سیروس تیموری- کارشناس حقوقی
در میان علل و عوامل مختلفی که منجر به وقوع جرم میشود عوامل اقتصادی تاثیر مهم و قابل توجهی دارد. از جمله تلاش هایی که برای انتقال ارزش های اجتماعی برای افرادی که از وضعیت اقتصادی مناسبی بر خوردار نیستند با دشواری انجام میشود. جامعه از طریق کاهش بیکاری واشتغال میتواند با کاهش مشکلات اقتصادی از جرایم جلوگیری کند. اینجاست که بار دیگر ارتباط میان حقوق با سایر رشتهها و زیر شاخههای علوم اجتماعی مشخص میشود، نتیجه تلاش های جرمشناسان و کیفرشناسان برای کاهش جرایم در صورتی موثر است که همراه با تلاش های موثر ومثبت اقتصاددانان و جامعهشناسان باشد. مقوله پیشگیری از جرم از دغدغههای بنیادین هر جامعهای برای برون رفت از شرایط نابهنجار اجتماعی و افزایش بزهکاری است در این مسیر از هر طرح یا برنامه کار سازی که بتواند باعث تحقق هدف شود باید استقبال گردد.
بحث پیشگیری از وقوع جرم هر چند در قانون اساسی به آن اشاره مستقیم شده است اما به نظر میرسد در طی سال های اولیه پس از انقلاب و حتی تا اواخر نیمه دوم دهه ۸۰ توجه چندانی به ان نشده است. ولی در سال های اخیر قوه قضاییه برای اجرایی کردن بند ۵اصل ۱۵۶ قانون اساسی نگاه خود را متوجه این موضوع کرده است. ودر صدد است که از پتانسیلهای موجود در این زمینه حد اکثر بهره را برای کاستن از آسیبهای ناشی از افزایش بزه در جامعه ببرد. در این مسیر رسانه نیز از جمله فضاهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. براین اساس نیز میتوان با استفاده در ست از این اهرم، برای پیشبرد اهداف پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد. که کارکردها و دستاوردهای این مهم را دوچندان خواهد کرد. رسانهها با دامنه تاثیر گذاری فراوان خود ابزار قابل اطمینان هستند که مسیر برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت نگرفته است وبجاست که پیوستگی وهدف سازی همسان در این باره طرح ریزی واجرا شود. پیشرفت شگرف تکنولوژی ارتباطات در سال های اخیر نشان دهنده این واقعیت است که در حال حاضر بشر مرحله سوم یعنی عصر الکترونیک را سپری میکند. وسایل الکترونیک با انجام کارهای ویژه خاص خودش اثرات عمیقی بر حیات فردی واجتماعی انسانها نهاده است که مهمترین بعد آن فراهم کردن امکان تماس ومبادله سریع فرهنگها با یکدیگر است. در این فرآیند انواع پیامهای سیاسی، فرهنگی اقتصادی را بر بال امواج نشانده وبا در هم نوردیدن مرزها در درون خانههای شهروندان به مخاطبان میرسد. بخش قابل توجهی از نگرشها ورفتارهای اجتماعی، فرهنگی وحتی سیاسی واقتصادی افراد، تحت تاثیر این پیامها جهت پیدا میکند. قطعا این مهم در نگاه افراد در باره جرم وکاهش تمایل آنها و ورود به حوزه افعال جرم خیز موثر است
.
روزنامه قانون 3/11/91