• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • جام جهانی برزیل و خشونت جنسی علیه زنان و کودکان

      جام جهانی برزیل از قبل از آغاز، موضوع نگرانی گروه‌های مختلف از باب رواج تجارت، قاچاق و توریسم جنسی بوده است. در سال ۲۰۱۲، نیم میلیون کودک در برزیل روسپی بوده‌اند و هجوم ۶۰۰ هزار توریست برای تماشای بازی‌های ۳۲ تیم رقابت‌کننده در جام جهانی به علاوه سه میلیون برزیلی که برای همین منظور در شهرهای مختلف این کشور به تحرک درمی‌آیند، در نوع خود پدیده‌ای به نام توریسم جنسی را در برزیل پدید آورده است.
       زنان و کودکانی که در نقش روسپی به ارائه خدمات ارزان‌قیمت به توریست‌ها و سایر مشتریان می‌پردازند، بعضاً خودخواسته اقدام به این کار می‌کنند، اما بسیاری از این افراد قربانی فقر و قاچاق جنسی هستند. برای همین منظور، دولت برزیل با صرف هزینه‌ای ۳.۳ میلیارد دلاری، سعی در تبلیغات در مخالفت با چنین اعمالی کرده و توریست‌ها را از بهره‌برداری از خدمات جنسی کودکان برحذر می‌دارد.
      بیلبوردهایی که به این منظور در بزرگراه‌ها، متروها، و سایر اماکن عمومی ‌کشور برزیل نصب شده‌اند، سعی دارند تا افراد را نسبت به جریمه تعیین‌شده برای «جرم» برقراری ارتباط جنسی با کودکان آگاه سازد و در نهایت می‌تواند ناجی بخشی از این کودکان باشد. با این حال، بسیاری مبلغ تخصیص‌یافته برای این تبلیغات و فعالیت‌های انجام‌شده را در مقایسه با سایر هزینه‌های مصروف جام جهانی، بسیار اندک و نشان‌دهنده بی‌تفاوتی مسئولین به این پدیده می‌دانند.
      یکی از جلوه‌های این بی‌تفاوتی در تعیین میزبانی جام در مناطقی است که به مرکزیت روسپی شهرت دارند. از این جمله است شهر فوتالزا که به فقر و روسپی‌گری کودکان معروف است و میزبان ۶ بازی از جمله بازی‌های آلمان، یونان، مکزیک و ساحل عاج است.
      کودکان
      قوانین موجود در کشور برزیل روسپی گری را به عنوان راهی برای کسب درآمد جرم تلقی نمی‌کند اما حداقل سن قانونی برای این فعالیت را ۱۸ سال تعیین کرده است. بااینحال، در طول جام جهانی و به خصوص در شهر رسیف این کشور، کودکان زیر ۱۸ سال برای دریافت تنها ۲ دلار، حاضر به ارائه خدمات جنسی به متقاضیان از کشورهای مختلف هستند.
      کودکان برای جذب مشتری در گوشه خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس کمین می‌کنند و این خود باعث شده است تا منتقدین به تداوم پنهانی این پدیده شوم در برزیل اعتراض کنند. این کودکان که در میان آنها دختران ۱۰ ساله به چشم می‌خورند، برای مبلغ ۲ دلار و حتی کمتر از آن تن‌فروشی می‌کنند و تأسف‌بارتر این است که ورود به دنیای سکس برای کودکان، هم‌‎زمان برابر است با اعتیاد به مواد مخدر.
      عده‌ای همچون آنتونیا لیما سوسا، این شرایط را منبعث از فقر و فرهنگی می‌داند که در آن دختران و زنان کم‌ارزش پنداشته می‌شوند. عده‌ای دیگر نیز این شرایط را گونه‌ای از «جنایات سازمان‌یافته» می‌پندارند که در آن حتی والدین اقدام به فروش فرزند خود با قیمت‌های ۵ تا ۱۰ هزار دلاری به عاملان و رابطان روسپی خانه‌ها می‌کنند.
      این عده روسپی‌گری کودکان را در همه جا از تاکسی و هتل‌ها و تمامی ‌اماکن توریستی مشهود می‌بینند و «اینترنت» را عامل اصلی سازمان‌دهی این روابط برمی‌شمارند.
