• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • هیچ‌کس حق ندارد به دادگاه‌ها فشار بیاورد/چرا گاهی اصل برائت فراموش می‌شود؟

      روحانی:

       رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران و دولت مبنا و احساسش این است که در کشور، یک قوه قضائیه بیشتر نداریم. ما یک قوه قضائیه در کاخ دادگستری نداریم و یک قوه قضائیه دیگر در خیابان. ما یک قوه قضائیه داریم و دولت و ملت از آن حمایت می‌کنند.
      به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی صبح امروز (شنبه) در همایش قوه قضائیه که با حضور رؤسای سه قوه برگزار شد، با تاکید بر استقلال قوه قضائیه و قضات، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به قاضی فشار بیاورد. هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه و قاضی فشار وارد کند؛ نه به قاضی و نه حتی به کادر اداری.
      جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حق نقد دارند اما نمی‌توانند حکم صادر کنند
      وی با بیان اینکه "قوه قضائیه مستقل است و بر مبنای سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) حرکت می‌کند"، افزود: جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حق سخن گفتن و نقد دارند اما نمی‌توانند حکم صادر کنند. اینکه هر کسی در گوشه‌ای بنشیند و فکر کند می‌تواند حکم صادر کند، اشتباه است. حکم قضایی یک جا صادر می‌شود و آن هم در دادگستری و دادگاه عادلانه و صالحه است.
      به جز مواردی که دادگاه صالحه فرد را مجرم می‌داند، اصل برائت در همه‌جا جاری است
      رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: به غیر از مواردی که دادگاه صالحه طرف را مجرم می‌داند، اصل برائت در همه‌جا جاری است. چطور می‌شود که در برخی از موارد این اصل تضعیف می‌شود و بیل به کمر آن می‌خورد؟ هیچ‌کس حق ندارد برای فرد، گروه یا حزب دیگری حکمی صادر کند. افراد می‌توانند حرف بزنند اما حکم را فقط باید محکمه صالحه صادر کند؛ آن هم در چارچوب قانون.
      روحانی با بیان اینکه "دادگاه و قوه قضائیه است که امنیت ایجاد می‌کند"، خاطرنشان کرد: ما یک قوه قضائیه داریم و دولت و ملت نیز از آن قوه قضائیه حمایت می‌کنند؛ همان‌طور که تا امروز حامی بوده‌اند.
      باید قدردان وکلای شریف دادگستری باشیم
      وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت وکلا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز وکلا و کانون وکلا یار و کمک‌کار دستگاه قضا هستند. قاضی اولین کاری که انجام می‌دهد، کشف جرم است و بعد صدور حکم. وکیل هم در کشف جرم به قاضی کمک می‌کند و هم در حکم و انطباق آن با قانون.
      روحانی با اشاره به اینکه "وکیل خوب، بهترین یار دادگاه و دستگاه قضایی است"، تاکید کرد: باید قدردان وکلای شریف دادگستری باشیم که در کنار قضات شریف فعالیت می‌کنند و کمک‌کار هستند.
      رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه "شورای حل اختلاف کمک خوبی برای دستگاه قضایی است"، گفت: باید به این شوراها کمک کنیم که بار از دوش قوه قضائیه کاسته شود.
      لزوم اجتهاد پویا در امور قوه قضائیه
      وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت اجتهاد پویا در امر قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در رأس قوه قضائیه یک مجتهد عادل و یک شخصیت برجسته حضور دارد و باید در امر اجتهاد پویا، علمیه حوزه و مراجع به قوه قضائیه کمک کنند.
      استفاده از هیأت منصفه توسعه یابد
      روحانی همچنین با اشاره به جایگاه هیأت منصفه در قانون اساسی و اینکه "در حال حاضر در دو مورد از هیأت منصفه استفاده می‌شود"، گفت: می‌توان استفاده از هیأت منصفه را توسعه داد. این هیأت منصفه نه به عنوان تقلید از غرب، بلکه مجتهدین ما در مجلس خبرگان قانون اساسی وجود آن را در قانون اساسی تصویب کرده‌اند و وجود هیأت منصفه در بسیاری از موارد ما را در رسیدن به عدالت واقعی کمک می‌کند. اصل هیأت منصفه می‌تواند الگویی برای محاکم ما در امور مهم باشد.
      رئیس‌جمهور در ادامه به اهمیت همکاری حوزه و دانشگاه بویژه در امر فقه و حقوق و تربیت فرهیختگان در این رشته اشاره کرد و افزود: من از قضات شریفی که برای اجرای عدالت و حق در کشور تلاش می‌کنند سپاسگزارم. دولت، کمک و حمایت از قوه قضائیه را برای اینکه بهتر بتواند وظایف خود را به پیش ببرد، یک وظیفه می‌داند. همکاری و هماهنگی سه قوه می‌تواند بسیاری از گره‌ها را از پیش پای ملت باز کند.
      قوه قضائیه نمی‌تواند جناحی باشد
      به گزارش ایسنا، روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت استقلال و فراجناحی بودن قوه قضائیه اشاره و اظهار کرد: دولت و مجلس می‌توانند جناحی باشند و گاهی یک جناح در انتخابات پیروز شود و مسئولیت دولت یا مجلس را بر عهده بگیرد، ولی تنها جایی که نمی‌تواند جناحی باشد و باید همیشه فراجناحی باشد، قوه قضائیه است.
      وی ادامه داد:‌ در هیچ‌کجای قوه قضائیه نباید احساس شود که قاضی و داوری یا دستگاه‌های مربوط به آن هیچ فرقی بین این و آن می‌گذارند و برای آنها نباید هیچ فرقی بین این و آن وجود داشته باشد.
      کرسی قضاوت غیر از کرسی خطابه و سیاست است
      رئیس‌جمهور با بیان اینکه "کرسی قضاوت غیر از کرسی خطابه و سیاست است"، افزود: زبان کرسی قضاوت، زبان قانون است و باید با قانون حرف بزند و طبق قانون عمل کند. نباید برای قاضی فرقی کند که چه کسی در برابر او نشسته است و در قضاوت همه را باید یکسان نگاه کرد. چقدر انجام برخی از امور مشکل است، ولی این امور امری لازم و ضروری است.
      مردم باید درباره قوه قضائیه احساس سلامت داشته باشند
      روحانی اضافه کرد: آنچه مردم از قوه قضائیه می‌خواهند، عدالت به معنای واقعی کلمه و همچنین سلامت است. این سلامت باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس سلامت در دستگاه قضایی داشته باشند. ما به همه اینها برای تحقق توسعه نیازمندیم. قوه قضائیه کارآمد، خوب و توانمند می‌تواند ما را به توسعه برساند، در مبارزه با فساد یاری کند و بار مبارزه با آن را به خوبی بر دوش بگیرد.
      شهید بهشتی نمونه بارز مدیریت پخته، آگاه و با صبر و استقامت بود
      رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نیز با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت آن و همچنین ادای احترام به همه تلاشگرانی که در این قوه فعالیت می‌کنند، گفت: برای همه آنها آرزوی توفیق بیشتر برای خدمت به مردم، احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت داریم.
      روحانی افزود: درود می‌فرستیم به روان پاک معمار قوه قضائیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و همچنین همه هم‌رزمان و یارانشان و سایر شهدای قوه قضائیه. بی‌تردید شهید بهشتی یک نمونه روشن و بارز از یک مدیریت پخته، آگاه و توأم با سعه صدر، صبر و استقامت بود.
      وی با بیان اینکه "شهید بهشتی هم از حوزه علمیه قم بهره گرفته بود و هم از علوم و دانش‌های به‌روز و مکاتب فلسفی و فکری غرب بهره‌برداری کرده بود و دارای فکر و اندیشه بلندی بود"، گفت: شهید بهشتی در تمام مراحل زندگی خود خدمات کم‌نظیر و گاه بی‌نظیری داشته است. تأسیس مدارس در حوزه علمیه قم در چارچوب نظم جدید و آشنایی طلاب و دانش‌پژوهان حوزه علمیه با علوم و دانش روز، نشان از تفکر عمیق و مدیریت صحیح آن مرد بزرگ داردو امروز صدها مدیر در دستگاه قضایی، در مجلس، قوه مجریه و سایر بخش‌ها حضور و فعالیت دارند که یا از شاگردان مستقیم ایشان بودند یا در مدارسی درس خوانده‌اند که ایشان طراحش بوده است.
      رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید بهشتی اظهار کرد: من از سال 1340 با این مرد بزرگ از نزدیک آشنا بودم. ایشان خوب فکر می‌کرد و می‌اندیشید و عادلانه تصمیم می‌گرفت، مصمم بود و هراسی نداشت و همه وجودش و حتی آبرویش را برای انقلاب و نظام در کف اخلاص گذاشت.
      روحانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی پرداخت و گفت: در اوایل تیرماه 1360 آخرین چهارشنبه حیات ایشان و قبل از اینکه در روز یکشنبه به شهادت برسند، من در کاخ دادگستری خدمت ایشان بودم و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کردیم. ایشان در آن جلسه به من گفتند که من مدتی قبل خدمت امام رفته بودم و می‌خواستم از ایشان اجازه بگیرم که از سمت قضایی خود استعفا بدهم. در تلاش بودم که تصمیم خود را به ایشان بیان کنم ولی در مقدمه بحث، گویی امام احساس کردند که من می‌خواهم چه چیزی را بیان کنم. در بیرون از خانه امام تعدادی از مردم تجمع کرده بودند و می‌گفتند درود بر خمینی. امام خطاب به من گفتند که اگر همه این مردم به جای درود، بگویند مرگ بر فلانی، برای من تفاوتی ندارد. مرحوم شهید بهشتی نقل کردند وقتی امام این سخن را گفتند، من پیشنهادم را در دلم پس گرفتم و مطرح نکردم.
      وی ادامه داد: اگر ملتی، بزرگانی و مدیرانی به این نقطه رسیدند که درود و مرگ، فریاد موافق و فریاد مخالف در راه صحیح، درست و منطقی آنها تأثیرگذار نباشد آن وقت ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به راحتی بار مسئولیت را بر دوش بگیریم و ترور شخصیت را به راحتی تحمل کنیم.
      رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم پی‌گیری راه اعتدال در کشور، منطقه و جهان، گفت: بداخلاقانی که فکر می‌کنند راه پیشرفت آنها، اتهام و درشت‌گویی و حتی افتخار کردن به آن است، هنوز در جامعه ما وجود دارند.
      وی به سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی اشاره کرد و افزود: بهشتی و یارانش شهید شدند اما وظیفه ما همچنان بر دوش ما باقی است تا راه او را ادامه دهیم.
      روحانی با انتقاد از رواج خشونت و افراطی‌گری بویژه در منطقه خاورمیانه، تاکید کرد: خشونت و افراطی‌گری بالاترین خطر برای اخلاق، امنیت، ثبات و دستیابی به اهداف بوده و هست. راه، راه عدالت، اعتدال، میانه‌وری و اجرای صحیح و پیروی درست از سیره و روش نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.
      رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: شهید بهشتی از میان ما رفت اما قوه قضائیه‌ای آبرومند، اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت. امروز دارای قوانینی مترقی، یک قانون اساسی مترقی و دادگاه‌ها و داروی‌هایی هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و قوانین و مقررات مدرن و قابل قبول است.
      روحانی با اشاره به دشواری‌های کار قوه قضائیه، تصریح کرد: کاری بس سخت و سنگین بر دوش قضات کشور و همه آنهایی است که در عدل‌گستری و دادگستری مشغول تلاش و فعالیت هستند. هیچ قوه و مقامی نمی‌تواند بر عملکرد عادلانه و مستقل قوه قضائیه تأثیر بگذارد و دولت نیز وظیفه خود می‌داند که به دستگاه قضایی کمک کند.
      رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در کشور از بالاترین مقام که رهبری معظم انقلاب است تا همه مردم در برابر قانون مساوی و یکسانند و قاضی می‌تواند نسبت به هر مقامی که دارای هر مسئولیتی باشد اگر تخلف و شاکی داشته باشد در چارچوب قانون نسبت به او رسیدگی کند.
      وی با مورد توجه قرار دادن وظایف رئیس قوه مجریه، گفت: هر سه قوه نسبت به رأی مردم تکریم می‌کنند و خواهند کرد و خوشحالند که به ملت ایران و مردم عزیزم بگویم که یکی از آثار انتخابات بزرگ 24 خرداد سال گذشته که مقام معظم رهبری آن را حماسه خواندند همراهی و همکاری رؤسای سه قوه در کنار هم بود.
      روحانی همچنین به مباحث فرهنگی اشاره و تاکید کرد: برخی در مورد فرهنگ و اقتصاد و مسائل اجتماعی، نگاهشان فقط به دولت است در حالیکه دولت بخشی از وظایف را می‌تواند بر دوش بگیرد و بار اصلی بر دوش مردم است و ما باید زمینه حضور مردم را در امر فرهنگ و اقتصاد و مسائل اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.
      وی با بیان اینکه "ما باید فرهنگمان را اصلاح کنیم"، افزود: برخی از مردم و جامعه سرمایه‌دار را ضد ارزش می‌پندارند. وقتی عده‌ای سرمایه را نجس می‌دانند و فقر را افتخار، کشور ما به مقصد نمی‌رسیم.

    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft