• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • « رسالۀ یک کلمه »

       
       مرحوم محمد تقی دامغانی - وکیل دادگستری
       
       

                            یک انگلیسی بی‏سروپا که نمیتوانست از شغل پینه‏دوزی‏ خود در انگلیس شکمی سیر کند به سرزمین امریکا مهاجرت‏ کرد.در آنجا به گروه جنگاوران استقلال که زیر پرچم واشنگتن گرد آمده بودند پیوست.او کتابچه‏ای‏ فراهم آورد که در طول چند سال جنگ،ده‏ها بار تجدید چاپ شد.در کوله‏پشت هر سرباز و در کیف‏دستی هر فرمانده دیده میشد.کتاب این انگلیسی بی‏سروپا،هم‏چون‏ انجیل،هرروز و هرشب بوسیله جنگاوران خوانده میشد و بآنها برای پیش‏بردن جنگ و به ثمر رساندن آن نیروی‏تازه می‏بخشید.این رساله کوچک«بدیهیات»نامیده‏ میشد و نویسنده آن«توماس‏پین»،همان انگلیسی بی‏سر پا یکی از بزرگترین قهرمانان جنگهای استقلال امریکا بود.توماس‏پین پس از پایان جنگهای استقلال به انگلستان‏ بازآمد و کتاب دیگری بنام«حقوق بشر»نوشت و بالاخره‏ در فرانسه بگروه انقلابیون پیوست و از طرف مردم فرانسه‏ به عضویت پارلمان انتخاب شد.

      ***
      نمیدانم چه تشابهی بین توماس‏پین و میرزا یوسف خان‏ مستشار الدوله و بین رساله بدیهیات او و رساله«یک کلمه» ؟ این وجود دارد که من هرگاه بنام مستشار الدوله یا کتاب«یک‏ کلمه»او برخورد میکنم بیاد توماس‏پین و رساله بدیهیات‏ او میافتم.

      شاید این تداعی از آن جهت باشد که تأثیر رساله«یک‏ کلمه»را در ایجاد نهضت مشروطیت ایران همسنگ اثر رساله‏ بدیهیات در پیشبرد جنگهای استقلال امریکا میدانم و شاید این اعتقاد بخاطر نقلی شد که صاحب کتاب«تاریخ بیداری‏ ایرانیان»از این رساله آورده است.

      ناظم الاسلام کرمانی صاحب کتاب تاریخ بیداری‏ ایرانیان که خود از اعضاء انجمن مخفی و در سلک پایه‏ گذاران آن تشکیلات بوده است(تشکیلاتی که در ایجاد انقلاب سهمی داشته)نقل میکند که کتاب«یک کلمه» مستشار الدوله در انجمن مخفی خوانده میشد و در اعضاء انجمن شور بوجود میآورد.او مینویسد که«...نوشتجات‏ مرحوم مستشار الدوله برای اجزاء انجمن مخفی سرمشقی‏ وافی بود و در واقع دستورالعملی بود که از آن قرار رفتار شد...»1

      هرچه هست؛میرزا یوسف مستشار الدوله و رساله‏ یک کلمه‏اش در ایجاد و تنظیم جنبش‏های فکری آن روزگاران‏ سخت مؤثر بوده‏اند و بهمین جهت است که او بارها رنج‏ زندان دیده از مصطبه وزارت به سیاه‏چال زندان افتاده‏ کتاب یک کلمه‏اش را آنقدر بر سرش فرو کوفته‏اند که‏ چشمانش آب آورده است.2

      «یک کلمه » چیست؟

      در تفهیم نام قانون و تشریح مزایای آن،مستشارالیه‏ رساله‏ای فراهم آورده و نام آنرا«یک کلمه»نهاده است،این‏ رساله اولین رساله‏ای است که مفهوم قانون را به وضوح و روشنی شرح داده درباره آن مینویسد که اگر ترقیات و پیشرفت‏هائی در کشورهای غربی به چشم میخورد،نباید این‏ پیشرفت‏ها و ترقیات را محصول اختراع وسائل جدیده از قبیل تلگراف یا راه‏آهن و کشتی بخار دانست،بلکه این‏ اختراعات خود از قبیل نتایج هستند نه مقدمات؛علت‏ ترقیات در یک کلمه نهفته است و این یک کلمه قانون‏ است.