      بنابر داده‌های وزارت خارجه آمریکا، در حال حاضر ۲۵۰ هزار کودک روسپی در برزیل وجود دارد که عده‌ای از آنها شخصاً و بدون اطلاع والدین اقدام به روسپی‌گری می‌کنند. عامل این امر را می‌توان فقر حاکم در بیشتر مناطق این کشور دانست و می‌توان گفت دلالان جنسی در این کشور، کودکان فقیر را به عنوان گروه آسیب‌پذیر به خوبی شناسایی کرده و آنها را در معرض هرچه بیشتر تجارت آلوده خود قرار می‌دهند. در تصور این کودکان، روسپی‌گری «راه درآمدزایی آسان» است که می‌تواند رفاه نسبی و عزت نفس اقتصادی برایشان به همراه داشته باشد.
      عملکرد پلیس و نیروهای دولتی، صرف‌نظر از مبلغ ۳.۳ میلیون دلاری مصروف برای تبلیغات، مورد انتقاد شدید فعالان اجتماعی قرار دارد. از سوی دیگر، گروه‌هایی همچون «خواهران رستگاری» که یک گروه کاتولیک هستند، کودکان قربانی روسپی‌گری و به‌خصوص دختران فریب‌خورده‌ای که از این مسیر باردار و رها شده‌اند را تحت حمایت خود گرفته و با تأمین سرپناه و آموزش مهارت‌های شغلی همچون خیاطی و آشپزی، سعی دارند تا بازگشت آنها به زندگی سالم و دنیای واقعی را میسر کنند.
      زنان
      استان ریو در برزیل ۱۲۰ هزار روسپی دارد که این تعداد در شهر ویلا میموسا (به معنی عشق و صمیمیت) ۴ هزار است. این مجموعه بزرگ در یک مایلی استادیوم ماراکانا و ۶ مایلی ساحل کاپاکابانا قرار دارد و موقعیتی منحصربه‌فرد؛ برای هم روسپی‌ها و هم متقاضیان این نوع خدمات، فراهم آورده است. زنان این مجموعه با مطالبه ۱۶ پاوند برای نیم ساعت خدمات و ۲۶ پاوند برای یک ساعت کامل، اکثر توریست‌های اروپایی را به خود جذب می‌کنند.
      برخی از این زنان همچون مل ۲۰ ساله و دخترخاله ۲۲ ساله‌اش سوئلن، دارای فرزند هستند و امیدوارند درآمد ۴۰۰ پاوندی‌شان در هفته، در طول جام جهانی و با هجوم خیل توریست‌های داخلی و خارجی، افزایش خوبی داشته باشد.
      تاتیان، زنی است که همسر دارد و بدون اطلاع او اقدام به تن‌فروشی می‌کند. او که ادعا می‌کند ۱۵ تا ۲۰ مشتری در هر شب دارد، تن‌فروشی را راهی آسان برای کسب درآمد می‌داند و امیدوار است تا پایان جام جهانی ۱۰ هزار پاوند به جیب بزند. این در حالی است که همسر او تصور می‌کند تاتیان مدیر یک بار باکلاس شهر است. تاتیان می‌گوید که همسرش در صورت اطلاع از این موضوع او را خواهد کشت و می‌افزاید: «مسئله این است که واقعاً این کار را دوست دارم.»
      به‌هرحال، کسر قابل توجهی از این زنان با آرزوی فرار از شرایط و یافتن راهی برای کسب اقامت در کشورهای اروپایی، راهی این ورطه می‌شوند؛ بی‌خبر از آن که آنچه در آن سوی آب‌ها انتظارشان را می‌کشد، بردگی جنسی است.
      مردان
      فوتبال تنها در برزیل عامل گسترش تن‌فروشی نیست. اگرچه فقر هم‌زاد این پدیده شوم است، اما آمار نشان می‌دهد روسپی‌گری در جام ۲۰۰۶ آلمان و ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت. به این واسطه، عده‌ای رابطه‌ای معنادار میان رخدادهای ورزشی و روسپی‌گری مشاهده می‌کنند.
