• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    کانون بازنشستگان وکلای دادگستری تاسیس خواهد شد
    ادامه مطلب

    روز سه شنبه 28/8/92  در جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با تاسیس کانون بازنشستگان وکلای دادگستری موافقت شد متعاقباً آیین نامه آن را در این وب سایت مطالعه فرمایید .

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نشست شورای تشکلها در خصوص بررسی آثار ادغام مرکز مشاوران 187 با کانون وکلا
    ادامه مطلب
    شورای تشکلهای وکلای دادگستری نشستی با عنوان " بررسی آثار ادغام مرکز امور مشاوران 187 قوه قضاییه با کانون وکلای دادگستری مرکز" برگزار می کند. 

    این نشست که نخستین نشست شورای تشکلهاست با سخنرانی جناب آقای محمد فرض پور و جناب آقای دکتر مهدی حجتی در تاریخ سه شنبه 5 آذر ماه از ساعت 16 تا 18 در سالن جلالی نایینی کانون وکلای مرکز برگزار خواهد شد.
    منبع خبر : هفته نامه حقوقی نقش نو
    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    شماره سی و هفت هفته نامه حقوقی نقش نو منتشر شد :
    ادامه مطلب
    در این شماره سرمقاله به قلم آقای دکتر جلیل مالکی در خصوص استمرار اقدامات فراقانونی می باشد .
    در این شماره گفتگو هایی با اساتیدی همچون آقایان سید محمد جندقی کرمانی ، بهمن کشاورز ، شاپور منوچهری ، دکتر عیسی امینی ، دکتر محمود حبیبی ، علی کاکای افشار ،و مقالاتی از آقایان محمد مهدی مظفری ، روح الله عظیمی ، احمد جاوید تاش ، دکتر بهروز تقی خانی ، صالح نقره کار ، فرشاد خلعتبری و ابوالقاسم عشوندی و ..... خواهید خواند.  
    برای مشترک شدن  می توانید با شماره تلفن های 22143072-22143918-22078310 تماس حاصل فرمایید . 
    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    عشق و حق و خاستگاه آن در ادبیات آسیای غربی و ایران
    ادامه مطلب

     علی کاکاافشار - وکیل دادگستری

    باور های لطیف عرفانی یکی از دو عامل عمده ای است که در سده ی ششم پیش از میلاد  دیدگاه و رفتار های قومی و چهره سیاسی و فرهنگی آسیای غربی را عوض کرده و عصر بزرگ همزیستی میان همه قوم ها را به جای نسل کشی،دشمنی و ستیزه های پایان ناپذیر قومی در آسیای غربی و ایران  پدید آورده است.
    این باور ها از دلاویزترین و نازکانه ترین اندیشه های بشری برای پاسخگویی به پرسش ها ی اساسی انسان درباره هستی و هستان و هدف از آفرینش و وحدت و همزیستی همه انسان ها و نشاندن درخت دوستی به جای نهال دشمنی میان همه انسان ها و قوم هاست.
    از دید سیاسی منشور گل نوشته ی استوانه ای کورش که در سال 1369 میلادی/ 1348 خورشیدی با پرپایی مراسمی در آرمگاه کورش در پارس نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشرش خوانده اند برخاسته از...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    ((لایحه قانونی-لایحه قضایی))
    ادامه مطلب


    ابوالقاسم عشوندی - وکیل پایه یک دادگستری

    با توجه به طرح افزایش اختیارات رییس محترم قوه قضاییه در مجلس شورای اسلامی ایران از سوی نمایندگان محترم مجلس و پیشنهاد ارائه ی مستقیم لوایح قضایی به مجلس از سوی قوه ی قضاییه بدون تصویب در هیات دولت نکاتی را یادآور میشود:
    1- نظر به اصل 157 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و استقلال قوای مقننه، مجریه و قضاییه از یکدیگر و نظر به اصل 74 دایر بر اینکه لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود، ارسال لوایح قضایی تهیه شده از سوی رییس قوه ی قضاییه بدون تصویب هیات وزیران قانونی به نظر نمی رسد زیرا:
    با ملاحظه ی اصل 74، لوایحی که به مجلس تقدیم می شود عنوان لوایح قانونی دارند و لزوما بایستی به تصویب هیات وزیران برسد. بعبارت دیگر آنچه به مجلس تحت عنوان لایحه...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    تاثير عوامل محیطی بر وقوع جرائم در ايران
    ادامه مطلب

