• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    حقوق بنیادی بشر حتی در شرایط اضطراری کشورها نیز نباید هیچ‌گاه مغفول بماند.
    ادامه مطلب

    پروفسور «جمشید ممتاز» در مراسم اهدای تندیس حقوق بشر در کرمانشاه، گفت که حقوق بنیادی بشر حتی در شرایط اضطراری کشورها نیز نباید هیچ‌گاه مغفول بماند.
    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، پروفسور جمشید ممتاز، رییس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد که دوشنبه شب (18 دی) در مراسم حقوق بشر ایران در تالار انتظار شهر کرمانشاه تندیس مهر حقوق بشر ایران را دریافت کرد در سخنانی به بیان تفاوت‌ها و اشتراکات حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه پرداخت.
    وی گفت: تردیدی نیست که در کلیه کتب حقوق بین الملل همواره تفکیکی بین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه وجود دارد و علتش هم آن است که هم تفاوت‌هایی با هم دارند و هم وجوه اشتراکی.
    ممتاز، ادامه داد: حقوق بشر دوستانه یا حقوق بشر در مخاصمات مسلحانه و یا حقوق جنگ مجموعه قوائدی است که طرفین جنگ و درگیری ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تاکید روسای ادوار اتحادیه سراسری وکلای ایران بر همبستگی وکلا و کانون‌ها
    ادامه مطلب

                    نشست تخصصی - صنفی با موضوع «اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تهدیدها و چالش‌های پیش‌رو» روز یک‌شنبه به دعوت گروه وکلای جوان پارسیان در محل کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست «سیدمهدی حجتی»، رییس کمیته حقوق کیفری گروه وکلای پارسیان با اشاره به تحولات اخیر راجع به اتحادیه سراسری وکلا، پرونده‌ی مربوط به شکایت از این اتحادیه را خارج از چارچوب ضوابط قانونی و غیرمنطبق با موازین حقوق کیفری ارزیابی کرد.وی با اشاره به این که جایگاه قانونی اتحادیه‌ی وکلا به عنوان یک نهاد مدنی ثبت شده و دارای شخصیت حقوقی است، گفت: جرم تلقی کردن فعالیت نهادهای غیر دولتی به بهانه عدم کسب مجوز از وزارت کشور مغایر با اصل قانونی بودن جرم و مجازات و اصول م...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ازدواج كودكان از منظر قانون
    ادامه مطلب

     علي اصغرشفیعی خورشیدی*
    در مورد ازدواج بلوغ شرط است. بلوغ در پسران 15 سال تمام قمري و در دختران 9 سال تمام قمري است كه اين بلوغ، بلوغ جسمي و فيزيكي است كه هم قانون مدني و هم امام (س) در تحريرالوسيله اين سن را تأييد كرده‌اند. كسي كه به سن بلوغ رسيده مي‌تواند ازدواج كند اما در قانون مدني ما در يك ماده ديگري آمده است كه ازدواج قبل از 13 سال براي دختر و قبل از 15 سال برای پسر بدون اذن پدر ممنوع است.
    ممكن است بعضي خانواده‌ها در ايران به خاطر فقر مالي و شرايط بد اقتصادي دختران و پسران خود را مجبور به ازدواج كنند كه اگر با اذن پدر و يا جد پدري اين كار صورت بگيرد و با توجه به سن بلوغ (كه 9 سال تمام براي دختران و 15 سال تمام براي پسران است) اين ازدواج صحيح و دفترخانه م...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ماده 25 لايحه جامع وكالت در راستاي استقلال كانون وكلا اصلاح شد
    ادامه مطلب

    مندني پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
    ماده 25 لايحه جامع وكالت در راستاي استقلال كانون وكلا اصلاح شد
    رئيس اتحاديه كانون وكلا گفت: ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی که به استقلال کانون‌های وکلا و نيز وکلا خدشه وارد می‌کرد، در راستاي حفظ استقلال آنان اصلاح شده است.
    علي مندني پور در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تغييرات لايحه قانون جامع وكالت اظهار داشت: ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی که به استقلال کانون‌های وکلا و وکالت خدشه وارد می‌کرد، در راستاي حفظ استقلال آنان اصلاح شده است.

    وي ادامه داد: لایحه جامع وكالت در كميسيون‌ لوايح دولت مورد بررسي قرار گرفته كه با تجميع نظرات كانون و نمايندگان براي حفظ استقلال کانون وکلا و وکالت در این لایحه گام برداشته مي‌شود.<...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    " استقلال متقابل قاضی و وکیل در دستیابی به دادرسی منصفانه"
    ادامه مطلب

    گزارش نشست کمیسیون حقوق بشر

    تهیه و تنظیم : عثمان مزیّن - وکیل دادگستری

    کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در مورخ ۵/۱۰/۹۱ اقدام به برگزاری نشستی تحت عنوان " استقلال متقابل قاضی و وکیل در دستیابی به دادرسی منصفانه "  با حضور حقوقدانان ، وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت نمود که در این نشست آقایان دکتر سیّد محّمد هاشمی استاد دانشگاه، دکتر ابراهیم احدی قاضی سابق و وکیل دادگستری و دکتر مجید پور استاد دانشگاه و وکیل دادگستری به ایراد سخنرانی پرداختند.

    ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نشست حقوقی سیاست قانون گذاری در حوزه زنان در دهه اخیر
    ادامه مطلب


    با حضور :جناب آقای دکتر محسن رهامی استاد دانشگاه و وکیل دادگستری
    و سرکار خانم شهیندخت مولاوردی حقوقدان و پژوهشگر حقوق زنان

    زمان و محل برگزاری: سه شنبه 19 دی ماه ساعت 16 سالن جلالی نائینی


     

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    زمينه هاي ارتكاب جرم را از بين ببريم
    ادامه مطلب

    نويسنده: عبدالصمد خرمشاهي
     
       معمولابزه محصول يك سري عوامل دروني و بيروني و اجتماعي است. مجموعه اين عوامل نهايتا ممكن است در فردي تاثيرگذار باشد و در مقاطع خاصي و به دنبال كوچك ترين فشار و مشاجره، فاجعه يي به وجود بياورد. قطعا تنها علتي كه اين جوان را در موقعيت ارتكاب قتل قرار داده تحقير يا اختلاف طبقاتي خاص نبوده است. مشكلاتي از قبيل فقر اقتصادي، فرهنگي و عدم آموزش لازم و نداشتن محيطي آرام در خانواده، رفته رفته شخصيت روحي و رواني او را تشكيل مي دهند كه به راحتي شكننده و پرخاشجو مي شود. ممكن است در مواقع خاص همه اين عوامل دست به دست هم دهند تا بزهي از اين دست اتفاق بيفتد. فراموش نكنيم ريشه اين عوامل نبايد از بين بروند. ما بايد هر روز در جامعه شاهد باشيم كه وقايع مشابهي از اين دست اتفاق بيفتد. حال ممكن است يك روز اين قتل به بهانه قتل اختلاف طبقاتي باشد، رو...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    بررسی« لایحه جامع وکالت رسمی» در کمیسیون فرعی لوایح دولت
    ادامه مطلب

                  نایب رئيس کانون وکلای دادگستری مرکز از بررسی لایحه جامع وکالت رسمی در کمیسیون فرعی لوایح دولت خبر داد. مهدی شهلا در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره ادامه داد: با حذف ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی که به استقلال کانو‌ن‌های وکلا و نیز وکلا خدشه وارد می‌کرد، ماده دیگری جایگزین این ماده و تبصره‌ای به آن اضافه شده است. نایب رئيس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: لایحه جامع وکالت رسمی به آن شکلی که قوه قضاییه تهیه کرده بود، استقلال کانون های وکلا را مورد تهدید قرار می داد لذا این لایحه برای بررسی بیشتر در کمیسیون فرعی لوایح دولت است و نمایندگان کانون وکلای مرکز هم نظرات خود را در این کمیسیون اعلام می کنند و سعی می‌کنیم که تغییراتی که مورد نظر وکلای دادگستری است در راستای حفظ استقلال کانون وکلا و وکالت در این لایحه لحاظ شود. وی هم‌چنین در اشاره به اعترا...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    لايحه اصلاح نظام وكالت تضمين كننده استقلال كانون وكلا نيست
    ادامه مطلب

    كشاورز در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:
    لايحه اصلاح نظام وكالت تضمين كننده استقلال كانون وكلا نيست
    رئيس سابق اتحاديه وكلا گفت: محتوای لايحه اصلاح نظام وكالت به هیچ وجه تضمین کننده استقلال کانون وکلا نیست، بلکه این لايحه استقلال را به کلی از بین برده و کانون وکلا را به زائده‌ای از قوه قضاییه تبدیل می‌کند.
    "بهمن كشاورز" رئيس سابق اتحاديه كانون وكلا در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به توضيحاتي در رابطه با اصلاح نظام وكالت، قانون جامع وكالت، حق‌الوكاله و دفاع وكيل از موكل‌ پرداخت.
    ** طرح اصلاح نظام وكالت را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و آيا اين طرح پاسخگوي مشكلات حوزه وكالت خواهد بود؟
    در حال حاضر لایحه وکالت رسمی که به وسیله قوه قضاییه تهیه شده در کمیسیون لوایح دولت مطرح است. قرار بود این لایحه در اولین سال ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    به همان ميزان كه تخلف يك وكيل عملي مذموم است، تخلف قاضي نيز امري حرام و باطل است.
    ادامه مطلب

                       معاون اول قوه قضائيه به تازگي در سخناني با تأكيد براين‌كه همه دستگاه‌ها و نهادها بويژه دستگاه قضا بايد سالم باشند، وكلا را يكي از عوامل كمك كننده به قاضي دانست و گفت: در چنين شرايطي به طور قطع وكيل ناسالم تهديدي جدي براي دستگاه قضايي محسوب مي‌شود.
    حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي هدف وكلا، قضات و كاركنان را احقاق حق و ابطال باطل خواند و وجود روابط ناسالم در دستگاه قضا را موجب ضرر و زيان جامعه دانست.
    ● تخلف در برخي مشاغل قابل قبول نيست
    دكتر محمدرضا كاميار، رئيس اداره معاضدت كانون وكلاي دادگستري مركز نيز بروز تخلف از سوي وكيل، قاضي و ساير كاركنان دستگاه قضايي را امري ناپسند دانسته و معتقد است: به همان ميزان كه تخلف يك وكيل عملي مذموم است، تخلف قاضي نيز امري حرام و باطل است. وي مي‌گويد: متأسفانه وقتي موضوع وكيل ناسالم و تخلفات وكلا به ميان مي‌آيد، اي...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ارتقاء استانداردهای اداره معاضدت قضایی کانون وکلا
    ادامه مطلب

    بدنبال تغییرات ساختاری در اداره معاضدت کانون ، هیات مدیره کانون وکلای مرکز شرایط لازم برای همکاری وکلا با اداره معاضدت را تعیین کرد.

    بر اساس این مصوبه که در ۱۹/۹/۱۳۹۱ اتخاذ شد برای سمت های معاونت اداره و سرپرستی گروههای مشاوره همچنین عضویت در شعب قضایی و عرایض اداره معاضدت لازم است از وکلای با سابقه حداقل ۱۰ سال استفاده شود ضمن اینکه نباید همزمان درسایر کمیسیون ها و ارگان های کانون عضو باشند.

    همچنین اداره معاضدت برای مشاوره حقوقی در مراکز و دفاتر معاضدت مستفر در مجتمع های قضایی باید وکلایی ر...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    تعامل حق دفاع شهروندان با استقلال وکیل و کانون وکلا
    ادامه مطلب

    سیدمهدی حجتی - وکیل دادگستری

    تحدید حق دفاع شهروندان به هر شکل و کیفیت ممکن توسط هر شخص یا مقام رسمی و یا با تصویب قوانین محدود کننده آن توسط مراجع تقنینی از مصادیق بارز نقض حقوق شهروندی و اقدامی علیه اجرای عدالت قضایی محسوب می گردد؛ از همین رو است که گفته می شود جلوگیری از تضییع حق دفاع شهروندان و تضمین استیفای حق دفاع آنان در گرو داشتن قوه قضائیه و قاضی مستقل است و به همین واسطه نیز اصل اول از اصول اساسی استقلال قوه قضائیه مصوب کنگره هفتم سازمان ملل متحد مقرر داشته:« استقلال قوه قضائیه باید توسط حکومت تضمین شده و در قانون اساسی یا قانون عادی پیش بینی شود؛ همه نهادهای حکومتی و سایر...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    اجرای سیاست چرخشی در دفاتر معاضدت کانون وکلا آغاز شد
    ادامه مطلب
    اداره معاضدت در گزارش عملکردسه ماه اول خود وعده داده بود همکاری در دفاتر این اداره در مجتمع های قضایی بصورت گردشی خواهد بود.
    در اجرای این برنامه که با هدف تعمیم حضور وکلا در تمامی مجتمع های قضایی اجرا میشود ، قرار است همکاران عضو اداره معاضدت بطور چرخشی در دفاتر مشاوره مجتمع های قضایی حضور یابند. این سیاست از اول دی ماه 1391 بتدریج در تمامی دفاتر ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    عدم ابطال ماده3 آيين‌نامه اجرايي قانون تسهيل تنظيم اسناد در دفاتر اسناد رسمي
    ادامه مطلب

    رأي شماره‌هاي 485 الي 488 هيأت عمومي ديوان عدالت اداري با موضوع عدم ابطال ماده3 آيين‌نامه اجرايي قانون تسهيل تنظيم اسناد در دفاتر اسناد رسمي

    ۱۹/۹/۱۳۹۱    -    شماره هـ/87/34

    موضوع مصوبه شماره 21296/ت37899ك ـ 27/12/1386 وزراي عضو كميسيون لوايح و عدم حذف كلمه وصيت از ماده 1 و عدم حذف عبارت «حريم شهر» از ماده 4 و عدم ابطال تبصره1 ماده4 آيين‌نامه مذكور و حذف عبارت «محل مربوط» از قسم پاياني ماده6 آئين‌نامه مذكور           

    تاريخ دادنامه: 17/7/1391        *شماره دادنامه:* 488ـ 487ـ486ـ 485               کلاسه پرونده: 88/474- 87/260، 259، 34
    *مرجع رسيدگي:* هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
    *شاكي:* 1ـ آقايان: احمدعلي سيروس، اميرحسيني، نصرالله هاديان 2ـ کانون
    سردفتران و دفترياران اسناد رسمي
    *موضوع شکايت و خواسته:* الف: حذف کلمه وصيت از ماده 1 آيين‌نامه اجرايي
    قانون ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    شکایت از برخی معترضین آزمون 90/ پذیرش 85 ایثارگران در کانون مرکز
    ادامه مطلب
                 رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که این کانون از برخی از معترضین به آزمون وکالت سال 90 در دادسرای فرهنگ رسانه شکایت کرده است. او همچنین از پذیرش 85 نفر از ایثارگران در آزمون وکالت سال 91 خبر داد.

    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر گودرز افتخار جهرمی در نشست خبری روز چهارشنبه که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، با اشاره به تجمعی که در روز یک‌شنبه هفته جاری در مقابل این کانون از سوی برخی از معترضین به آزمون وکالت سال گذشته صورت گرفته بود، گفت: این تجمع حداکثر با حضور 20 نفر از معترضین به آزمون وکالت انجام شده بود که در توضیح این مطلب باید بگویم آزمون وکالت به وسیله سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود و سوالات امسال آزمون نیز تستی بود و سوالات تشریحی وجود نداشته که کسی بخواهد به نحوه تصحیح سوالات ا...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    آیا دروغ جرم است ؟
    ادامه مطلب

    حسین احمدی نیاز- وکیل دادگستری 
    دروغ ادعای باطلی است که گوینده، عمدا آن را به عنوان حقیقت بیان می‌کند. اين رذيلت اجتماعي را همه ادیان الهی امری ناپسند و گناه تلقی می‌کنند. همچنين تمامي مکاتب اخلاق گرا نیز آن را مورد نکوهش قرار داده اند. البته نظام‌های حقوقی دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. دروغ از منظر دین مبارک اسلام گناه فرض شده است و براين اساس دقیقا این نگاه در نظام حقوقی «کامن لا» یا حقوق عرفی وارد و جرم یا گناه تلقی می شود. بین گناه و جرم تفاوت اساسی وجود دارد
    همچنانکه در نظام حقوقی ایران که نظام حقوقی نوشته محسوب می شود بین این دو تفاوت وجود دارد. البته در نظام حقوقی ایران دروغ گفتن جز شهادت کذب و سوگند دروغ جرم محسوب نمی شود.

    به راستي جرم با گناه چه تفاوتی دارد؟ گناه در کتاب مقدس به‌عنوان ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(3)

    نگاهی بر کتاب «وضع بشر»، نوشته« هانا آرنت »
    ادامه مطلب
    قدرت «هانا» در تصویر اوضاع بشری
     
    سجاد خداکرمی

    از خانم آرنت کتاب‌های متعددی به فارسی ترجمه شده است. به یقین او از مهم‌ترین فیلسوفان سیاسی آلمان پس از جنگ جهانی دوم است که ملاحظات و اندیشه‌هایش درباره نازیسم و توتالیتاریسم مورد استقبال اندیشمندان و متفکران سر تا سر گیتی قرار گرفت و وی را در زمره برجسته‌ترین فیلسوفان سیاسی معاصر قرار داد. می توان شناخته‌شده‌ترین اثر فلسفی ـ سیاسی هانا آرنت را "قدرت و قهر" دانست که او...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    رشته تحصیلی «مشاوره املاک» در دانشگاه علمی‌ کاربردی راه‌اندازی شود
    ادامه مطلب

    نجفی توانا پیشنهاد داد: رشته تحصیلی «مشاوره املاک» در دانشگاه علمی‌ کاربردی راه‌اندازی شود
     یک استاد دانشگاه تاکید کرد که راه‌اندازی اتوماسیون و ایجاد سامانه مرکزی در انجام معاملات دفاتر املاک، می‌تواند مشاوران املاک را در خدمت رسانی به مردم کمک کند. او هم چنین معتقد است که با آموزش به مشاوران املاک قبل از شروع به کار و اعطای گواهی نامه به آنها و نیز برگزاری دوره‌های فوق دیپلم به صورت پودمانی در دانشگاه علمی کاربردی برای متقاضیان در این حرفه، می تواند بسیاری از مشکلات مطروحه نسبت به دفاتر املاک را حل کند.
    علی نجفی‌توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بررسی نقش و جایگاه حقوقی مشاوران املاک اظهار کرد: در اکثر جوامع پرداختن به یک حرفه یا صنف مستلزم کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح کشوری است، این موضوع نیز در کشور...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نقد فیلم ؛«من مادر هستم» از منظر حقوقی
    ادامه مطلب

    الهام نجفی - وکیل دادگستری
     
                    در  سالهای اخیر  ساخت فیلم هایی با مضامین حقوقی، در کشورمان رواج یافته  وبه نظر می رسد که مخاطبان خود را، حداقل در گیشه یافته است .این نکته، اگر چه به خودی خود ،می تواند از حیث اشنایی مخاطب سینما  با قانون ودید انتقادی به مسایل ومعضلات حقوقی، رویه ای مثبت در سینمای کشور تلقی شود؛ لیکن شکل گنجاندن مسایل حقوقی دراکثر  اثار ارایه شده متاسفانه به گونه ای است  که نه تنها گرهی از مشکلات حقوقی موجود نمی گشاید؛ بلکه با  نادیده گرفتن واقعیات حقوقی وسهل انگاری در طرح مسئله به القای باوری نادرست در جامعه  می انجامد و پیام اجتماعی فیلم را به گونه ای الکن، به جامعه مخابره میکند. اگر چه در خلق یک اثر فیلم ساز غالبا به جنبه های هنری واخلاقی اثر خود  می اندیشد ومختار است از نمایش بخشی که لازم نمیبیند ...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    بازگشایی دفتر معاضدت کانون وکلا در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران
    ادامه مطلب

    از شنبه 9 دی ماه 1391   همکاران اداره معاضدت کانون  وکلا بار دیگر در مجتمع قضایی شهید بهشتی حضور یافته و خدمات مشورتی خود را بطور رایگان در اختیار مراجعان قرار میدهند.
    دفتر معاضدت کانون وکلا  در این مجتمع از خرداد امسال بدلیل یکی شدن اطاق مشاوره وکلا و مشاوران ماده 178 و عدم تمابل کانون به این  امر موقتا تعطیل شد.
    در جهت بر طرف کردن مشکل مذکور تلاشهایی از سوی اداره معاضدت  کانون در 3 ماه گذشته انجام شد و نهایتا با همکاری رییس  کل دادگستری استان و موافقت رییس مجتمع قضایی شهید بهشتی  اطاق وکلای کانون  از اطاق مشاوران  187 مستقل شد و نتیجتا  اداره معاضدت کانون وکلا گروهی از همکاران را تحت سرپرستی دکتر سماواتی پور مامور راه اندارزی دوباره این دفتر نمود. 

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)



    < انتها ... 36 37 38 39 40  ... ابتدا > 

    Design By Gitysoft