      اجازه بفرمائید دراین‏باره عین سخنان مستشار الدوله‏ را که لطف و صفای دیرینه را حفظ کرده است بیاوریم:
      او میگوید:«...عزم این را کردم که با یکی از دوستان که از تواریخ و احادیث اسلام اطلاع کامل داشت‏ ملاقات کرده سر این معنی را بفهمم که چرا سایر ملل‏ به چنان ترقیات عظیمه رسیده‏اند و ما در چنین حالت کسالت‏ و بی‏نظمی باقی مانده‏ایم.بآن دوست رسیده این مطلب‏را با او بمیان آورده و سر این معنی را پرسیدم:جوابم‏ چنین داد که بنیان و اصول نظم فرنگستان یک کلمه است‏ و هرگونه ترقیات و خوبی‏ها که در آنجا دیده میشود نتیجه‏ همان یک کلمه.

      گفت:اهل مملکت شما از اصل مطلب بدور افتاده‏اند.

      پرسیدم: چگونه؟

      دوست مزبور جواب داد که بعضی از شما نظم و ترقی‏ فرنگستان را از فروعات غیر برقرار میدانند و برخی از علوم و صنایع تصور مینمایند،مانند تلغراف و کشتی‏ها و عراده‏های بخار و آلات حربیه که اینها نتایج است نه مقدمات‏ و فقط به نظریات ساده قصر نظر میکنند واز عملیات عمده‏ صرفنظر مینمایند.اگر میخواهید در ایران اسباب ترقی‏ و مدنیت راه بیاندازید در بدو کارها از تعیین کلمه واحده‏ غفلت مینمائید و هرگاه کسی از دانشمندان اسلام محض‏ خدمت وطن تألیفی در این مواد مینویسد از تاریخ و صنایع‏ فرنگستان تعریف میکند و از بنیان و اصول عمل و اداره‏ آنها اشاره نمی‏نماید.این است که کرده‏های کارگذاران دول‏ اسلام بی‏ثمر و نوشته‏های مولفین این مطلب متروک و بی‏اثر مانده.

      گفتم:چگونه یک کلمه،مگر با یک کلمه این همه‏ ترقیات میتواند حاصل بشود؟ این کلمه چیست؟معنی آنرا بمن بیان کنید.

      گفت:این یک کلمه«قانون»است...3

      با این مقدمه رساله موسوم به«یک کلمه»شروع‏ میشود.

      مستشار الدوله سپس به شرح قانون پرداخته میگوید جمیع شرایط و انتظامات مربوط به امور دنیویه مردم‏ فرنگستان در کتاب قانون محرر و مسطور است و دولت و امت‏ معا،کفیل بقای آن است چنانکه هیچ فردی از سکنه فرانسه‏ یا انگلیس یا نمسه یا پروس مطلق‏التصرف نیست.یعنی در هیچ کاری که متعلق به امور محاکمه و مرافعه و سیاست و امثال آن باشد،به هوای نفس خود عمل نمیتواند کرد و شاه‏ و گدا و رعیت و لشگری در بند آن مقید هستند و احدی‏ قدرت مخالفت به کتاب قانون ندارد...4

      اهمیت این رساله از یک طرف در تازگی،سادگی و صراحت آن بوده از طرف دیگر در کوششی بوده است که‏ مستشار الدوله در تطبیق اصول قوانین فرانسه با مبادی شرع‏ بکار برده و هرجا که اصلی از قانون فرانسه را بیان داشته‏ آیات و احادیثی چند از کلام‏اله و سخنان رسول و امامان‏ در صحت آن باستشهاد آورده این بی‏شک به مذاق مردم آن‏ زمان سخت ملایم میآمده و بهمین دلیل این رساله چون‏ سفرنامه ابراهیم‏بیگ تا سالها پس از مرگ مستشار الدوله‏ کتاب‏دستی پیشقراولان مشروطیت بوده بی‏شک نویسندگان‏ قانون اساسی به آن نظر داشته از مندرجات آن الهام‏ گرفته‏اند.

      مستشار الدوله کیست؟

      درباره مستشار الدوله دکتر فریدون آدمیت در کتاب‏ فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت به تفصیل سخن گفته، قبل از او ناظم‏الاسلام کرمانی در کتاب«تاریخ بیداری‏ ایرانیان»و اخیرا نیز مهدی بامداد در کتاب«رجال ایران» ترجمه احوال مستشار الدوله را آورده‏اند و ما اینک خلاصه‏ای‏ از این سه مرجع برگزیده در اینجا میآوریم.