       هیچ انسانی از همان ابتدای امر مجرم به دنیا نمی‌آید و این تأثیر محیط و فضای زیست است که از آدم‌ها مجرم می‌سازد در این خصوص توضیح دهید.
    انسان رفتار و کردار روزمره خود را از اطرافیان، والدین، مدرسه، محیط کار و اجتماع می‌آموزد. در کنار رفتارهای آموختنی یا اکتسابی برخی کنش‌های غریزی نیز وجود دارد. هرچند این کنش‌ها ذاتی است. کنش‌هایی مانند خوردن، خوابیدن، تولید مثل و.... ولی آموزه‌های محیط اطراف و چگونگی استفاده از غریزه‌ها نیز بر انسان اثر دارد. غیر از بحث آموزش و تربیت، عوامل اجتماعی فراوانی بر کنش‌ها و واکنش‌های انسان اثر می‌گذارد. این عوامل که به عوامل محیطی معروف اند به دو دسته مادی و معنوی قابل تقسیم هستند.
    عوامل مادی بیشتر به عواملی مانند کار، مسکن، وضعیت اقتصادی، بهداشت، درمان، آموزش و مجموعه‌ای از امکانات مادی که وجود آنها برای یک زندگی متعارف لازم است اطل...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    از حق محلی، تا حق جهانی
    ادامه مطلب
    مرضیه جعفری

    جوامع انسانی از ابتدایی‌ترین اشکال‌شان، تا به امروز، جوامعی بوده و هستند که ابعاد مختلفی از نیازها و ملزومات روابط انسانی و معیشت انسان‌ها را در خود جای می‌داده‌اند. این ابعاد و مشخصه‌های انسانی، هر چند در دوره‌های مختلف تاریخی و تحولاتی که در سبک‌ها و اشکال زندگی انسان‌ها رخ داده‌است، تغییرات عمده و غیر قابل انکاری داشته‌اند، اما امروزه با شناخت علمی‌تر از جوامع، توسط علوم انسانی و به‌خصوص اجتماعی، این نتیجه حاصل شده که پایه و اساس نیازها و ملزوماتی که جوامع را کنترل و باقی نگه می‌داشته‌اند، از ابتدا با زندگی و نحوه تفکر انسانی همراه بوده‌اند. در واقع می‌توان گفت این نیازها و الزامات، از مهم‌ترین دلایلی بوده‌اند که به پیوستگی و گسترش جوامع در گذر زمان انجامیده‌است.

    ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وکلای دادگستری
    ادامه مطلب

    در جلسه مورخ 28/8/92 هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مصوب شدکارگروهی متشکل از دکتر محمد رضا پاسبان دکتر مرتضی شهبازی نیا -کامبیز زندیه - صدیقه حجت پناه  این منشور را تکمیل و اصلاح و برای طرح در هیات مدیره آماده نمایند .  

    اعضای کانون وکلای دادگستری در انجام وظایف و مسئولیت  های حرفه ای ، مکلفند اصول ، شاخص ها و احکام اخلاقی مندرج در این آیین اخلاقی را رعایت نمایند .
    1- ارزش ها
    راستی و درستی : وکلای دادگستری مکلفند راستی و درستی را سرلوحه اعمال خود قرار دهند .
    رازداری : وکلای دادگستری نباید اطلاعات یا اسراری را که در جریان ارائه خدمات حرفه ای خود به دست می آورند ، بدون مجوز قانونی یا اجازه  موکل و یا مراجعه  کننده استفاده و یا افشا کنند . همچنین باید تمهیدات لام برای آموش و نظارت بر کارکنان دف...