      فوتبالیست‌ها خود از محوری‌ترین نقش‌آفرینان در رابطه با موضوع جنسیت هستند؛ به‌طوری‌که شایعات مربوط به بازیکنان مختلف، یکی از حواشی عالم فوتبال بوده و قوانین روابط جنسی در طول بازی‌های جام جهانی از سوی مربیان تیم‌های مختلف نیز بعد دیگری از موضوع را نمایان می‌کند.
      در این میان، عده‌ای از فوتبالیست‌ها، همچون آنتونیو کارلوس داسیلوا، با پیوستن به جنبش‌های اجتماعی نظیر «این پنالتی است» در همکاری با پلیس اروپا، آژانس جرایم ملی انگلستان، و سازمان بین‌المللی هپی چایلد، اقدام به اطلاع‌رسانی درباره جرم بودن ارتباط جنسی با کودکان کرده‌اند.
      به این ترتیب، روشن است که روی دیگر سکه روسپی‌گری و تن‌فروشی در طول جام جهانی، مردان هستند؛ چه در لباس تیم‌های مختلف و چه در جایگاه تماشاچی، چراکه تا زمانی که تقاضا وجود نداشته باشد، عرضه نیز رونق نخواهد گرفت.
      در پی نگرانی از همین موضوع، گروهی متشکل از ۲۴۰ فرقه مذهبی از ۷۹ کشور جهان به مقابله با فریب زنان و قاچاق کودکان به منظورهای جنسی در قالب جنبش «برای زندگی بازی کن، قاچاق را گزارش کن» پرداخته‌اند، اما آنچه از سوی گروه‌های مذهبی مسکوت گذارده شده، این است که روسپی‌گری زنان و تزلزل خانواده‌ها به عنوان یکی از عوامل گسترش تن‌فروشی کودکان است.
      پی‌نوشت
      1.   
      <A href="http://www.latinopost.com/articles/6349/20140625/the-dark-side-of-the-2015-fifa-world-cup-child-prostitution-in-brazil-sex-workers-news-statistics.htm">http://www.latinopost.com/articles/6349/20140625/the-dark-side-of-the-2015-fifa-world-cup-child-prostitution-in-brazil-sex-workers-news-statistics.htm</A>
      2.    <A href="http://www.pri.org/stories/2014-06-16/world-cup-fueling-underage-prostitution-brazil">http://www.pri.org/stories/2014-06-16/world-cup-fueling-underage-prostitution-brazil</A>
      3.    <A href="http://www.bbc.com/news/world-latin-america-27650697">http://www.bbc.com/news/world-latin-america-27650697</A>
      4.    <A href="http://www.mirror.co.uk/news/world-news/brazilian-women-turning-prostitution-world-3677902">http://www.mirror.co.uk/news/world-news/brazilian-women-turning-prostitution-world-3677902</A>
      5.    <A href="http://edition.cnn.com/2014/04/02/sport/football/cfp-brazil-world-cup/">http://edition.cnn.com/2014/04/02/sport/football/cfp-brazil-world-cup/</A>
      6.    <A href="http://bleacherreport.com/articles/2102766-national-teams-instituting-sexual-conduct-rules-during-2014-world-cup">http://bleacherreport.com/articles/2102766-national-teams-instituting-sexual-conduct-rules-during-2014-world-cup</A>
      7.    <A href="http://www.huffingtonpost.com/2014/06/12/world-cup-child-prostitution_n_5474716.html">http://www.huffingtonpost.com/2014/06/12/world-cup-child-prostitution_n_5474716.html</A>
      8.    <A href="http://www.itsapenalty.com/index">http://www.itsapenalty.com/index</A>
      9.    <A href="http://www.cbsnews.com/news/nuns-to-combat-child-prostitution-at-world-cup-2014/">http://www.cbsnews.com/news/nuns-to-combat-child-prostitution-at-world-cup-2014/</A>

      منبع وبسایت مهرخانه

    نظرات
    جالب بود. ممنون از سایت خوب وپربارتان
    میترا
    93/04/11
    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft