• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    • پیشنهاداتی چند در مورد دوره کارآموزی وکالت

                                                          آرین جنیدی-وکیل دادگستری

                            دوران کارآموزی آغاز مسیر طولانی و پر فراز و نشیب وکالت برای هر وکیلی است که بدون شک آینده ی حرفه‌ای او در این دوران پی ریزی شده و بسیاری از شیوه‌های وکالتی او بر اساس تجربیات همین دوران استوار می‌گردد از جمله نحوه ی تعامل با موکلین و دادگاه ها، مسایل مالی و حق الوکاله، مسایل انتظامی و...
      کارآموز وکالت پس از قبولی در آزمون ورودی ناگهان خود را درون جامعه وکالت می‌یابد و با مسایل گوناگون و جدیدی روبرو می‌شود که تا بحال شاید تصور برخی از آن‌ها را هم نداشته است.
      این دوره -که در حال حاضر ۱۸ ماه است- دورانی است که کارآموزان باید مسایل متنوع و مهمی را بیاموزند تا در دوران پس از آن بتوانند از نظر حرفه‌ای وکیل موفقی باشند.
      از موارد فوق الذکر به خوبی می توان اهمیت این دوران را درک نمود و نباید این دوره از نظر آموزش مسایل مورد نیاز کارآموزان محترم وکالت بی نتیجه یا با حداقل نتیجه به پایان برسد و این مطلبی است که کمتر کسی وجود دارد که به اهمیت آن پی نبرده باشد.
      کمیسیون محترم کارآموزی و اعضای محترم و گرانقدر آن در گذشته بدون شک خدمات بسیار و صادقانه ای داشته‌اند و مسلماً اعضای محترم  کنونی  این کمیسیون نیز همین زحمات را متحمل خواهند شد.
      نکته ی مورد توجه شاید این باشد که باید با نوآوری های منطقی و مفید در کنار پوشش ضعف‌های احتمالی موجود، این دوره را پربارتر نمود و این مهم بی‌شک نیازمند استفاده از نظرات وکلای محترم  کنونی که این دوران را طی کرده‌اند و نظرسنجی از کارآموزان محترم  که با مسایل و مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند می‌باشد و می‌تواند افق برنامه‌ریزی این  کمیسیون محترم را روشن‌تر نماید.
      یکی از مسایلی که نیاز به آن حس می‌شود تجربه‌های عملی و حرفه‌ای است. متأسفانه شرایط برای برخی از کارآموزان به نحوی است که در این دوران حتی در یک پرونده هم وکالت نداشته یا در تعداد معدودی پرونده فرصت وکالت داشته‌اند. این موضوع را میتوان با کارگاه های عملی -که ظاهراً در بعضی از کانون ها دایر است- جبران نمود بدین شکل که استادان محترم کمیسیون دادگاه های مجازی تشکیل داده و مراحل را بصورت عملی به کارآموزان نشان دهند. بطور مثال در تیرماه سال ۸۹ جناب استاد بهمن کشاورز موارد بسیار کلیدی و مهم در زمینه پذیرش موکل و تنظیم وکالتنامه و... برای کارآموزان بازگو نمودند که بسیار مفید و مؤثر واقع شد، حال برای دوره ۱۸ماهه ی کارآموزی و یک عمر رفتار حرفه‌ای مسلماً یک کلاس دو ساعته کفایت نمی‌کند و در صورت وجود امکانات می‌توان اینگونه مسایل را بیشتر آموزش داد. شاید بسیاری از مسائل تئوریک را بتوان با مطالعه آموخت اما کارآموزان تشنه نکات عملی و ریزه کاری ها و رویه ها هستند.
      نکته ی دیگری که شخضاً با آن روبرو بوده‌ام نا آشنایی تعداد قابل توجهی از همکاران با رایانه است. منظور شناخت علمی و تئوری نیست بلکه منظور کاربر دائمی رایانه و اینترنت بودن است، منظور آشنایی حرفه‌ای با امکانات رایانه و اینترنت و فضای مجازی و استفاده از آن در شغل وکالت است، از استفاده های ساده گرفته تا آگاهی از قوانین جدید و... در حداقل زمان و با حداقل هزینه. این مهم با توجه به رشد روز افزون استفاده از فضای مجازی در ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده و می‌کند. بعنوان مثال راه اندازی سیستم پایانه قوه قضائیه که مطمئناً به سوی آینده‌ای می‌رویم که شاید خیلی مسائل در دادرسی ها صد در صد اینترنتی شود و یا اینکه در خبرها اعلام شده در سال آینده اظهارنامه مالیاتی صرفاً اینترنتی دریافت خواهد شد و ده‌ها نمونه دیگری که روزانه با آن سر و کار داریم و همکاران محترمی که در فضای مجازی فعال هستند کاملاً با این مسائل آشنا هستند؛ در نتیجه برگزاری کلاس‌های آموزشی رایانه و اینترنت و یا ملزم نمودن کارآموزان به طی این دوره می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع این مشکل داشته باشد. البته بدون شک می‌توان برای کارآموزانی که در این زمینه وارد هستند راهکارهایی پیش‌بینی نمود تا دچار زحمت و هزینه اضافی نشوند. بعنوان پیشنهاد می‌توان از چند نفر از کارآموزان محترمی که در این زمینه حرفه‌ای هستند برای آموزش سایرین بهره برد و در عوض آنان را از انجام یک یا چند مورد از تکالیف این دوره معاف کرد یا نمره ای اضافی برای اختبار آنان در نظر گرفت تا از این طریق هم آموزش کاربردی‌تر شده -چرا که یک وکیل بهتر نیاز وکلا در دنیای مجازی را درک می کند- و هم هزینه ای به کارآموزان اضافه نمی شود.
      و پیشنهاد پایانی اینکه پس از اجرای آموزشهای عملی و کاربردی در طی این دوره، می‌توان اختبار را به صورتی برگزار نمود که بار عملی آن بیشتر باشد و صرفاً سؤالات از کتاب‌های حقوقی و مسائل تئوری نباشد چرا که دوره کارآموزی در کنار ادامه مطالعات و بالا بردن سطح معلومات علمی، دوره تجربه اندوزی نیز هست و اکتفا به مسائل تئوریک مناسب به نظر نمی‌رسد که البته همانطور که اشاره شد مقدمه آن این است که این دوره عملی تر شود تا بهره ی کارآموزان از این دوره بیش از این باشد.
      پیشنهادهای مطرح شده حقیر بسیار محدود است چرا که در جایگاهی نیستم که در حضور استادان گرامی جسارت کنم  و راهکار ارائه دهم و صرفاً قصد اصلی از نگارش این مطلب توجه دادن همکاران گرامی به ضرورت تغییر در نحوه انجام این دوره ی مهم است که همکاران گرامی و استادان محترم نیز پیش از این یادآور شده‌اند و حقیر نیز بعنوان عضو کوچکی از جامعه وکالت ضرورت آن را احساس کرده و با همکاران گرامی در میان می گزارم.
      به امید اعتلای روز افزون وکلای دادگستری

      با تشکر فراوان از جناب آقای آرین جنیدی از نویسنده های وبسایت سپهر عدالت

    نظرات
    با سلام و تشکر. درمورد پاراگراف ششم مقاله فوق،امروز۸آبان۹۱ اطلاعیه ای در وبسایت کانون مرکز دیدم که بسیار خوشحالم کرد و اقدامی بسیار مفید خواهد بود انشاء الله.http://www.icbar.ir/Default.aspx?tabid=114&ctl=Edit&mid=586&Code=904
    جنیدی
    91/08/08
    نظر خود را ثبت کنید
    نام کاربر
    متن
       

    Design By Gitysoft