    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    آگهی ثبت نام داوطلبان بیست و هشتمین دوره هیات مدیره
    ادامه مطلب

    نظر به اینکه بیست و هفتمین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در شرف انقضاء است لذا از کلیه وکلای پایه یک دادگستری مقیم مرکز که داوطلب عضویت در هیات مدیره دوره بیست و هشتم بوده و دارای شرایط مقرر در ماده 4 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 5/12/1333 و ماده 4 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 19/1/1376 هستند دعوت می شود که از روز سه شنبه 5/9/92 لغایت پایان وقت اداری روز یک شنبه 24/9/92 جهت ثبت نام به دفتر هیات نظارت واقع در محل کانون وکلای دادگستری مرکز طبقه چهارم شرقی مراجعه نمایند .
    رئیس هیات نظارت بر انتخابات
    دکتر گودرز افتخار جهرمی

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    "سند جامع حقوق شهروندی" هفته آینده تقدیم رئیس جمهور می‌شود
    ادامه مطلب

    معاون حقوقی رئیس جمهور:
    معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه بخشی از گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور به اقدامات حقوقی صورت گرفته توسط دولت اختصاص خواهد داشت، گفت: سند جامع حقوق شهروندی اول هفته آینده تقدیم رئیس جمهور می شود.نسخه قابل چاپ به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، الهام امین‌زاده در پاسخ به این سوال که اقدامات معاونت حقوقی رئیس جمهور در ارتباط با سند جامع حقوق شهروندی به کجا رسیده و تا چه زمانی به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: سندی در ارتباط با حقوق شهروندی از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور تدوین شد که پس از مطرح شدن در هیأت دولت، آقای دکتر روحانی دستور دادند نظرات دستگاه ها، وزارتخانه ها، حقوقدانان و جامعه دانشگاهی در این خصوص گرفته شود.

    وی افزود: پس از دستور رئیس جمهور این سند بین تمام...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نقدي بر حقوق فرشتگان زمینی
    ادامه مطلب

    ساناز فرهنگ 
      وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیته حقوقی
     انجمن حمایت از حقوق کودکان 
    *

    در باب حقوق کودک مطالب زیادی به رشته تحریر درآمده ولی دراین عرصه مباحث ناگفته فراوانی وجود دارد، زیرا که این فرشتگان زمینی معصوم و عاری از هرگونه ناپاکی دارای حقوق مدون و غیر مدون فراوانی هستند، کودکان عصاره وجودی انسان و ثمره زندگی هستند و همان‌طور که انسان موجود کریم و قابل احترامی‌است کودکان نیز قابلیت و شایستگی تکریم را دارا هستند. بنابراین لازم و واجب است که در هر برهه زمانی بر حقوق آنها توجه ویژه مبذول داشته و رعایت آن جزو لاینفک زندگی روزمره ما قرار گیرد طبق شریعت مقدس اسلام که خوشبختانه یکی از منابع اصلی تدوین قانون ماست سفارشات فراوانی شده که در این باره چند سطری در باب حقوق این موجودات الهی از منظر اسلام و ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    کلید تحقق حقوق شهروندی در دستان دولت
    ادامه مطلب

     علی حامد توسلی - وکیل دادگستری
     
    یکی از عمده مسائل مطروحه در رسانه‌ها و ادبیات سیاسی، حقوقی ایران، بحث حقوق شهروندی است.حقوق شهروندي يكي از ملزومات زندگي شهري بوده و آموزش اين حقوق بر خلاف ساير حقوق مدنی و سیاسی، خود به خود محقق نمي‌شود بلكه دولت مكلف به آموزش حقوق شهروندی و فراهم ساختن امکانات و زمینه‌های تحقق عینی اين حق است. بنابراین دولت‌ها مکلف هستند در حد امکانات خود به‌آموزش حقوق شهروندی همت گمارند و از ایجاد موانع در راه آموزش حقوق شهروندی توسط سازمان‌های غیر دولتی و حتی نهادهای بین المللی جلوگيري كنند. «قانون» درزمينه ضرورت آشنايي مردم با حقوق شهروندي چگونگي آموزش آن گفت‌وگويي با علي حامد توسلي، حقوقدان و عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای دادگستری انجام داده است كه از نظرتان مي‌گذرد.
     بسیاری از حقوقدانان عدم اجرای حقوق ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    انتصاب دکتر محسن محبی به ریاست مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری
    ادامه مطلب
     دکتر محسن محبی به ریاست مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری منصوب شد.
    طی حکمی از سوی محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ، دکتر محسن محبی به ریاست مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری منصوب شد.
    در متن حکم دکتر نهاوندیان چنین آمده است:
    «جناب آقای دکتر محسن محبی
    نظر به مراتب تعهد ، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالی ، بنا به پیشنهاد معاون کل محترم نهاد به موجب این حکم به عنوان رییس مرکز امور حقوقی بین المللی منصوب می شوید. امید است با عنایت الهی و همکاری همکاران نهاد و دستگاههای ذیربط ، در انجام وظایف قانونی وحسن جریان امور با رعایت اصول قانون م...
    بیشتر تعدادنظرات:(1)

