگيري پس اندازهاي هرچند مختصر ضمن تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي ياري رسان جامعه و دولت نيز باشند.

      فصل اول

      ماده ۱- نام: شرکت تعاوني مسکن وکلای دادگستری و نوع آن تولیدی توزیعی است که در اين اساسنامه به اختصار تعاوني ناميده مي شود.

      ماده ۲- اهداف تعاوني:

      ۱- ترويج و تحکيم مشارکت؛ همکاري و تعاون عمومي

      ۲- تامين نيازهاي مشترک اقتصادي؛ اجتماعي و فرهنگي اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعي

      ۳- تامین مسکن اعضا

      ۴- تامین نیازهای شغلی و حرفه ای و رفاهی و خانوادگی اعضاء

      ماده ۳- موضوع فعاليت:

      ۱- تهیه زمین با کاربری مسکونی از وزارت مسکن و یا دیگر منابع مجاز و احداث خانه و یا آپارتمانهای مسکونی در آن و واگذاری خانه ها و آپارتمانها نقداو یا به اقساط به اعضاء و همچنین ایجاد تاسیسات عمومی مورد استفاده مشترک آنان با رعایت ضوابط قانونی و قراردادهای منعقده با منابع واگذارنده زمین و اعضا

      ۲- خرید واحدهای مسکونی آماده و یا نیمه تمام و تکمیل و فروش و یا اجاره دادن آنها به اعضا

      ۳- واگذاری واحدهای مسکونی ملکی شرکت بصورت اجاره به اعضا

      ۴- لوله کشی ، کابل کشی، سیم کشی ، تهیه و یا ایجاد دستگاه های تهویه و حرارت مرکزی تعمیرات و دیگر خدمات مورد نیاز واحدهای مسکونی ساخته و یا تکمیل شده و واگذاری به اعضا.

      ۵- انجام فعالیت ها و امور دیگری که در قوانین و مقررات بخش تعاونی پیش بینی شده است

      تبصره ۱ - شرکت می تواند برای اجرای تمام یا قسمتی از موضوع و حدود فعالیت مقرر در این ماده با رعایت مقررات قانونی و اساسنامه و قراردادهای منعقده از سرمایه و ذخایر موجود ، پس انداز اعضا برای تهیه مسکن ، اعتبارات و سرمایه گذاریهای بخش های دولتی ، عمومی ، تعاونی ، صندوق تعاون و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر ، هدایای نقدی و جنسی اعضا و غیر اعضا استفاده نموده و اقدام به اخذ قرارداد مشارکت مدنی و یا قراردادهای ذیربط دیگر با بانکها نماید و در اینصورت مکلف است طبق قراردادهای منعقده به تکلیف و تعهدات خود در قبال منابع و ماخذ مذکور عمل نماید.

      تبصره ۲- شرکت می تواند مصالح ، وسایل ، تجهیزات ، ماشین آلات ، تاسیسات کارگاهها ، انبارها و دیگر نیازمندیهای خود را بطریق مقتضی و مقرون به صرفه منجمله با سرمایه گذاری در موسسات و تعاونی ها ، خرید سهام کارخانجات دولت و یا وابسته به دولت و سایر موسسات اقتصادی تامین نماید.

      تبصره ۳- انجام موضوع و فعالیت های مذکور در این ماده در ارتباط با تهیه زمین و تفکیک آن و احداث واحدهای مسکونی و واگذاری آنها به اعضا طبق مقررات آئین نامه ای خواهد بود که نمونه آن بوسیله وزارت تعاون تهیه و به تصویب مجمع عمومی عادی شرکت می رسد.

      تبصره ۴- احداث خانه و یا آپارتمان و سایر اقدامات موضوع این ماده برای غیر اعضا( جز ارگانهای دولتی ، عمومی، تعاونی و یا اشخاص معرفی شده از سوی آنها که بطریقی در تامین زمین و یا سرمایه شرکت مشارکت نموده اند) ممنوع می باشد.

      تبصره ۵ - شرکت می تواند در مواقع لزوم واحدهای عام المنفعه مورد نیاز را از قبیل مدرسه ، مسجد ، درمانگاه ، داروخانه ، کتابخانه ، رستوران ، باشگاه ، تعمیرگاه ، انواع آموزشگاهها ، نانوایی ، خشکشویی به غیر واگذار نماید.

      تبصره ۶ - در صورتیکه برای انجام هریک از فعالیت های موضوع تعاونی ، نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.

      ماده ۴- حوزه عمليات تعاوني استان تهران مي باشد

      ماده ۵- مدت تعاوني از تاريخ ۱۴/۱۲/۸۶ (مجمع عمومی فوق العاده ) ۵ سال است.

      ماده ۶- مرکز اصلي عمليات تعاوني تهران و نشاني آن تهران – خ سعدی شمالی – ساختمان ۲۵۰ – طبقه ششم است.

      هيات مديره مي تواند اقدام به ايجاد شعب و دفاتر نمايندگي در ساير نقاط داخل و خارج از کشور نموده و يا عندالاقتضا درمورد تغيير آن اقدام کند؛ دراينصورت مي بايست موضوع را به مرجع ثبت تعاوني اعلام تا نسبت به ثبت آگهي آن در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران اقدام گردد يک نسخه از آگهي مزبور نيز توسط هيات مديره بايد حسب مورد به وزارت تعاون ويا اداره کل تعاون استان محل مرکز اصلي تعاوني ارسال گردد.

      ماده ۷- سرمايه اوليه تعاوني مبلغ یکصد هزار ريال است که به بیست سهم پنجهزار ريال منقسم گرديده است؛ مبلغ ۰۰۰/۴۶۵/۳ ريال آن نقدا" توسط اعضا پرداخت و مبلغ ..........ريال آن توسط .........تامين و معادل............. ريال نيز بصورت آورده غيرنقدي توسط اعضا تقويم و به تعاوني تسليم و مابقی در تعهد آنها می باشد.

      ماده ۸- هريک از اعضاي تعاوني بايد حداقل يک سوم مبلغ اسمي سهامي راکه خريدراي نموده؛ درموقع تاسيس تعاوني پرداخت کند.

      تبصره - اعضا مکلفند ظرف مدتي که مجمع عمومي عادي تعيين مي کند و از دوسال تجاوز نخواهد کرد مبلغ پرداخت نشده سهام خود را تاديه نمايند.