      این هر سه مؤلف مستشار الدوله را سخت ستوده‏اند. چنین بنظر میرسد که در میان پیشقدمان ایجاد مشروطیت و حکومت قانون،او جزء معدود افرادی است که نقطه ضعف‏ ندارد؛چه به بسیاری دیگر هم چون ملکم و میرزا حسین‏ خان سپهسالار و میرزا علی خان امین الدوله نسبت‏هائی‏ میدهند که عظمت یا صداقت آنان را در این راه مخدوش‏ مینماید ولی مستشار الدوله نه چنین است.

      دکتر ادمیت درباره او مینویسد:«میرزا یوسف خان‏ مردی پاک نهاد و راست‏کردار،بیداردل و شیفته عدالت‏ بود.به یک مرد روحانی و عارف ایده‏آل پرست بیشتر شباهت داشت تا مأموری که خدمت دیوان کند.نامه‏های‏ رسمی که از تفلیس و پطروزبورگ و پاریس به دربار ناصر الدین شاه فرستاده از سوز دل و شعله آزادی که در قلبش‏ روشن بود حکایت میکند و همه‏جا از لزوم اصلاحات مدنی‏ و برقراری حکومت قانون و نشر تمدن اروپائی سخن‏ میراند.»5

      و نیز مینویسد«....در تاریخ نشر اندیشه آزادی‏ در ایران مستشار الدوله مقامی ممتاز دارد....تا جائی که‏ به تحقیق پیوسته او در ایران اولین نویسنده‏ای است که‏ گفت منشاء قدرت دولت اراده جمهور ملت است و مینویسد:اختیار قبول ملت اساس همه تدابیر حکومت‏ است و این کلمه از جوامع‏الکلام است،در خصوص تفکیک‏ قدرت دولت از قدرت روحانی نیز اولین‏بار او سخن راند. این فکر مترقی را نیز او در ایران آورد که افراد مسلم و غیرمسلم(یعنی اقلیت‏های مذهبی)از نظر حقوق اساسی‏ برابرند و هم‏چنین قبل از میرزا ملکم خان صریحا گفت‏ شاه و گدا در برابر قانون مساوی هستند.....»6

      بامداد در کتاب تاریخ رجال ایران مینویسد که‏ «....وی از مردان روشنفکر کاری،علاقمند به اصلاحات‏ مملکت و وطن خویش بود و هرچه میگفته و میکرده به آن‏ایمان راسخ داشته....»7

      میرزا یوسف خان مستشار الدوله پسر،حاجی کاظم‏ آقا تاجر تبریزی از اهالی آذربایجان بود،او سالها در دستگاه دولت خدمت میکرده که از آن جمله کارپرداز (کنسول)حاجی ترخان و ژنرال کنسول تفلیس و شارژدافر پاریس بوده است.

      در سال 3821 ه.ق.مطابق 7681 میلادی که‏ در پاریس مأمور بود،کتاب«یک کلمه» را که متضمن اصول‏ افکار او است برشته تحریر درآورده.

      در سال 9921 ه.ق.که میرزا یحیی خان مشیر الدوله وزیر عدلیه شد8

      مستشار الدوله از طرف نامبرده بمعاونت وزارت‏ عدلیه انتخاب گردید.