    نخستین جلسه هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلا برگزار شد
    ادامه مطلب

    روز یکشنبه مورخ 92/8/26اولین جلسه هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار گردید .

    از هفته آینده ثبت نام انتخابات شروع خواهد شد .

    متعاقباً اطلاعات بیشترو تاریخ دقیق شروع ثبت نام در همین وب سایت اعلام خواهد شد.

    ...............................................................................................................................................

    هیات مدیره کانون مرکز در جلسه روز سه شنبه ۱۴/۸/۹۲ اعضای اصلی و علی البدل هیات نظارت بر بیست و هشتمین 
    دوره انتخابات کانون وکلای مرکز را انتخاب نمود. نو...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    اساتيد بازنشسته برنگشته اند مدعو شده اند
    ادامه مطلب

    گفت وگو با محمد شريف درباره استقلال دانشگاه در نظام سياسي و حقوقي كشور

    نويسنده: ثمين چراغی
        «دانشگاه مبدا همه تحولات است»، «مقدرات اين مملكت دست اين دانشگاهي هاست»، «از دانشگاه است كه بايد سرنوشت يك ملت تعيين شود» اينها همه سخناني است كه در گوشه و كنار در اهميت دانشگاه ها زده شده است، اين در حالي است كه خصوصا در هشت سال اخير چنان شاهد انحطاط دانشگاه ها چه از لحاظ علمي، چه سياسي بوديم كه حتي سرنوشت دانشگاه هم ديگر دست خودش نبود. اين روزها بر آن آمديم كه اساتيد، كاركنان و دانشجويان را قدري با مفهوم استقلال دانشگاه از لحاظ حقوقي و سياسي آشنا كنيم. اينكه دانشگاه مستقل اصلاچگونه جايي است؟ از لحاظ قانوني چه نهادهايي مسوول بازگرداندن اين استقلال به اين نهاد هستند؟ وظيفه اساتيد، دانشجويان و هيات هاي علمي...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    زبان­شناسی حقوقی
    ادامه مطلب

    روح الدین کردعلیوند

    از دیدگاه ژرار کورنو، حقوقدان فرانسوی و متخصص در زبان­شناسی حقوقی، حقوق نه یک زبان که یک بیان را تشکیل می­دهد. زبان­شناسی حقوقی اجرای ویژه­ای از علم زبان­شناسی عمومی بربیان ویژۀ حقوق است. این اجرا با توجه به خاصیت علم حقوق، به شکلی ساده و کامل صورت نمی­گیرد. به همین خاطر، ماهیت زبان­شناسی حقوقی ماهیتی میانِ آن دو دارد، یعنی هم زبان­شناسانه و هم حقوقی است.

    زبان­شناسی حقوقی

    از دیدگاه ژرار کورنو،[1] حقوقدان فرانسوی و متخصص در زبان­شناسی حقوقی، حقوق نه یک زبان که یک بیان را تشکیل می­دهد. زبان­شناسی حقوقی اجرای ویژه­ای از علم زبان­شناسی عمومی بربیان ویژۀ حقوق است. این اجرا با ت...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    اعدامی زنده‌شده: خیلی سخت بود
    ادامه مطلب

    «خدا را شکر. خیلی سخت ‌بود.» این اولین جمله‌ای است که اعدامی زنده‌‌شده بجنوردی بعد از اینکه قدرت تکلمش را پیدا کرد به زبان آورد
    به نوشته شرق، علیرضا - اعدامی زنده‌ شده - چهار روز پیش توانست برای اولین‌بار از زمان اجرای حکم با اعضای خانواده‌اش ملاقات کند. آنطور که خانواده علیرضا نقل کرده‌اند او بعد از اینکه بچه‌هایش را دید هر سه آنها را در آغوش گرفت و گریه کرد.  برادر علیرضا که پیش از این در گفت‌وگو با «شرق» گفته بود آمادگی ملاقات با برادرش را ندارد، سرانجام همراه همسر و فرزندان برادرش به ملاقات وی رفت.
    او در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «بالاخره شرایط روحی برادرم و خانواده به حدی رسید که توانستیم او را ببینیم و با هم صحبت کنیم. لحظه بسیار سختی‌ بود. دست و پایم می‌لرزید، نمی‌توانستم جلو بروم وقتی ما را دید گریه کرد. البته اول بچه‌ها و همسرش به دیدارش رفتند، علیرضا...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    جزئیات برگزاری آزمون وكالت سال ١٣٩٢
    ادامه مطلب

    سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و نحوه توزیع کارت برگزاری آزمون متقاضیان پروانه كارآموزی وكالت كانونهای وكلای دادگستری سال 1392 را اعلام کرد.
    به گزارش مهر، كارت‌ شركت در‌ آزمون‌ كلیه داوطلبان از روز دوشنبه 27 آبان رای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت. لذا كلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی شركت‌ ‌در آزمون‌، برای پرینت كارت شركت در آزمون باید در تاریخ تعیین شده به سایت این سازمان مراجعه و با وارد نمودن اطلاعات درخواستی یك نسخه پرینت از كارت شركت در آزمون تهیه نمایند. بنابراین داوطلبان برای پرینت كارت شركت در آزمون باید منحصراً به روش فوق اقدام و براساس زمان، تاریخ و آدرس تعیین شده بر روی كارت شركت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوطه مراجعه نمایند. بدیهی است برای شركت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت كارت شركت در آزمون و هم چنین اصل كارت ملی و یا اصل ش...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    فاجعه جهل مقدس
    ادامه مطلب


    «فاجعه جهل مقدس»مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله محقق داماد در باب عاشورا رونمایی شد
    کتاب «فاجعه جهل مقدس»مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله محقق داماد در باب عاشورا همزمان با عاشورای حسینی طی مراسمی در حسینیه مرکز نشر علوم اسلامی با حضور شماری از فضلا و اندیشمندان و دوستداران سالار شهیدان رونمایی شد.
    این اثر که پیرامون  پیامدهای جهل در معارف دینی  است به همت انتشارات مرکز نشر علوم اسلامی  به چاپ رسیده  است .

    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    مهارت‌هاي وکیل دادگستری
    ادامه مطلب

     پيمان حاج محمود عطار* یک وکیل دادگستری

     به‌طورکلی برای دفاع ازموکل خويش درامورحقوقی و کیفری، نیازمندبرخي از مهارت‌هاي ضروری است. ولی مهارت‌های یک وکیل درامورکیفری، بامهارت‌هاي يك وكيل درامورحقوقی، تاحدودی متفاوت است. دراین نوشتار قصدداریم به تفاوت این مهارت‌ها بپردازیم.
    درگفتارنخست به مهارت‌هاي وکیل دردفاع ازحقوق شاکی خواهیم پرداخت و درگفتاردوم به مهارت‌هاي وکیل دردفاع ازحقوق متهم.
     مهارت‌هاي وکیل دردفاع ازحقوق شاکی
    بررسی روانشناختی موکل:
    موکل ازطرق مختلفی به وکیل معرفی می‌شود. به وسیله اقوام، دوستان و آشنایان، قضات وکارمندان دادگستری، موکلین فعلی و سابق و حتی طرفين دعوی که قبلا مغلوب وکیل شده و درضمن دعوی، امانت‌داري وصداقت او را نسبت به موکلش (که طرف دعوی ایشان بوده) آزموده‌اند.
    موکل به هرطر...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)



    < انتها ... 16 17 18 19 20  ... ابتدا > 

    Design By Gitysoft