      ماده ۹- سهام اعضاء در تامین سرمایه تعاونی برابر است مگر اينکه مجمع عمومي عادي تصويب نمايد که بعضي از اعضا سهم بيشتري تادیه نمايند؛ در اینصورت حداکثر میزان سهام هرعضو نباید از۱۵ درصد سهام تعاونی تجاوز کند.

      ماده ۱۰- سهام تعاوني با نام و غيرقابل تقسيم است و انتقال آن به اعضا يا متقاضيان عضويت (واجد شرايط) جديد با موافقت هيات مديره و بارعايت سقف موضوع ماده ۹ مجاز مي باشد.

      ماده ۱۱- تعاوني ظرف مدت يکسال ازتاريخ ثبت يا افزايش سرمايه؛ حسب مورد براي هر يک از اعضاء به ميزان سهامي که خريداري کرده اند ورقه سهم صادر و تحويل خواهد نمود.

      تبصره ۱- ورقه سهم بايد متحدالشکل؛ چاپي و داراي شماره ترتيب بوده و نام تعاوني و شماره ثبت آن و مبلغ اسمي هرسهم و تعداد سهامي که هر ورقه نماينده آن است در آن درج و به امضاي مديرعامل و يک نفر از اعضاي هيات مديره که داراي امضاي مجاز است برسد، مادام که اوراق سهام صادر نشده تعاوني بايد به اعضاء گواهينامه موقت سهم که معرف تعداد ، مبلغ اسمي و مبلغ پرداخت شده است تحويل نمايد.

      تبصره ۲- نام و نشاني و تعداد سهم هر يک از سهامداران و موارد نقل و انتقال آن باید دردفتر سهام تعاوني به ثبت برسد هر نقل و انتقال که بدون رعایت تشریفات فوق بعمل آید ، از نظر شرکت فاقد اعتبار است.

      فصل دوم – مقررات مربوط به عضويت و خروج از عضویت

      ماده ۱۲- عضويت در تعاوني براي کليه واجدين شرايط اعم از اشخاص حقيقي و يا حقوقي غيردولتي که نياز به خدمات تعاوني داشته باشند آزاد است:

      الف - شرايط عمومي.

      ۱- تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

      ۲- عدم ممنوعيت قانوني وحجر.

      ۳- عدم عضويت همزمان در تعاوني مشابه.

      ۴- درخواست کتبي عضويت و تعهد رعايت مقررات اساسنامه و خريد حداقل 20سهم از سهام تعاوني.

      ب - شرايط اختصاصي

      وکلای دادگستری و کارآموزان و کارکنان کانون وکلای دادگستری

      تبصره - احراز شرايط عضويت هرمتقاضي بعهده هيات مديره است و هیچگونه تبعيض يا محدوديتي براي عضويت واجدين نبايد وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفايت امکانات و ظرفيت تعاوني. هيات مديره مکلف است درمواردي که متقاضيان فاقد هريک از شرايط مذکوره باشند؛ درخواست عضويت آنها را رد کند.

      ماده ۱۳- مسئوليت مالي اعضا در تعاوني محدود به ميزان سهم آنان مي باشد مگر اینکه در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

      تبصره – مسئوليت دستگاههاي عمومي تامين کننده سرمايه تعاوني (موضوع ماده ۱۷ قانون) به ميزان سرمايه متعلق به آنان مي باشد مگردر قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

      ماده ۱۴- کليه اعضا مکلفند به وظايف و مسئوليت هايي که در حدود قوانين و مقررات تعهد کرده اند عمل کنند.

      ماده ۱۵- تعاوني مي تواند توسط هيات مديره طلب خود را از عضو با اخطار کتبي مطالبه نمايد و درصورت وصول نشدن طلب و سپري شدن ۳۰ روز از تاريخ اخطارنامه؛ از کل مطالبات وي از تعاوني و درصورت عدم تکافو از بهاي سهام وي برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفايتی نکند تعاوني براي وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.

      ماده ۱۶- خروج عضو از تعاوني؛ اختياري است و نمي توان آن را منع کرد.

      تبصره - درصورتي که خروج اختياري عضو موجب ضرري براي تعاوني باشد وي ملزم به جبران است.

      ماده ۱۷- درموارد زيرعضو از تعاوني اخراج مي شود:

      ۱- از دست دادن هريک از شرايط عمومي يا اختصاصي عضويت مقرر در اين اساسنامه به استناد گزارش مکتوب مراجع ذيربط.

      ۲- عدم رعايت مقررات اساسنامه و ساير تعهدات قانوني پس از دواخطار کتبي توسط هيات مديره به فاصله ۱۵ روز و گذشتن ۱۵ روز از تاريخ اخطار دوم.

      ۳- ارتکاب اعمالي که موجب زيان مادي تعاوني شود و وي نتواند ظرف مدت يکسال آن را جبران نمايد يا انجام اعمالي که به حيثيت و اعتبار تعاوني لطمه وارد کند ويا با تعاوني رقابتي ناسالم نمايد.

      تبصره - تشخيص موارد فوق بنا به پيشنهاد هريک از هيات مديره يا بازرسان و تصويب مجمع عمومي عادي خواهد بود.

      ماده ۱۸- درصورت لغو عضويت به سبب فوت ، استعفا، انحلال و اخراج، ارزش سهام عضو براساس ارزش ویژه محاسبه و پس از منظورنمودن ساير حقوق و مطالبات وي؛ به ديون تعاوني تبديل مي شود و پس از کسر بدهي وي به تعاوني؛ به او يا ورثه اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسويه حساب خواهد شد.

      تبصره – درصورتيکه ورثه تقاضا نمايند که سهم عضو متوفي از عين اموال تعاوني پرداخت شود و تراضي يا مصالحه ممکن نباشد. چنانچه عين ، قابل واگذاري بوده و به تشخيص هيات مديره موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضا و تعاوني نگردد آن قسمت از اموال تسليم ورثه مي شود.

      ماده ۱۹- درصورت فوت عضو، ورثه وي که واجد شرايط عضويت با رعايت تبصره ماده ۱۲ اين اساسنامه باشند، عضو تعاوني شناخته مي شوند و در صورت تعددد بايستي مابه التفاوت افزايش سهم ناشي ازتعدد خود را به تعاوني بپردازند، اما اگر کتبا" اعلام نمايند که مايل به عضويت درتعاوني نيستند ويا هيچکدام واجد شرايط نباشند ، عضويت لغو مي گردد.

      فصل سوم – ارکان تعاوني

      ماده ۲۰- ارکان تعاوني عبارتست از:

      ۱- مجمع عمومي ۲- هيات مديره ۳- بازرس/ بازرسان

      ماده ۲۱- مجامعه عمومي تعاوني به دو صورت تشکيل مي گردد. مجمع عادي، مجمع عمومي فوق العاده

      تبصره ۱- کلیه اعضای تعاونی می توانند در مجامع عمومی حضور یابند و هر عضو حاضر صرفنظر از تعداد سهامی که داراست فقط حق یک رای دارد.

      تبصره ۲- تصمیماتی که در مجمع عمومی با رعایت مقررات اتخاذ می گردد برای کلیه اعضا اعم از حاضر و غایب نافذ و معتبر خواهد بود. این تصمیمات بطریقی که برای مجامع عمومی در این اساسنامه پیش بینی شده باید ظرف ۱۵ روز به اطلاع اعضا و سرمایه گذاران برسد.

      تبصره ۳- صورتجلسات مجامع بعنوان اسناد تعاونی همواره باید در تعاونی نگهداری شود.

      ماده ۲۲- مجمع عمومی عادی حداقل سالی یکبار و حداکثر ظرف ۴ ماه پس از پایان سال مالی تعاونی تشکیل می شود و در موارد ضروری می توان در هر موقع از سال مجمع عمومی عادی را بطور فوق العاده تشکیل داد.

      ماده ۲۳ - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی بشرح زیر است:

      ۱- انتخاب هیات مدیره و بازرس / بازرسان

      ۲- رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان ، گزارش تغییرات اعضا وسرمایه و سایر گزارشهای مالی هیات مدیره پس از قرائت گزارش بازرس/ بازرسان

      ۳- تعیین خط مشی و برنامه تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات و وام های درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیات مدیره.

      ۴- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات

      ۵- اخذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه

      ۶- تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی تعاونی

      ۷- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های تعاونی – در صورتیکه تعداد اعضا بیش از یکصد عضو باشد.

      ۸- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت و یا لغو عضویت تعاونی در شرکتها و اتحادیه ها و اتاق تعاون و تعیین میزان سهام و یا حق عضویت سالانه پرداختی.

      ۹- اخذ تصمیم درباره گزارشها و پیشنهادهای حسابرسان بر اساس نتایج حسابرسی

      ۱۰- تصویب نحوه تقویم آورده های غیر نقدی اعضا و دیگر ضوابط راجع به آن

      ۱۱- تصویب آیین نامه حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیات مدیره و پاداش آنان که بعد از تایید وزارت تعاون قابل اجراست.

      ۱۲- تصویب آیین نامه وظایف ، اختیارات و حقوق و مزایای مدیرعامل.

      ۱۳- سایر وظایفی که قوانین و مقررات برعهده مجمع عمومی قرار می دهد.

      ماده ۲۴- مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد زیر تشکیل می شود:

      ۱- تغییر مواد اساسنامه در حدود قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران.

      ۲- تصمیم گیری نسبت به گزارش بازرس و یا هریک از بازرسان در مورد تخلفات هیات مدیره.

      ۳-عزل یا قبول استعفای جمعی یا اکثریت هیات مدیره .

      ۴- اتخاذ تصمیم راجع به انحلال و تعیین ۳ نفر اعضای هیات تصفیه با تعاونی های دیگر ، طبق ضوابط مقرر در قانون بخش تعاونی و آیین نامه اجرائی آن

      ماده ۲۵- هيات مديره مکلف است در موعدهاي مقرر زير نسبت به انتشار آگهي دعوت مجمع عمومي اقدام کند:

      ۱- حداکثر دوماه پس از پايان هرسال مالي براي تشکيل مجمع عمومي عادي .

      ۲- حداقل دوماه قبل از پايان دوره خدمت هيات مديره و يا بازرس و بازرسان

      ۳- درصورتي که دريکي از مجامع عمومي تشکيل مجمع عمومي ديگري تکليف شده باشد حداکثر ظرف

      يکماه پس از تشکيل آن مجمع عمومي.

      ۴- حداکثر ظرف يک ماه بعد از درخواست مقامات يا اشخاص زير:

      الف - اکثریت اعضای هیات مدیره

      ب- بازرس / هريک از بازرسان براي تشکيل مجمع عمومي عادي و يا فوق العاده.

      ج - يک پنجم اعضاي تعاونی براي تشکيل مجمع عمومي عادي و يک سوم آنها براي تشکيل مجمع عمومي فوق العاده.

      د- وزارت تعاون براي تشکيل مجمع عمومي عادي و يا فوق العاده.

      تبصره ۱- دوره خدمت هيات مديره و يا بازرس / بازرسان از زمان انتخاب و قبولي سمت آنها شروع خواهد شد مشروط به اينکه مدت ماموريت هيات مديره و يا بازرس / بازرسان قبلي منقضي شده باشد؛ درغيراينصورت شروع خدمت آنها از زمان انقضاي مدت ماموريت هيات مديره و يا بازرس / بازرسان قبلي خواهد بود.

      تبصره ۲- درصورتي که هیات مدیره به علل استعفاء فوت يا ممنوعيت قانوني هر يک از اعضاي اصلي ، عليرغم دعوت از اعضاي علي البدل ، از اکثريت مقرر در اساسنامه خارج شود مجمع عمومي عادي براساس مفاد اين اساسنامه دعوت خواهد شد تا نسبت به تکميل اعضاي هيات مديره براي بقيه مدت اقدام کند.درصورت استعفاي دسته جمعي يا اکثريت اعضاي هيات مديره ، برگزاري مجمع عمومي فوق العاده براي قبول استعفا آنان الزامي است.

      تبصره ۳- درصورتيکه هيات مديره اي درموعد مقرر موضوع اين اساسنامه به تشکيل مجمع عمومي عادي يا

      فوق العاده مبادرت نکند وزارت تعاون راسا" نسبت به برگزاري مجمع عمومي اقدام نماید.

      تبصره ۴- اگر هیات مدیره ظرف مدت یکماه از تاریخ درخواست تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط بازرس اقدام به دعوت و برگزاری آن ننماید بازرس می تواند با اطلاع وزارت تعاون نسبت به انتشار آگهی و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی به گزارش خود اقدام نماید.

      ماده ۲۶- دعوت مجمع عمومي با قيد دستور؛ روز؛ ساعت و محل تشکيل آن بايد بوسيله آگهي در یکی از روزنامه های محل یا کثيرالانتشار و يا دعوتنامه کتبي (با اخذ رسيد و يا با پست سفارشي به آخرين اقامتگاه قانوني اعلام شده عضو به تعاونی) انجام گيرد و علاوه برآن؛ الصاق آگهي دعوت در محل دفتر اصلي و شعب و همچنين محل کارگاهها و فروشگاههاي تعاوني نيز الزامي است.

      تبصره ۱- تشکیل جلسات و تصمیمات مجامع عمومی تعاونیهایی که دارای بيش از يکصد نفر عضو می باشند الزاما از طریق روزنامه های کثیرالانتشاری که در مجمع عمومی تعیین گردیده است به اطلاع اعضاء خواهد رسید.

      تبصره ۲- درمواردیکه کلیه اعضا در مجمع عمومي حاضر شوند ، نشرآگهی و تشریفات دعوت و همچنین رعایت فاصله زمانی تاریخ دعوت تا تشکیل جلسه و ارائه مدرک مربوط به آن الزامی نیست.

      تبصره ۳- فاصله زمانی بین تاریخ انتشار آگهی دعوت ( نوبت اول) تا تشکیل مجمع عمومی تعاونی حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۰ روز خواهد بود.

      درصورتيکه برگزاري انتخابات در دستورجلسه باشد ، اين مدت حداقل ۳۰ و حداکثر ۳۵ روز است.

      ماده ۲۷ - هر يک از اعضای شرکت مي تواند تا قبل از رسميت جلسه مجمع عمومي؛ مورد يا موارد ديگري غير از موضوعاتي که در دعوتنامه تشکيل مجمع قيد شده است براي طرح در همان مجمع کتبا به مقامي که مجمع عمومي را دعوت کرده است پيشنهاد کند. مقام دعوت کننده مجمع مکلف است پيشنهاد مربوط را در مجمع طرح کند تا در صورت تصويب؛ دردستورجلسه مجمع بعدي که حداکثر ظرف مدت يک ماه دعوت به تشکيل مي گردد قرار گيرد.

      ماده ۲۸- هريک از اعضاي شرکت مي تواند استفاده از حق خود را براي حضور و دادن راي درمجمع عمومي به يک نماينده تام الاختيار خود – از ميان اعضا و يا خارج از اعضا – واگذار کند لکن هيچکس نمي تواند علاوه بر راي خود بيش از یک راي با وکالت داشته باشد / مگر اینکه تعداد اعضای تعاونی به ۵۰۰ عضو و بیشتر برسد که در اینصورت هرکس می تواند علاوه بر رای خود حداکثر دو رای با وکالت داشته باشد.

      تبصره ۱- تایید نمايندگیهای تام الاختيار موضوع این ماده با مقام دعوت کننده است مگر در مواردیکه مقام دعوت کننده هیات مدیره و دستور جلسه انتخاب هیات مدیره یا رسیدگی به تخلفات مدیران باشد و یا اینکه هیات مدیره با برگزاری مجمع عمومی مخالفت کرده باشد که در اینصورت تایید نمایندگیهای تام الاختیار با بازپرس / اکثریت بازرسان حاضر خواهد بود.

      تبصره ۲- مدارکي که نمايندگان تام الاختيار قبل از تشکيل جلسه مجمع عمومي بايد ارائه دهند عبارتست از :

      ۱- اصل نمايندگي تام الاختيار براي شرکت در جلسه مجمع عمومي که به امضاي عضو رسیده است.

      ۲- کارت شناسايي معتبر

      تبصره۳- حضور توام عضو و نماينده تام الاختيار وي در مجمع عمومي ممنوع است.

      ماده ۲۹- ملاک تشخيص تعداد اعضاي حاضر درجلسات مجامع عمومي ورقه حضور و غيابي است که حاضران در بدو ورود به جلسه؛ اصالتا" ويا به نمايندگي از طرف عضو آنرا امضا مي کنند.

      ماده ۳۰- مجمع عمومي عادي با حضور حداقل نصف بعلاوه يک اعضا يا نمايندگان تام الاختيار آنان رسميت پيدا مي کند و درصورت عدم حصول نصاب مذکور؛ آگهي دعوت مجمع بايد حداکثر ظرف ۱۵ روز با همان دستور جلسه قبلي منتشر شود فاصله نشر آگهي دعوت ( نوبت دوم) تا تشکيل جلسه مجمع بعدي نبايد از ۱۵ روز کمتر و از ۲۰ روز بيشتر شود. جلسه با حضور عده حاضر رسميت خواهد يافت.

      - مجمع عمومي فوق العاده بار اول با حضور حداقل دو سوم اعضا يا نمايندگان تام الاختيار آنان رسميت مي يابد - نصاب رسميت مجمع عمومی فوق العاده براي بار دوم تصف بعلاوه يک و براي بارسوم هر تعداد شرکت کننده خواهد بود. آگهي دعوت مجمع عمومی براي هر نوبت بعدي بايد حداکثر ظرف 15 روز از تاريخ جلسه ايکه رسميت نيافته با همان دستور جلسه اول منتشر شود. فاصله نشر آگهي دعوت؛ تا تشکيل جلسه هرنوبت بعدي نبايد از ۱۵ روز کمتر و از ۲۰ روز بيشتر شود.

      تبصره - درصورت رسميت نيافتن جلسه مجمع عمومي؛ مقام دعوت کننده مجمع بايد صورتجلسه اي داير بر عدم رسميت آن تهيه و به امضاي حاضرين برساند.

      ماده ۳۱- جلسات مجامع عمومي را در صورت رسميت يافتن؛ مقام دعوت کننده افتتاح مي کند. درجلسه مجمع ابتدا يک رئيس؛ يک منشي و دونفر ناظر از ميان اعضا انتخاب خواهند شد. در صورتی که تعداد اعضای تعاونی به ۵۰۰ عضو یا بیشتر برسد تعداد هیات رئیسه ۷ نفر خواهد بود که عبارتند از: رئيس؛ نايب رئيس؛ منشي و ۴ ناظر.

      تبصره ۱ - مقام دعوت کننده مجمع عمومي مکلف است ورقه حضور و غيابي را که حاضران در بدو ورود به جلسه امضا مي کنند همراه با نمايندگي هاي تام الاختيار اعضاي غايب و صورت اسامي کل اعضا را دراختيار هیات رئیسه براي احراز رسميت جلسه و اعمال کنترلهاي لازم قرار دهد.

      تبصره ۲ - در مجامعی که دستور جلسه ، انتخاب هيات مديره و يا بازرس / بازرسان باشد؛ داوطلبان عضويت در هيات مديره و بازرسي مي توانند با اجازه رئيس مجمع؛ درمهلتي که به تساوي براي هر يک از آنان منظور مي شود خود را معرفي نمايند.

      ماده ۳۲- راي گيري در کليه مجامع عمومي فوق العاده و نيزانتخاب هيات مديره و بازرسان درمجامع عادي؛ بصورت کتبي خواهد بود ولي راي گيري براي اتخاذ ساير تصميمات مجامع عادي مي تواند با قيام و قعود بعمل آيد.

      ماده ۳۳- تصميمات مجمع عمومي عادي؛ با اکثريت نصف بعلاوه يک آراي حاضر در جلسه اتخاذ می شود مگر درمورد انتخاب مديران و بازرسان که با اکثريت نسبي خواهد بود. تصويب اساسنامه تعاوني در اولين مجمع عمومي عادي با رای حداقل دو سوم حاضرين و تصميمات مجامع عمومي فوق العاده با اکثريت سه چهارم آراي حاضر معتبر خواهد بود.

      ماده ۳۴ - درصورتيکه درجلسه مجمع عمومي ؛ بهردليل مذاکرات به اخذ تصميم منتهي نشود؛ جلسه به عنوان تنفس تعطيل مي گردد رئيس جلسه موظف است ضمن اعلام تنفس در همان جلسه؛ زمان و محل تشکيل بعدي را که نبايد بيش از يک هفته بعد از جلسه مذکور باشد ، اعلام نمايد( رعايت تشريفات دعوت مجدد الزامي نيست)

      جلسه بعدی ادامه جلسه قبل از تنفس است و هيات رئيسه آن همان خواهد بود که در جلسه قبل از تنفس انتخاب شده اند مگر اينکه يک يا چند نفر از آنان در مجمع عمومي بعد از تنفس حاضر نشده باشند که در اينصورت به جاي اشخاص غايب؛ افراد ديگري انتخاب خواهند شد.

      ماده ۳۵- صورتجلسه مجامع عمومي و تصميمات متخذه در آن توسط منشي مجمع در دفتر مخصوص؛ ثبت شده کلیه صفحات آن به امضاي هيات رئیسه مجمع و رونوشت آن بوسیله رئیس مجمع به هیات مدیره ابلاغ و نسخه اي از آن نيز به وزارت تعاون ارسال مي شود.

      ۲- هيئت مديره

      ماده ۳۶- هيات مديره مرکب از۵ نفر عضو اصلي و۲ نفر عضو علي البدل مي باشد که از ميان اعضاء براي مدت سه سال با راي مخفي و اکثريت آراء انتخاب مي شوند. حائزين اکثريت بعد از اعضاء اصلي به ترتيب علي البدل شناخته مي شوند و انتخاب مجدد هر يک از اعضاء اصلي و علي البدل حداکثر براي دو نوبت متوالي بلامانع است.

      تبصره ۱- افرادي که در هر يک از نوبتهاي متوالي بعدي موفق به کسب دوسوم آراء کل اعضاء تعاوني شوند از ممنوعيت مندرج در اين ماده مستثني خواهند بود.

      تبصره ۲- هيات مديره در اولين جلسه از ميان خود يک نفر را بعنوان رئيس هيات مديره يک نفر را بعنوان نائب رئيس و يک نفر را بعنوان منشي انتخاب مي کند.

      تبصره ۳- درصورت استعفاء فوت؛ ممنوعيت قانوني و يا غيبت غيرموجه مکرر هر يک از اعضاي اصلي هيات مديره يکي از اعضاي علي البدل به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت مقر به جانشيني وي در جلسات هيات مديره شرکت مينمايد. غيبت غيرموجه مکرر به مواردي اطلاق مي شود که عضو؛ عليرغم اطلاع از دعوت بدون اجازه قبلي و يا عذرموجه حداقل در چهارجلسه متوالي و يا هشت جلسه غيرمتوالي طي يکسال در جلسات هيات مديره حاضر نشود.

      تبصره ۴- درصورت استعفاي دسته جمعي و قبولي آن توسط مجمع عمومي فوق العاده؛ مجمع عمومي عادي بنا به دعوت هيات مديره مستعفي ويا وزارت تعاون براي انتخاب هيات مديره جديد تشکيل خواهد شد.

      تبصره ۵- درموارديکه هيات مديره از اکثريت مقرر خارج شود؛ درفاصله مدت لازم براي انتخاب و تکميل اعضاي هيات مديره به وزارت تعاون اختيار داده مي شود که به منظور اداره امور جاري تعاوني براي جانشيني اشخاصي که به یکی از دلايل فوق در جلسات هيات مديره شرکت نمي کنند ازميان اعضاي تعاوني؛ تعداد لازم را موقتا" و حداکثر براي مدت پنج ماه منصوب نماید.

      ماده ۳۷- پس از انقضاي مدت ماموريت هيئت مديره درصورتيکه هيات مديره جديد انتخاب نشده باشد هيئت مديره موجود تا انتخاب و قبولي هيئت مديره جديد کماکان به وظايف خود در تعاوني ادامه داده و مسئوليت اداره امور تعاوني را برعهده خواهد داشت.

      ماده ۳۸- هيئت مديره مکلف است جهت مديريت تعاوني و اجراي تصميمات مجامع و هيئت مديره فرد واجد شرايط را از بين اعضا يا از خارج تعاوني؛ براي مدت دو سال بعنوان مدير عامل تعاوني انتخاب کند که زير نظر هيئت مديره انجام وظيفه و اختيارات وحقوق و مزاياي مديرعامل طبق آئين نامه اي خواهد بود که بنا به پيشنهاد هيئت مديره به تصويب مجمع عمومي عادي خواهد رسيد.

      ماده ۳۹- جلسات هيئت مديره حداقل هر دوهفته يکبار بنا به دعوت رئیس یا نایب رئیس هیات مدیره و یا مدیر عامل یا اکثریت هیات مدیره با حضور بيش از نصف اعضاي اصلي هيئت مديره تشکيل و رسميت مي يابد و براي اتخاذ تصميم راي اکثريت اعضا حاضر در جلسه ضروري است. تصميمات هيئت مديره دردفتري بنام دفتر صورتجلسات هيئت مديره ثبت مي گردد و بامضاي اعضاي حاضر در جلسه مي رسد.

      تبصره - جلسه فوق العاده هيئت مديره با دعوت کتبي رئيس يانائب رئيس هيئت مديره يا مديرعامل و درصورت عدم دعوت کتبي آنان با دعوت کتبي اکثريت اعضاي هيات مديره تشکيل مي گردد.

      ماده ۴۰- هيئت مديره جز در مواردي که بموجب اساسنامه اتخاذ تصميم درباره آنها در صلاحيت مجامع عمومي قرار داده شده درسايرموارد و براي تحقق اهداف موضوع وعمليات تعاوني با رعايت قوانين و مقررات جاري و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومي و رعايت صرفه و صلاح تعاوني و اعضا داراي اختيارات لازم جهت اداره امور تعاوني بوده و منجمله عهده دار انجام وظايف ذيل است:

      ۱- دعوت مجمع عمومي (عادي – فوق العاده).

      ۲- اجراي اساسنامه و تصميمات مجامع عمومي و سايرمقررات مربوط.

      ۳- نصب و عزل و قبول استعفاي مدير عامل و نظارت برعمليات وي و پيشنهاد حدود وظايف واختيارات و ميزان حقوق و مزاياي مديرعامل به مجمع عمومي.

      ۴- قبول درخواست عضويت و اخذ تصميم نسبت به انتقال سهام اعضاء بيکديگر و دريافت استعفاي هريک از اعضاي هيئت مديره.

      ۵- نظارت برمخارج جاري شرکت و رسيدگي به حسابها و ارائه به بازرس/ بازرسان و تسليم بموقع گزارش مالي و ترازنامه به مجمع عمومي.

      ۶- تهيه و تنظيم طرحها و برنامه ها و بودجه و ساير پيشنهادات و ارائه به مجمع عمومي جهت اتخاذ تصميم

      ۷- تهيه وتنظيم دستورالعملهاي داخلي تعاوني و تقديم آن به مجمع عمومي براي تصويب.

      ۸- پيشنهاد آئيننامه حداقل و حداکثر حقوق و مزاياي هيات مديره و پاداش آنان که بايد در چهارچوب ضوابط وزارت تعاون باشد؛ جهت تصويب مجمع عمومي عادي.

      ۹- تعيين نماينده يا وکيل دردادگاهها و مراجع قانوني و ساير سازمانها با حق توکيل غير.

      ۱۰- تعيين نماينده از بين اعضاي تعاوني براي حضور درجلسات مجامع عمومي شرکتها و اتحاديه هايي که تعاوني در آنها مشارکت دارد.

      ۱۱- تعيين ومعرفي صاحبان امضاي مجاز (يک يا دونفر از اعضاي هيات مديره به اتفاق مدير عامل) براي قراردادها و اسناد تعهدآور تعاوني.

      ۱۲- انجام ساير وظايف و تکاليفي که بموجب اين اساسنامه مستقيما" و يا به اعتبار تصدي اداره امور تعاوني برعهده هيئت مديره گذارده شده است.

      ماده ۴۱- هيئت مديره نماينده قانوني تعاوني است ومي تواند مستقيما" ويا با وکالت با حق توکيل؛ اين نمايندگي را دردادگاهها و مراجع قانوني و سايرسازمانها اعمال کند.

      مسئوليت هيئت مديره درمقابل تعاوني مسئوليت وکيل است درمقابل موکل

      ماده ۴۲- معاملات تعاوني با هر يک از اعضاء هيئت مديره؛ مديرعامل؛ بازرس/ بازرسان/ تابع آئين نامه اي خواهد بود که درچهارچوب دستورالعمل وزارت تعاون و به تصويب مجمع عمومي عادي تعاوني مي رسد.

      ماده ۴۳- هيئت مديره وظايف خود را بصورت جمعي انجام مي دهد و هيچيک از اعضاء هيئت مديره حق ندارد از اختيارات هيات؛ منفردا" استفاده کند مگر درموارد خاص که وکالت يا نمايندگي کتبي ازطرف هيات مديره داشته باشد. هيئت مديره مي تواند قسمتي ازاختيارات خود را با اکثريت سه چهارم آراء به مدير عامل تفويض کند.

      ماده ۴۴- تحويل و تحول و انتقال مسئوليت از هيات مديره سابق به هيات مديره بعدي بايد بلافاصله بعد از تاريخ قبولي سمت هيات مديره و تائيد صحت انتخابات توسط وزارت تعاون صورت گيرد وکليه اوراق و اسناد و دفاتر و حسابها و موجوديهاي تعاوني به هيات مديره جديد؛ تحويل و پس از ثبت تغييرات در اداره ثبت شرکتها ترتيب معرفي امضاهاي مجاز داده شود.

      تبصره – شروع تصدي مشروط براينست که دوره قبلی خاتمه يافته باشد. بعد از قانوني شدن شروع تصدي؛ تا زمانيکه ترتيب معرفي امضاهاي مجاز داده نشده هيات مديره جديد مي تواند اختيارات محدودي را به هيات مديره قبلي تفويض کند و درهرحال هر اقدام بايد با تصميم هيات مديره جديد باشد.

      ماده ۴۵- مراتب نقل و انتقال بايد درصورتمجلسي منعکس و بامضاي اکثريت اعضاي هيت مديره سابق و اعضاي هيئت مديره جديد و بازرس/بازسان/ شرکت برسد. صورتمجلس مذکور بايد جزو اسناد شرکت نگهداري شود.

      تبصره – درصورتيکه اعضاي هيات مديره قبلي اقدام به تحويل ننمايند به عنوان متصرف غيرمجاز دراموال غير و خيانت درامانت تحت تعقيب قرارمي گيرند.

      ماده ۴۶- استعفاي هريک از اعضاي هيات مديره تا تعيين عضو جديد و قبولي سمت آن رافع مسئوليت نسبت به وظايف نخواهد بود.

      ماده ۴۷- هيچيک از اعضاي هيات مديره يا بازرس/بازرسان/ يا مدير عامل تعاوني نمي تواند سمت بازرسي يا مديريت عامل ويا عضويت هيئت مديره شرکت تعاوني ديگري را با موضوع و فعاليت مشابه قبول کند.

      ماده ۴۸- نخستين هيئت مديره تعاوني موظف است ظرف يکماه از تاريخ جلسه مجمع عادي براي ثبت تعاوني در مراجع ذيصلاحيت اقدام کند.

      ماده ۴۹- داوطلبان عضويت در هيئت مديره و يا بازرسي و يا مديريت عامل تعاوني بايد واجد شرايط زير باشند.

      ۱- تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

      ۲- ايمان و تعهد عملي به اسلام

      ۳- دارابودن اطلاعات يا تجربه لازم براي انجام وظايف متناسب با آن تعاوني.

      ۴- عدم ممنوعيت قانوني و حجر.

      ۵- عدم عضويت در گروههاي محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنيت و جعل اسناد.

      ۶- عدم سابقه محکوميت ارتشاء؛ اختلاس؛ کلاهبرداري؛ خيانت درامانت؛ تدليس؛ تصرف غيرقانوني دراموال دولتي و ورشکستگي به تقصير.

      ۳- بازرسي

      ماده ۵۰- مجمع عمومي عادي 1نفر از اشخاص حقيقي يا حقوقي را براي مدت يک سال مالي به عنوان بازرس/ بازرسان انتخاب مي کند؛ انتخاب مجدد آنان بلامانع است. همزمان یکنفر بازرس علی البدل

      تبصره ۱- درصورت فوق يا ممنوعيت قانوني و يا استعفاي بازرس /اصلي؛ هيئت مديره مکلف است ظرف ده روز بازرس/بازرسان/علي البدل را به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت دعوت نمايد.

      تبصره ۲- حق الزحمه و پاداش بازرس/بازرسان با تصويب مجمع عمومي تعيين مي گردد.

      تبصره ۳- تا زماني که بازرس / بازرسان /جديد انتخاب و قبولي سمت نکرده اند بازرس/ بازرسان/ قبلي کماکان مسئوليت بازرسي رابعهده دارند.

      ماده ۵۱- وظايف بازرسان تعاوني به شرح زير است:

      ۱- نظارت مستمر برانطباق نحوه اداره امور تعاوني و عمليات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانين و مقررات و دستورالعملهاي مربوطه.

      ۲- رسيدگي به حسابها؛ دفاتر؛ اسناد – صورتهاي مالي از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان ، بودجه پیشنهادی و گزارشات هیات مدیره ، مجمع عمومی ،شخصا" ويا در صورت لزوم با استفاده از کارشناس که در اينصورت پرداخت هزينه کارشناس با تصويب مجمع عمومي برعهده تعاوني خواهد بود.

      ۳- رسيدگي به شکايات اعضاء وارائه گزارش به مجمع عمومي و مراجع ذيربط.

      ۴- تذکر کتبي تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاوني به هيئت مديره و مدير عامل و تقاضاي رفع نقص.

      ۵- نظارت برانجام حسابرسي و رسيدگي به گزارشهاي حسابرسي و گزارش نتيجه رسيدگي به مجمع عمومي تعاوني و مراجع ذيربط.

      تبصره ۱- بازرس موظف است / بازرسان موظفند / گزارش جامعي راجع به وضعيت تعاوني به مجمع عمومي عادي ساليانه تسليم کند. گزارش بازرس بايد لااقل ۱۰ روز قبل از تشکيل مجمع عمومي عادي ساليانه جهت مراجعه صاحبان سهام در مرکز تعاوني آماده باشد. درصورتيکه تعاوني بازرسان متعدد داشته باشد هر يک مي تواند به تنهايي وظايف خود را انجام دهد؛ ليکن بازرسان بايد گزارش واحدي تهيه کنند در صورت وجود اختلاف نظر بين بازرسان؛ موارد اختلاف با ذکر دليل در گزارش ذکر خواهد شد.

      تبصره ۲- بازرس/ بازرسان حق دخالت مستقيم در اداره امور تعاوني رانداشته ولي مي تواند / می توانند بدون حق راي درجلسات هيئت مديره شرکت کند/ کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاري تعاوني اظهار دارد/ دارند.

      ماده ۵۲- درصورتيکه هريک از بازرسان تشخيص دهد که هيئت مديره و يا مدير عامل درانجام وظايف محوله مرتکب تخلفي شده و به تذکرات ترتيب اثر نمي دهند؛ مکلف است از هيات مديره تقاضاي برگزاري مجمع عمومي فوق العاده براي رسيدگي به گزارش خود را بنمايد.

      ماده ۵۳- بازرس / بازرسان نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می شوند طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی مسئول است.

      فصل چهارم: مقررات مالي

      ماده۵۴- ابتداي سال مالي تعاوني اول فروردین ماه و انتهاي آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود باستثناي سال ا ول تاسيس که از تاريخ تشکيل تا پايان اسفند ماه است.

      ماده ۵۵- هيئت مديره موظف است نسخه اي از گزارشها؛ صورتهاي مالي تا پايان دوره از قبيل ترازنامه و حسابهاي عملکرد و سود و زيان؛ پيشنهاد نحوه تقسيم سود خالص و بودجه پيشنهادي سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا ۳۰ روز قبل از تاريخ تشکيل جلسه مجمع عمومي عادي سالانه براي رسيدگي به بازرس/ بازرسان تسليم نموده و علاوه برآن هر سه ماه يکبار تراز آزمايشي حسابهاي تعاوني را همراه با تجزيه و تحليل فعاليت سه ماهه تعاوني تهيه و دراختيار بازرس / بازرسان قرار دهد و نسخه اي از آنها را نيز به وزارت تعاون ارسال دارد.

      ماده ۵۶- هريک از اعضاء در صورت مشاهده نقص يا تخلف در اداره امور تعاوني مي تواند گزارش و يا شکايت خود را به بازرس/ بازرسان/ اعلام نمايد و درصورت عدم اخذ نتيجه و باقي بودن بر شکايت؛ با وزارت تعاون مکاتبه کند. هيات مديره مکلف به اجراي نظر وزارت تعاون مزبور که به طور کتبی و رسمي ابلاغ مي شود خواهد بود.

      مديران تعاوني موظفند با کارشناسان ،حسابرس يا حسابرسان منتخب وزارت تعاون همکاري بنمايند و کليه اسناد ومدارک مورد نياز را دراختيارشان قرار دهند.

      ماده ۵۷- درتهيه وتنظيم اسناد حسابداري و دفاتر قانوني و صورتهاي مالي؛ رعايت اصول و موازين؛ روشهاي متداول وقابل قبول و قوانين ومقررات جاري الزامي است.

      ماده ۵۸- هدايا و کمکهاي بلاعوض درصورتي که از طرف اعطاء کننده براي مصرف خاصي تعيين نشده باشد اگر نقدي باشد بحساب درآمد و اگر غيرنقدي باشد تقويم و به حساب درآمد منظور خواهد شد.

      ماده ۵۹- افتتاح هرنوع حساب نزد بانکها؛ صندوق تعاون و ساير موسسات اعتباري؛ پس از تصويب هيئت مديره با امضاهاي مجاز معرفي شده از طرف هيئت مديرامکان پذير خواهد بود.

      ماده ۶۰- سود خالص تعاوني درهر سال مالي به ترتيب زير تقسيم مي شود:

      ۱- از حداقل پنج درصد به بالا با تصويب مجمع عمومي عادي؛ به عنوان ذخيره قانوني منظور مي شود.

      ۲- حداکثر پنج درصد از سودخالص بعنوان اندوخته احتياطي به پيشنهاد هيئت مديره و تصويب مجمع عمومي عادي به حساب مربوطه منظور مي گردد و نحوه مصرف آن با تصويب مجمع عمومي عادي است.

      ۳- چهاردرصد از سود خالص بعنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واريز مي گردد.

      ۴- درصدي از سود جهت پاداش به اعضاء کارکنان؛ مديران وبازرسان به پيشنهاد هيئت مديره و تصويب مجمع عمومي عادي تخصيص داده مي شود.

      ۵- پس از وضع وجوه فوق باقيمانده سود خالص به تناسب سهم آنان تقسيم مي گردد.

      تبصره ۱- ذخيره قانوني تا زماني که مبلغ کل ذخيره حاصل از درآمدهاي مذکور به ميزان يک چهارم معدل سرمايه سه سال اخير تعاوني نرسيده باشد الزامي است.

      تبصره ۲- تعاوني مي تواند با تصويب مجمع عمومي عادي تا حداکثر يک دوم ذخيره قانوني را جهت افزايش سرمايه خود به کاربرد ، استفاده مجدد از باقيمانده آن جهت افزايش سرمايه مجاز نيست.

      تبصره ۳- هيئت مديره مي تواند از محل اندوخته احتياطي با تصويب مجمع عمومي عادي مبلغي را براي انجام امور خيريه وعام المنفعه تخصيص دهد.

      فصل پنجم: مقررات مختلف

      ماده ۶۱- هريک از دستگاهها؛ شرکتها و موسسات موضوع ماده ۱۷ قانون بخش تعاوني که بدون عضويت؛ درتعاوني مشارکت يا سرمايه گذاري کرده باشد مي تواند مسئولیت نماينده اي براي نظارت برتعاوني و حضور درجلسات مجامع عمومي و هيئت مديره به عنوان ناظر داشته باشد.

      ماده ۶۲- انحلال؛ ادغام يا تغيير موادي از اساسنامه تعاوني که مغاير شروط و قراردادهاي منعقده با منابع تامين کننده اعتبار و کمک مالي و امکانات مختلف و سرمايه گذاري ومشارکت باشد موکول به موافقت مراجع مذکور خواهد بود.

      ماده ۶۳- درصورتيکه مجمع عمومي فوق العاده تغيير بعضي از مواد اساسنامه راتصويب کند که درصورت تائيد وزارت تعاون (از جهت انطباق با قانون بخش تعاوني) معتبر خواهد بود.

      ماده ۶۴- کليه اموالي که از منابع عمومي دولتي و بانکها دراختيار تعاوني قرارگرفته با انحلال آن بايد مسترد شود.

      ماده ۶۵- ادغام تعاوني يا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاوني و آئين نامه هاي اجرائي مربوط مي باشد.

      ماده ۶۶- درصورت بروز اختلاف بين تعاوني و اعضاي آن و يا بين تعاوني وسايرشرکتهاي تعاوني با موضوع فعاليت مشابه؛ موضوع اختلاف براي داوري بصورت کدخدامنشي به اتحاديه مربوط ارجاع خواهد شد و چنانچه بين تعاوني و اتحاديه ذيربط آن؛ اختلافي بروز نمايد؛ موضوع اختلاف به اتاق تعاون مربوط جهت داوري (بصورت کدخدامنشي) ارجاع مي شود.

      -در صورت بروز اختلاف بين تعاوني و ساير تعاوني هايي که موضوع فعاليت آنها مشابه نباشد؛ اتاق تعاون مرجع داوري (بصورت کدخدامنشي) خواهد بود.

      اين اساسنامه در ۶۶ ماده و ۵۰ تبصره درمجمع عمومي فوق العاده مورخ ۱۴/۲/۸۶ به تصويب رسيد و آنچه در آن پيش بيني نشده تابع قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ؛ قانون شرکتهاي تعاوني (درموارديکه به قوت خود باقي است)؛ آئين نامه ها؛ دستورالعملهاي قانوني و قراردادهاي منعقده بين شرکت و اعضاء ويا موسسات طرف قرارداد ميباشد.

      امضای هیات رئیسه مجمع عمومی

      برگرفته از وبلاگ وکلای ملت

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft