• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    پسرها فریاد نمی زنند!؟
    ادامه مطلب

    یادداشتی از اویس حامد توسّلی
    کارشناس ارشد حقوق بین الملل و کار آموز وکالت

    هیچ کس فریاد نمی زند!
    متأسفانه در کشور ما هم چون بسیاری دیگر از ممالک شرقی و اسلامی اکثر کسانی که مورد تجاوز قرار می گیرند به جای احقاق حق و دادخواهی، ترجیح می دهند سکوت کرده و از کنار این جنایت بدون هیچ گونه اقدام قضایی بگذرند.
    چندی پیش فیلم " هیس، دختر ها فریاد نمی زنند" اثر کارگردان خوش نام کشور خانم پوران درخشنده بر روی پرده های سینما آمد و بار دیگر به ما یادآوری نمود که فرهنگ جامعه ی ما در خصوص مسائل جنسی، فرهنگی کاملاً بسته و انعطاف ناپذیر است. امّا این موضوع به هیچ وجه مختص دختران و زنان نیست بلکه دامن گیر پسران و مردان جامعه ی ما نیز می شود.
    به دلیل سابقه ی فعالیت در انجمن حمایت از حقوق کودکان، در روزهای اخیر پرونده ...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها، خلاف قانون اساسی است
    ادامه مطلب

    رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درباره سهمیه‌بندی جنسیتی انجام شده در دانشگاه‌ها، گفت: این موضوع خلاف اصول 19 و 20 قانون اساسی است و افراد ذی‌نفع می‌توانند با مراجعه به دادسرای عمومی‌و انقلاب طرح شکایت کنند.بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به‌ویژه با اصل 20 قانون اساسی معارضه بین دارد؛ زیرا این اصل از قانون، تساوی زن و مرد را با رعایت ملاحظات شرعی اعلام کرده است و بدون کوچک‌ترین تردید در بحث علم‌آموزی و تعالی علمی‌و فکری، بین زن و مرد هیچ تفاوتی قائل نشده است.وی با بیان این که محروم کردن بانوان از ورود در بعضی رشته‌های دانشگاهی با شرع اسلام مغایر است، افزود: از آنجا که شکایاتی که به دیوان عدالت اداری می‌شود آغازگر استعلام این مرجع از شورای نگهبان در خصوص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    سال‌ها است مورد بی‌مهری واقع شده‌ایم
    ادامه مطلب

    نایب‌رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:

     
    نایب‌رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد: وکلای دادگستری برای اینکه شهامت داشته باشند، باید دانش وکالتشان را افزایش دهند.

    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاپور منوچهری در مراسم تحلیف ۱۵۰ نفر از کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز که در اولین اختبار سال ۹۲ پذیرفته شده بودند گفت: ما به عنوان وکیل مسوولیت عظیمی را بر عهده داریم و در برابر همه مردم جهان مسوول هستیم و موظف هستیم از حق‌، عدالت و‌ آزادی دفاع کنیم. 

    وی ادامه داد: بسیاری از شما برای دفاع از حق و عدالت و نیز دفاع از مردم شغل وکالت انتخاب کرده‌اید؛ لذا در همه عرصه‌های زندگی سعی کنید آزاده باشید و با آزادگی از حقوق مردم دفاع کنید.  ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    کالبدشکافی لایحه حقوق شهروندی
    ادامه مطلب

    صالح نقره‌کار . کارآموزوکالت

    رییس‌جمهور طی دستوری به هیات محترم دولت، دستور تدوین لایحه حقوق شهروندی را صادر کردند؛ این تدبیر باید یکی از رسالت‌های بنیادین دولت به‌عنوان مجری و ناظر قانون اساسی باشد که از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت به‌عنوان یک اولویت و شاه‌بیت شعارهای انتخاباتی خود، به آن جامه‌عمل بپوشاند؛ حقوق شهروندی، سلطه، اختیار و حاصلجمع استحقاق‌های شهروندان است؛ در سه فاز موضوع حقوق شهروندی باید لحاظ شود؛ اول مبانی نظری آن‌که از طرفی برگرفته از نظام بهنجاری و نظام ارزشی ما و آموزه‌های قویم قرآن و عترت است و از طرفی اقتباس از آورده‌های نوین دنیا و دستاوردهای نظام‌های پیشرو حقوقی است.
    اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و میثاقین حقوق مدنی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تا عهدنامه مالک‌اشتر و رساله حقوق امام‌سجاد(ع)...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    دادستان،حق حیات و اتوبوس اسکانیا!
    ادامه مطلب

    محمد صالح نقره کار - کارآموز وکالت
    یک روز خبر اتش سوزی های پژو 405 مدل 83 بخاطر نقص فنی در سامانه سوخت رسانی،یک روز خبر نقص فنی سیستم ترمز کامیون های هوو،یک روز هم قرعه قتل عام به نام اتوبوس اسکانیا می افتد!یک روز خبر ورود خونهای الوده برای تزریق به بیماران هموفیلی،یک روز خبر گود برداری های بی ضابطه ناشی از نقض موازین نظارتی ،یا واردات گوشتهای نا سالم،سوسیس و کالباس غیربهداشتی یا لوازم آرایشی مخل سلامتی یا آثار زیانبار پارازیت های ماهواره ای یا عوارض آلودگی مکرر هوا یا امار تکان دهنده تصادفات جاده ای یا مرگ و میر فزاینده موتورسواران در سطح شهر یا آمار خفگی بواسطه نشت گاز یا غرق شدگی در دریا یا خطر بالقوه بافت های فرسوده شهری یا هواپیماهای فوکر شاد بر و شادروان آور... و خلاصه گوشها به این اخبار غیر عادی عادت کرده است.

    ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    بررسی قانون مجازات اسلامی
    ادامه مطلب

     
    کمیسیون آموزش کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار میکند :

    زمان : پنجشنبه 4/7/92 ساعت 9 الی 13

    موضوع : "بررسی قانون مجازات اسلامی ؛ ادله اثبات دعوی : دکتر مرتضی ناجی

    تحولات اصل حاکمیت قانون : دکتر محمد جعفر حبیب زاده"

    مکان:کانون مرکز
     
     

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شماره بیست و هشتم هفته نامه حقوقی نقش نو منتشر شد
    ادامه مطلب
    نه گفتگوی اختصاصی نقش نو با کارشناسان حقوقی و جامعه شناسان  
     و برخی مطالب دیگر :
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با بهمن کشاورز وکیل دادگستری  – دولت حق اصلاح لایحه جامع وکالت را دارد
    گفتگوی اختصاصی با دکتر مرتضی شهبازی نیا  وکیل دادگستری -  اعتماد ، سرعت و هزینه کمتر راه داوری را در میان جامعه بازرگانان باز می کند.
    گفتگوی اختصاصی نقش نو  با عبدالله سمامی وکیل دادگستری...
    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    کشاورز: رعایت حقوق شهروندی لطف به مردم نیست، بلکه وظیفه است
    ادامه مطلب

     رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، گفت: نخستین گام برای حفظ حقوق شهروندی، آموزش و ارایه آگاهی به مردم و گام بعدی مطالبه حقوق مردم از مسولان یعنی حقوق‌بگیران و خدام مردم است.

    بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آنچه به عنوان حقوق شهروندی مطرح است در مقدمه قانون اساسی به شکل آرمانی، خطابی و در فصل سوم این قانون به شکل مدون و مشخص آمده است، البته در برخی دیگر از اصول قانون اساسی نیز مواردی وجود دارد که باید به حقوق شهروندی تعبیر شود که ضمانت اجرای این حقوق نیز در قوانین کیفری به ویژه قسمت تعزیرات قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است.

    وی با یادآوری این‌که « آنچه در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی آمده تازگی نداشت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    حق برخورداری متهم از وکیل مدافع
    ادامه مطلب

     زهرا میرزاخانی: یکی از شرایط ایجاد دادرسی عادلانه برخورداری متهم از حق داشتن وکیل است و بر این اساس در قوانین کشور ما نیز حضور وکیل مدافع در کنار متهم پیش‌بینی شده است. اما این حضور گاهی با مشکلات همراه می‌شود که در گفت‌و‌گو با «علی نجفی توانا» حقوقدان و استاد دانشگاه آن را مورد بررسی قرار دادیم.

    شرایط دادرسی عادلانه

     در قوانین اساسی کشورهای جهان از جمله کشور ما و همچنین مقررات شکلی حاکم بر دادرسی در امور کیفری، اوصاف دادرسی عادلانه شامل حق اعتراض، تجدید نظرخواهی، حق اطلاع از اتهام، حق داشتن مترجم و حق دفاع، به‌عنوان حقوق اصحاب دعوا و به‌ویژه متهم پذیرفته شده است. البته در برخی از کشورها حق سکوت نیز به این حقوق افزوده می‌شود.

    اهمیت حضور وکیل مدافع در کنار سایر اوصاف دادرسی ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    آزادی برخی زندانیان وقایع سال88
    ادامه مطلب

    تدبیر نظام با استقبال فعالان سیاسی مواجه شد .....چهارشنبه، روز خوبی بود. قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در جهان، صعود تیم استقلال و بالاخره خبری که مدت‌ها منتظرش بودیم اتفاق افتاد، همه نیامدند اما آزادی همین‌ها هم کم نیست. آزادی‌ای که نوید خبرهای خوش‌تری در پی دارد. در بینشان، هم اسامی زنان به چشم می‌خورد و هم مردان. از فعالان سیاسی و زندانیان عقیدتی گرفته تا روزنامه‌نگاران. طبق آنچه «ایسنا» گزارش داده فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن امین‌زاده، میرطاهر موسوی، عیسی سحرخیز، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور که بعد از وقایع سال 88 زندانی شده بودند، آزاد شدند. از بند زنان هم خبر می‌رسد که نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، فرح واضحان، ژیلا مک‌وندی و کفایت ملک‌محمدی هم آزادی مشروط گرفته‌اند. زندانیان سیاس...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تاثير سرپرستي بر هويت سجلي كودك
    ادامه مطلب

    دكتر عباس ميرشكاري وكيل دادگستری

        1- طرح پرسش
        سرپرستي پديد آمده است تا اشخاص بتوانند از كودكي كه به هر دليل از نبود خانواده رنج مي برد، نگهداري كنند. اين نگهداري تنها جنبه مادي ندارد، بلكه حفظ آرامش رواني كودك نيز به همان پايه مهم است.
        در راستاي همين نكته، قانونگذار نيز بايد نهايت تلاش خويش را براي تامين آرامش و آسايش كودك به كار برد. اينك، پرسش اين است كه آيا بايد پس از سرپرستي هويت واقعي كودك را به فراموشي سپرد و هويت ديگري به او داد يا آنكه با وجود سرپرستي نيز همچنان او را داراي هويتي دانست كه پيش از اين داشته است؟
       
        2- موضع قانون حمايت از كودكان بدون سرپرست (مصوب 29/12/1353)
        اين قانون، پاسخ نخست را انتخاب كرده است: براساس ماده 14 اين قانون، «مفاد حكم قطعي سرپرستي به اد...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    لایحه ی حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست
    ادامه مطلب
    اویس حامد توسلی
    عضو کمیته ی حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان

    در شرایطی که دهها هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست در جامعه ی ما وجود دارند و در حالی که نیکوکاران و خیّرین زیادی داوطلبانه خواستار سرپرستی این اطفال هستند، لایحه ی حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، پس از گذشت چند سال هم چنان میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و آمد است.
    کاملاً منطقی و قابل فهم است که قانون گذاران تا این حد در خصوص شرایط اعطای سرپرستی این کودکان به افراد داوطلب ملاحظه و دقّت نمایند چراکه اعطای سرپرستی این کودکان به افرادی که قص...
    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    شماره بیست و هفتم هفته نامه حقوقی نقش نو منتشر شد
    ادامه مطلب

    برخی از مطالب این هفته :
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با دکتر علی نجفی توانا وکیل دادگستری  –استفاده از افراد خاص از فیس بوک تبعیض است 
    گفتگوی اختصاصی نقش نو  با محمد رضا علیزاده ثابت وکیل دادگستری - استفاده از شبکه های اجتماعی نظام مند شود 
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با حمید رضا طباطبایی نائینی- همه در برابر قانون یک سان هستند
    گفتگوی اختصاصی با شاهپور دولتشاهی وکیل دادگستری -  عضویت در فیس بوک برای هیچکس جرم نیست 
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با کارشناسان اقتصادی  – گره کور کسب و کار را با دست باز کنیم
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با امان الله قرایی جامعه شناس – بی اعتمادی در افراد جامعه هراس ایجاد ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تودیع و معارفه رییس دادگاه عالی انتظامی قضات برگزار می‌شود
    ادامه مطلب

    مراسم تودیع و معارفه رییس دادگاه عالی انتظامی قضات و معاون قضایی دیوان عالی کشور و نیز معارفه مشاور عالی رییس قوه قضاییه روز دوشنبه، 18 شهریورماه در کاخ دادگستری برگزار می‌شود.
    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم حجت‌الاسلام نیری جایگزین حجت‌الاسلام صدیقی به عنوان رییس جدید دادگاه عالی انتظامی قضات می‌شود.
    همچنین حجت‌الاسلام حسین کریمی به عنوان معاون قضایی دیوان عالی کشور جایگزین حجت‌الاسلام نیری خواهد شد.
    حجت‌الاسلام صدیقی که پیش از این رییس دادگاه عالی انتظامی قضات بوده است، به عنوان مشاور عالی رییس قوه قضاییه منصوب می‌شود.

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شماره بیست و ششم هفته نامه حقوقی نقش نو منتشر شد
    ادامه مطلب

    برخی از مطالب این هفته :
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با دکتر محسن محبی دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی –قضات به رای داوری به دیده تردید می نگرند
    گفتگوی اختصاصی نقش نو  با مارتا لواننا وکیل ایتالیایی – وکلای جوان در ایتالیا هم دغدغه گرفتن پرونده را دارند
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با صاحبنظران اقتصادی- راه برون رفت ، فرماندهی واحد اقتصادی است
    گفتگوی اختصاصی با دکتر علی صابری وکیل دادگستری قضا زدایی از پرونده های شهرداری
    گفتگوی اختصاصی نقش نو با کارشناسان – وضعیت دوجنسی ها – ساختار شکنانی که نا به هنجار نیستند
    گفتگوی اختصاصی نقش نو  با سهیل نظری وکیل دادگستری ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    جلسه دفاع دکتری
    ادامه مطلب
    شماره مجوز2393/200/د 
    زمان یکشنبه 17 شهریور 1392 ساعت 16
    مکان دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اتاق 203
    عنوان رساله جهانی شدن حقوق کیفری شکلی با تأکید بر جرایم سا...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شماره بیست و پنجم هفته نامه حقوقی نقش نو نهم شهریور منتشر شد :
    ادامه مطلب

    در این شماره خواهید خواند :
    گفتگو با آقای کامبیز زندیه عضو هیات مدیره کانون وکلا- پیرامون مصوبه 3/6/92 هیات مدیره کانون وکلا -

    مسئولیت انتظامی ناشی از پذیرش دعاوی توسط کاراموزان وکالت
    گفتگو با دکتر حسین محمد نبی وکیل دادگستری– بر هم زدن صلح و امنیت جهانی
    گفتگو با دکتر حسین شیخ الاسلام – حمله به شوریه عاقلانه نیست
    دکتر نصرالله قهرمانی وکیل دادگستری – افکار عمومی یا دادگاه قانون اساسی
    گفتگو با محسن طاهری جبلی وکیل دادگستری – اعتیاد به الکل جرم یا بیماری
    گفتگو با دکتر غلامرضا کیا مهر – کاهش نرخ تورم به یک تلاش جمعی نیا...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    "مصائب دوران شروع"
    ادامه مطلب

    احمد پنجه پور

    وکیل دادگستری

    دوران کارآموزی وکالت، اگر نگوییم حیاتی ترین دوره حرفه ای یک وکیل دادگستری است، قطعاً از مهم ترین روزهای عمری وکالت او است. یک فارغ التحصیل حقوق زمانی که دوره کارشناسی را به پایان می رساند و درصدد انتخاب یک شغل مرتبط با رشته خود بر می آید، شاید نزدیک ترین و منطقی ترین گزینه را پیش روی خود همین شغل وکالت بیابد.

    مشاغل دیگر همچون قضاوت با این حجم روزافزون و کلاف سردرگرمی که زیادی پرونده ها برای قضات و سیستم قضایی به وجود آورده ان...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    مصاحبه
    ادامه مطلب

    علی حامد توسلی وکیل دادگستری

    سوال یک: با توجّه به گذشت یک سال از صدور بخش نامه ی ریاست محترم قوّه ی قضاییه مبنی بر حبس زدایی، چه برآوردی از اجرای این

     بخش نامه دارید؟

    برای اطّلاع عموم بدواً باید به این نکته اشاره شود که پیش از صدور این بخش نامه، در آیین نامه ی اجرایی قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی آمده بود که محکوم علیه به درخواست ذی نفع و به دستور مرجع صادر کننده ی حکم تا زمان تأدیه ی محکوم به یا اثبات اعسار خود، در حبس می ماند.

    امّا بر اساس بخش نامه ای که سال گذشته صادر گش...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شماره بیست و چهارم هفته نامه حقوقی و مستقل نقش نو
    ادامه مطلب

    در این شماره خواهید خواند :
    گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین محمد نبی وکیل دادگستری – قطع نامه ها کاغذپاره نیستند
    گفتگوی اختصاصی با دکتر عباس کریمی وکیل دادگستری– نهایتاً دادگاه است که به رای داور قدرت اجرایی می بخشد
    گفتگوی اختصاصی با دکتر علی صابری وکیل دادگستری – به کلمه نسخ در قانون توجه کنیم
    گفتگوی اختصاصی با دکتر مهدی چمران – نمایندگان مجلس استفساریه بدهند
    گفتگوی اختصاصی با امان الله قرایی  جامعه شناس – جامعه خشونت را بر فرد تحمیل می کند
    گفتگوی اختصاصی با عباس زارع زاده مهریزی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس– شهردار شدن قالیباف منع قانونی دارد
    ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)



    < انتها ... 16 17 18 19 20  ... ابتدا > 

    Design By Gitysoft