      صاحب تاریخ بیداری ایرانیان مینویسد:«....چون‏ یحیی خان لذت آزادی را در خارجه چشیده بود لذا میرزا یوسف خان را به عدلیه آورد و فرمان لقب مستشار الدوله‏ای و معاونت عدلیه برای او صادر کرد مشارالیه‏ گفت پاس شرط این خدمت را متقبل میشوم که صدور و اجراء احکام عدلیه از روی قرآن و بر طبق قانون باشد. چون در آن زمان رشوه گرفتن و ناسخ و منسوخ دادن دایر و از عادات و رسوم شده بود لذا مستشار الدوله تاب و توان‏ در عدلیه را در خود ندیده از کار کنار جست.در این اثنا در روزنامه اختر(چاپ اسلامبول)معایب عدلیهء ایران را طبع و نشر نموده مغرضین به ناصر الدین شاه اظهار داشتند که محرک این کار مستشار الدوله است.لذا به امر ناصر الدین‏ شاه،محمد حسین خان حاجب الدوله او را گرفته و چوب‏ زده در انبار دولتی او را پنج ماه حبس کردند و جریمه‏ کامل از او گرفتند تا اینکه به شفاعت و توسط بعضی او را از حبس خارج و خانه‏نشین کردند.بعد از چندی او را بعنوان کارگذاری آذربایجان انتخاب کردند در آنجا خدمات نمایان کرد تا اینکه باز مغرضین دربارهء او سعایت کرده نوشتجات و لوایح او را بدست آورده،با کتاب‏ یک کلمه،آنها را به ناصر الدین شاه ارائه دادند لذا حکم‏ گرفتاری او صادر و او را مغلولا به قزوین آوردند و در آنجا مدتی محبوس بود.خانه‏اش را غارت و مواجبش را قطع کردند.قریب سیصد هزار تومان ارثیه پدری را در راه آزادی و مقصود خود از دست داد تا اینکه از حبس‏ نجات یافت و بطهران آمده در سال 9031 ه.ق باز مأخوذ و بقزوین تبعید شد.با کمال پریشانی در نهایت جد و درستی مشغول خدمت به ملت و نوشتن لوایح مفیده‏ بود......خواننده تاریخ بداند که عقلا و دانشمندان‏ مملکت چگونه در مقام بدست آوردن آزادی و حریت زحمت‏ کشیده و متحمل مشاق و صدمات شده‏اند.باری از صدمات‏ و لطمات ایام استبداد چشم آن مرحوم آب آورد......در سال 3131 ه.ق روحش به شاخسار جنان پرواز کرد....»9مدفنش در صحن شرقی محوطه معروف به‏ سر قبر آقا در تهران است.»

      «خلق تشییع جنازه بزرگی از او کرد. گوئی انفعال‏ مردم بود علیه جور و بیدادگری»10.

      خلاصه‏ای از مطالب رساله یک کلمه

      مقدمه یک کلمه و علت تسمیه این رساله را باین نام‏ نقل نمودیم.مؤلف پس از تحریر این مقمه شرحی در شرایط وضع قانون و فرق‏هایی که مجموعه قانون(کد)با کتاب شریعت دارد.به نقل از دوست ناشناس خود(که گویا همان میرزا ملکم خان باشد)11،نوشته سپس چنین‏ ادامه میدهد:

      «....پس از اتمام صحبت با دوست مزبور چندی اوقات خود را به تحقیق اصول قوانین فرانسه صرف کرده‏ بعد از تدقیق و تعمق همه آنها را با قرآن مجید مطابق یافتم. زهی شرح مبین که بعد از تجربه‏های هزار و دویست و هشتاد سال بیهوده نگشته و زهی حبل متین که پس از ترقی علوم‏ و تقدم فنون فرسوده نه بهتر است که تفصیل این نکته را از ماقبلش فصل نموده و بجهت اطلاع وطن‏تاشان خود بایراد اصول قوانین فرانسه بپردازم.»12

      مستشار الدوله سپس در این رساله به تشریح‏ اصول اساسی قوانین فرانسه و تطبیق این اصول با آیات‏ و احادیث و اخبار میپردازد و میگوید:

      «....اگر ما تجسس و تفحص در اجزای کدهای‏ فرانسه بکنیم اطناب بی‏منتها و کار بیهوده و بی‏حاصل است‏ زیرا که همه قوانین دنیویه برای زمان و مکان و حال است‏ و فروع آن غیر برقرار است یعنی فروع آنها قابل التفسیر است ولی اجمالا عرض میکنم که روح دائمی کدهای‏ مزبوره و جان جمله قوانین فرانسه مشتمل بر نوزده فقره‏ است.چنانکه در ابتدای کد چاپ شده.در فقره اول از نظامنامه حکومت که کنستیتوسیون نام دارد عبارتی مسطور شده که ترجمه‏اش این است:«این کنستیتوسیون شناخت‏ و تصدیق و تکفل کردن آن اصول کبیره را که در سال 9871 (میلادی)اعلان شده بود.آن اصولی که اساس حقوق عامه فرانسه‏ است»،بنده آن اصول کبیره و اساسیه را تفحص کردم بروجه‏ اشارت سابقه و ارقام آتیه در نوزده فقره مندرج یافتم پس‏ ترجمه آن فقرات را بعبارت فارسی در این رساله ثبت‏ نمودم‏. 13.

      اصول کبیره اساسیه فرانسه اینها است:

      1-مساوات در محاکمات در اجرای قانون.

      2-منصب و رتبه دولت برای هیچکس ممنوع نیست‏ اگر اهل باشد.

      3-حریث شخیصه یعنی هرکس حر و آزاده است‏ و کسی را مجال تعرض نیست مگر بحقوقی که در کد مذکور است.

      4-امنیت تامه بر نفس و عرض و مال مردم.

      5-مدافعه ظلم هرکس را حق است.

      6-حریت مطابع. یعنی هرکس آزاد و مختار است‏ در نگارش و طبع خیال خود بشرط آنکه مخالف و مضر احکام کد نباشد اگر مخالف و مضر باشد منع و ازاله ضرر واجب است.

      7-حریت عقد مجامع. یعنی جماعت حر و مختار است در اجتماع،اگر مذاکرات ایشان به کد مخالف و مضر نباشد.

      8-اختیار و قبول عامه اساس همه تدابیر حکومت‏ است.

      9-حریب سیاسیه. یعنی اهالی حق دارند در انتخاب‏ وکلا و نواب،برای دیوان کورلژ یسلاتیف یعنی دیوان‏ قانون‏گذاری که در مقابل دیوان دولت است.

      10-تعیین مالیات و باج برحسب ثروت،بلاامتیاز.

      11-هر مأمور و حاکم در تصرفش مسئول است.

      12-تحریر اصول دخل و خرج دولت.

      13-قدرت تشریع و قدرت تنفیذ بالفعل باید منقسم بشود و در ید واحد نباشد. یعنی مجلس وضع قانون‏ جدا و مجلس اجرای قانون جدا باشد و بهم مخلوط نباشد.

      14-عدم عزل اعضاء از محکمه‏ها.

      15-حضور ژری‏ها در حین تحقیق جنایات.

      16-تشهیر مفاوضات سیاسیه و حوادث جنائیه در روزنامه رسمیه. یعنی هر منصب و رتبه و شغل بهر کس دادند و هر قسم تنبیه و سیاست در حق مجرمین روا دانستند و هر گونه تقریرات در مجلس مبعوثان ملت ایراد کردند،در روزنامه‏جات رسمیه حقیقت وقایع انتشار و اعلان یابد.

      17-عدم شکنجه و تعذیب.

      18-حریت صنایع و کسب.

      19-بنای مکتبخانه‏ها برای اطفال فقرا..»14.

      مستشار الدوله پس از احصاء این اصول اساسی به‏ تشریح یکایک آنها پرداخته و همانطور که اشاره کردیم، در تشریح و تفسیر هریک از اصول مذکوره بآیات قرآنی‏ و احادیث و اخبار استناد جسته و ما اینک برای آشنائی‏ خوانندگان محترم با نحوه تفسیر و استدلال او شرح یکی‏ از فقرات را نقل میکنیم:

      «فقره هشتم اختیار و قبول ملت اساس همه تدابیر حکومت است و این کلمه از جوامع الکلم است و در نزد صاحبان عقول مرتبه حجتش را حاجت تعریف نیست و در نقل و شرع اسلام نیز چنین است و آیه کریمه در آل‏عمران- «و لو کنت فظا غلیظ القلب لا انفصوا من حولک»- یعنی اگر بودی تو درشت‏خوی و سخت‏گوی‏ هر آینه پراکنده شدندی اصحاب تو از گرداگرد تو و آیه شریفه :«و امرهم شوری بینهم» در این امر باب‏ عظیم است و این باب از مقاصد استشاره است‏15.

      منابع :

      (1)-تاریخ بیداری ایرانیان-چاپ بنیاد فرهنگ‏ ایران،تهران 6431،صفحهء 302.

      (2)-رجال ایران-تهران،7431،جلد چهارم،صفحهء 394.

      (3)-رساله یک کلمه،چاپ سنگی،تاریخ چاپ نامعلوم، صفحهء 6.
      <br type="_moz">
      (5)-فکر آزادی-تهران،0431،صفحهء 381.

      (6)-ایضا،فکر آزادی،صفحهء 681.

      (7)-رجال ایران،جلد چهارم،صفحهء 194.

      (8)-رجال ایران،جلد چهارم،صفحهء 194.

      (9)-تاریخ بیداری ایرانیان،صفحهء 502.

      (10)-فکر آزادی،صفحهء 891.

      (11)-تاریخ بیداری ایرانیان،صفحهء 402.

      (12)-رساله یک کلمه،صفحهء 61.

      (13)-رساله یک کلمه،صفحهء 71.

      « مجله ی حقوق مردم » زمستان 1349 - شماره 22
      و وبسایت راه مقصود
       
       

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft