• مشاهده تمامی اخبار

  • اخبار صنفی

  • مشاهیر وکالت

  • مقالات

  • قرارداد حق الوکاله

  • تخلفات انتظامی

  • قوانین و مقررات جدید

  • نظریات مشورتی

  • مصوبات هیات مدیره

  • اخلاق حرفه ای

  • معرفی کتاب

  • چهره ها در عدلیه

  • نغز نامه

  • گوشه های تاریخ

  • همایش های حقوقی

  • فرهنگی و هنری

  • عکس هفته

  • لایحه جامع وکالت رسمی

  • آداب الدعوی -نوشته رحمان زارع

  • مشاهیر قضاوت

  • رقص آتش - نوشته رحمان زارع

  • مصاحبه ها

  • زنان و کودکان

  • حقوق بین الملل

  • حقوق و سینما

  •  
    ترك قانوني
    ادامه مطلب

    بهمن كشاورز - وکیل دادگستری

    1- اصل هفتادم قانون اساسي مي فرمايد: «رييس جمهوري و معاونان او و وزيران به اجتماع يا به انفراد حق شرکت در جلسات علني مجلس را دارند و مي توانند مشاوران خود را همراه داشته باشند و در صورتي که نمايندگان لازم بدانند وزرا مکلف به حضورند و هرگاه تقاضا کنند مطالبشان استماع مي شود.» ملاحظه مي شود اين اصل چند مطلب متفاوت را در بردارد.
       
        2- اولين دلالت اين اصل اين است که رييس جمهوري و ساير مقامات برشمرده شده حق شرکت در جلسات علني دارند. دومين دلالت اين است که در صورتي که نمايندگان لازم بدانند وزرا مکلف به حضورند. مفهوم اين بيان اين است که ساير مقامات احصا شده، ولو اينکه نمايندگان لازم بدانند – به موجب اين اصل – تکليف به حضور ندارند. بديهي است بحث سوال و استيضاح موضوع جداگانه اي است. ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    گام هايي به عقب
    ادامه مطلب

    فريده غيرت - وکیل دادگستری

    انتظار من به عنوان يک شهروند از مجلس نهم اين است که تمام قانونگذاري شان در راستاي اعتلاي حقوق انساني باشد آنچه امروز در کميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس نهم مصوب شده نشان از آن دارد که زنان ايراني با وجود تمام تلاش ها و مجاهدت ها در طول انقلاب اسلامي و تا به امروز هنوز هم اغلب، مسلوب الاختيار به شمار آمده و در شرايطي که بعد از 18 سال تمام قوانين جزايي و مالي بر آنها اعمال مي شود از حق ابتدايي خروج از کشور بدون اذن «ولي» يا «همسر» منع شده اند.
    مطابق ماده 15 لايحه گذرنامه که به تصويب کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم رسيده تمامي اشخاصي که 18سال تمام داشته باشند، مي توانند تقاضاي گذرنامه کنند اما نکته کليدي در اين ماده اين بوده که زنان مجرد بالاي 18سال براي خروج از کشور ب...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    احمدی: روش دادسراها، روشی منسوخ شده است/ شارع اقرار عندالحاکم را پذیرفته نه عندالضابط را
    ادامه مطلب

                        روش کنونی تحقیقات مقدماتی دادسرا در کشور ما روشی منسوخ در تمام دنیاست که آسیب‌های زیادی در پی دارد و برای برطرف کردن مشکلات ناشی از آن نباید به انجام درمان‌های مقطعی نظیر بحث آموزش ضابطین دادگستری پرداخت.
    نعمت احمدی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه من با شیوه رسیدگی فعلی دادسرا در تحقیقات مقدماتی مخالف هستم، اظهارکرد: به علت تراکم کارها و وجود تعداد پرونده‌های زیاد، متاسفانه تحقیقات مقدماتی به عهده ضابطین دادگستری گذاشته‌ شده است و شما کمتر پرونده‌ای را می‌بینید که خود بازپرس یا دادیار رسیدگی مقدماتی را انجام دهد بلکه تحقیقات را به ضابطین می‌سپارند.
    وی با بیان اینکه نظارت منظمی بر ضابطین دادگستری وجود ندارد، افزود: نظارت دو نوع است، یکی قضایی و دیگری نظارت بر انجام وظایف عادی ضابطین است و نبود اینها با...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    محدوديت خروج زنان" با وجود اعتراضات فراوان به تصويب رسيد
    ادامه مطلب

    مطابق قانون اصلاح شده گذرنامه، زنان مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.
    به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، لایحه مطروحه برای تغییر قانون گذرنامه روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصویب و آماده‌ ارائه به صحن علنی شد.
    محدودیت خروج زنان تصويب شد
    در سال جاری (۱۳۹۱) در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای به تصویب رسید که طی آن زنان مجرد زیر ۴۰ سال نیز در زمره "افراد تحت ولایت و قیمومیت" قرار می‌گیرند.
    این لایحه انتقادها و اعتراض‌های فراوانی به دنبال داشت. در پی انتقادهای داخلی و بین‌المللی، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این لایحه پیشنهاد دولت است.
    اما دو عضو زن کابینه محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند که مجلس مسئول افزودن این بخش‌ها به قانون پیشنه...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    وزير رفاه و راي ديوان عدالت
    ادامه مطلب
     
    پيمان حاج محمود عطار- وکیل دادگستری 
    برابر قانون ديوان عدالت اداري تصميمات سازمان‌هاي دولتي كه برخلاف قوانين مدونه باشد قابل ابطال در شعب ديوان عدالت اداري است. همچنين تصميم اداري از سوي هيات وزيران يا وزير صادر شده باشد قابل طرح و ابطال در هيات عمومي ديوان عدالت اداري است. هيات عمومي ديوان عدالت اداري متشكل از همه قضات شاغل در شعب اين ديوان است كه به اختلاف شعب ديوان در آراي بين دو شعبه رسيدگي و همچنين در خصوص تصميمات هيات وزيران رسيدگي مي كنند.
    در قضيه انتصاب سعيد مرتضوي به سمت مديريت عامل صندوق تامين اجتماعي با توجه به اينكه سابقا اين صندوق داراي عنوان سازماني سازمان تامين اجتماعي بود و عالي‌ترين مقام آن سازمان به عنوان رئيس از سوي وزير رف...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    اصلاح نظام وکالت یا تغییر نظام وکالت
    ادامه مطلب

    عبدالله سمامی - وکیل دادسگتری 
    در تشریح لغت ، شاید اصلاح همانند تغییر به چشم بخورد، اما بسیاراختلاف در آن مشهود است، اصلاح یعنی اتخاذ روش صحیح در تبیین و تقنین قانون جدید وکالت در راستای موجودیت حادث اما تغییر یعنی دگر بینی و ایجاد غیر آنچه که در حال نظام وکالت حادث است .
    قوانین وکالت نیاز به اصلاح و بخصوص تجمیع دارد و این امر بر همگان محرز و مسلم است چرا اینکه قوانین بسیاری در سالهای مختلف در خصوص موضوع وکالت دادگستری به تصویب رسیده است و متاسفانه در حال حاضر این قوانین قادر به پاسخگویی به مشکلات وکلای دادگستری نمی باشد به همین خاطر است که در بسیاری از اقدامات به اجبارمی بایست این قوانین را به اشکال مختلف تفسیر یا تعبیر نمود و یا اینکه می بایست از جمیع این قوانین درفواصل و مراحل مختلف بهره برد به همین خاطر مطمئناً قانون وکالت ن...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نظام پارلماني در بوته نقد
    ادامه مطلب


     عبدالله سمامي- وکیل دادگستری

    نظام پارلماني يا نظام مجلس محوري نوعي نظام حکومتي است که از تفکيک نسبي قوا ايجاد مي شود. در نظام هاي پارلماني رييس کشور و رييس قوه مجريه دو شخص متفاوتند. در اين قبيل رژيم هاي سياسي، رييس قوه مجريه که معمولانخست وزير ناميده مي شود به پيشنهاد رييس کشور و انتخاب پارلمان يا همان مجلس نمايندگان مشخص مي شود. به اين ترتيب در چنين نظامي رييس قوه مجريه يا همان نخست وزير به جاي انتخاب مستقيم از سوي مردم مع الواسطه توسط نمايندگان منتخب مردم تعيين و انتخاب خواهد شد. در سيستم يا نظام پارلماني که در قالب نظريه تفکيک قواي منتسکيو، پيشنهاد شده رابطه ميان سه قوه يک رابطه ساختاري و ساماندهي شده است. اما تفکيک قوا به شکل مطلق درآن وجود ندارد، به اين نحو که پارلمان هيات وزيران را به ک...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    دستگاه اجرایی قطعا مقصر حادثه شین‌آباد است
    ادامه مطلب

    امیر سالار داودی - وکیل دادگستری

                 دانش‌آموزان روستا بر سر کلاسی کوچک نشسته‌اند و به امید یاد‌گیری علم و دانش مسیر‌های طولانی را گاه با پای پیاده طی می‌کنند. اما چرا به ناگاه حقشان از سوادآموزی، سوختگی و در بدترین و دلخراش‌ترین حالت مرگ است. این قبیل مصایب در کشور ما نادر نیستند. اما آیا می‌توان نام آن را فقط یک تصادف گذاشت و از آن گذر کرد؟ شاید اگر این حوادث برای اولین و آخرین مرتبه صورت می‌گرفت، از سر مسامحه می‌توانستیم آن را یک تصادف صرف و خالی از هرگونه تقصیر یا قصور تلقی کنیم. ولی تکرار این دست حوادث برای کودکان و نوجوانان دانش‌آموز این مرز و بوم، مانع از آن می‌شود که این حوادث را خالی از تقصیر قضایی بدانیم. رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، در مصاحبه‌ای که اخیرا با رسانه‌های گروهی داشت، اذعان کرد ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    کشاورز: در صورت ورود کوچکترین لطمه و فشار به متهم، آمر و اجرا کننده دستور قضایی مسوولند
    ادامه مطلب

                        رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری تاکید کرد که رعایت حق دفاع متهمان از اولین مراحل تعقیب و بازداشت تا آخرین مراحل آن بهترین وسیله برای جلوگیری از وقوع حوادثی است که بعضا نتایج و تبعات آن غیرقابل جبران هستند.
    بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تحقیقات مقدماتی شاید مهم‌ترین مرحله یک رسیدگی کیفری باشد زیرا در این مرحله است که دلایل له و علیه طرف شکایت گردآوری و مدافعات او در قبال ادعا و شکایت شنیده می‌شود و این مجموعه در نهایت به صدور قرار مجرمیت یا منع پیگرد یا موقوفی تعقیب منتهی می‌شود.
    وی افزود: در مورد شروع تحقیقات مقدماتی باید توجه کرد که این تحقیقات شروع نمی‌شود مگر با شکایت شاکی، اعلام ضابطین دادگستری، اقرار خود متهم و بالاخره مشاهدات شخص قاضی در مورد جرایم مشهود.
    این استاد...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نقص قانون در تعريف «جرایم اقتصادی»
    ادامه مطلب

    عبدالصمد خرمشاهي
                     جرم یا جرایم اقتصادی در قوانین جاری ما به صراحت تعریف نشده است. در ابتدا بايد تاكيد كنم که در وادی امر به نظر می‌رسد جرايم اقتصادي، از زمره جرايمي هستند كه از آنان تحت ‌عنوان جرايم عليه اموال مانند كلاهبرداري و سرقت در قانون مجازات اسلامي نام برده شده است. حال آنكه اين گونه نيست و در جرايمي مثل جرايم مزبور كه مرتكب اين عمل با انگيزه‌هاي مالي انجام مي‌دهند آنان را نمي‌توان يك مجرم اقتصادي دانست.
    از جهات مختلف، جرايم اقتصادي با جرايم عليه اموال آن گونه كه در قانون مجازات اسلامي آمده است تفاوت دارند هم به لحاظ ساختار و شكل آن و هم به لحاظ قربانيان جرم و هم به لحاظ گستردگي و نتايج و تبعاتي كه محصول اين گونه جرايم است.
    بديهي...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    مطالعه و بازنگری در ساختار داخلی کانون وکلا
    ادامه مطلب

                        با توجه به تصمیم هیات مدیره کانون مبنی بر مطالعه و عند اللزوم بازنگری در ساختار داخلی کانون وکلا در جهت اثر بخشی و کارآمدی بیشتر آن ، از همکاران عزیزی که در این خصوص ایده ای دارند و یا آمادگی همکاری خصوصا در زمینه مطالعه تطبیقی ساختار کانون های سایر کشورها دارند ، تقاضا میشود دیدگاه یا اعلام آمادگی خود را به نشانی دفتر هیات مدیره کانون مرکز یا ایمیل shahbaziniam@yahoo.com اعلام نمایند .

    (گیرنده : شهبازی نیا)

    وبسایت کانون وکلای مرکز...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    لایحه‌ی اصلاح نظام وکالت حلال مشکلات یا مشکل آفرین/ کانون‌ها هوشیار باشند
    ادامه مطلب


     عضو هیات علمی دانشکده‌ی حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت: تصویب لایحه جامع وکالت نه تنها مشکلی را از مشکلات نظام وکالت حل نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن استقلال کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری می شود.
    به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جلیل مالکی» در پاسخ به اظهارات معاون اول قوه قضاییه مبنی بر ضرورت اصلاح نظام وکالت افزود: سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی حائز سه نکته قابل تامل است، نکته اول دخالت کلیه کارشناسان و وکلا در فرآیند تهیه لایحه؛ نکته دوم حل بسیاری از مشکلات حقوقی با اصلاح نظام وکالت و نکته سوم حفظ استقلال وکیل به مانند حفظ استقلال قاضی آنگونه که معاون اول قوه قضاییه قائل به آن شده‌اند.
    این وکیل دادگستری ادامه داد: نکته اول این است که در جریان تهیه لایحه جامع وکالت در قوه قضاییه که از ابتدا تا انتهای آن به صورت صدرصد محرمانه...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    نجفی توانا: سپردن تحقیقات به نیروهای فاقد آموزش اساس پرونده را با مشکل روبه رو می‌کند
    ادامه مطلب

     یک استاد دانشگاه با اشاره به آسیب‌های ناشی از سپردن انجام تحقیقات مقدماتی به مسوولان غیرقضایی از جمله نیروی انتظامی، بر ضرورت ایجاد نهادی تحت عنوان «پلیس قضایی» تاکید کرد.
    علی نجفی توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه اظهار کرد: در اکثر نظام‌های قضایی دنیا برای انجام تحقیقات و احضار اشخاص هم‌چنین اجرای احکام از نیروهایی استفاده می‌شود که تحت عنوان پلیس قضایی دارای تحصیلات و تخصص مرتبط با این وظایف می باشند و در عین حال به طور مستمر و موثر برای انجام این تکالیف آموزش‌هایی دوره‌ای دیده و نسبت به آنها نه تنها تست‌های علمی و تجربی بلکه تست‌های روانشناسی و رفتار سنجی نیز اعمال می شود.
    وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما نسبت به این موضوع غفلت تقنینی، سازمانی و مدیریتی وجود داشته است، گفت: پیش از این، پلیس قضایی در قانون پیش‌...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    مجازات محارب فقط اعدام نيست و چهار مجازات ديگر هم دارد
    ادامه مطلب

    ورود مسئولان قضايي به پرونده‌ها، استقلال قضات را زير سوال مي‌برد.
    •در صدور حکم زورگيران سرعت فداي دقت شد.
    •قضات كوشش كنند حكم هر موضوع را در قوانين مدون بيابند.
    •نمي‌توان به قاضي تكليف كرد كه چه رأيي صادر كند.
    •قاضي را نباید بدون دلیل جابه‌جا كرد.
    •ششمين كشور دنيا از نظر تعداد زندانی هستيم.
    •تفسير قوانين عادي با مجلس شوراي اسلامي است.
    •استقلال قاضی، يعني استحكام پستي داشته باشد.
    •استقلال قاضی تعبیر به خودرایی نشود.
    •از نظر اعدام نیز بعد از چين دومين كشور هستيم.
    استقلال قضات از ابتدای تاریخ به عنوان یکی از ارکان دستگاه عدلیه در دنیا بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری از کشورها درصدد ایجاد استقلال قانونی برای قضات شوند. در ایران نیز بر اساس اصل 57 قانون اساسی که همه قوا را مستقل از هم می‌داند یا در اصل 164 قانون اساسی که قاضی را مستقل و جابه‌ج...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    هشدار «عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز» درباره خدشه وارد کردن بر استقلال وکیل
    ادامه مطلب                                    عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به حذف ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی نسبت به جایگزین کردن کمیسیونی مرکب از وکلای دادگستری منتخب قوه قضاییه و نمایندگان منتخب وکلا به جای این ماده هشدار داد

    به گزارش ایسنا،‌ دکتر عیسی امینی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در نوشتاری به بررسی اتفاقات پیرامون لایحه جامع وکالت رسمی پرداخته و در آن به برخی نکات این لایحه که می‌تواند استقلال وکالت را خدشه‌دار کند اشاره کرده است. متن کامل این نوشتار بدین شرح است:‌

    عنوان وکیل دادگستری که بیش از یک قرن از تاریخ آن در ایران می‌گذرد با کانون وکلای دادگستری و نام کانون وکلا با نام و قدمت تشکیل محاکم دادگستری (محاکم عرفی) عجین و همزاد گشته است. دیر زمانی نگذشت که استقلال کانون وکلای دادگستری در کنار نهضت ملی نفت ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    پوستین وارانه ی مهریه
    ادامه مطلب

    معصومه مهرنامی - وکیل دادگستری

    مهریه مالی است که زوج به زوجه می دهد.این هدیه که نشان دهنده صدق و محبت زوج است باید مالیت و قابلیت تملک داشته و مجهول نباشد.(مواد1078و1079ق.م)برخلاف شیر بها که به پدر زن داده می شودزن به مجرد عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی در آن بنماید.تعیین مقدار مهریه با توافق زوجین است.(مواد 1080.1082ق.م).این توافق می تواند دادن اختیارتعیین مهریه به زن یا مرد یا ثالث باشد.
    در مهرالمسمی قانون سقفی برای تعیین مهر قرار نداده لکن در مهرالمثل و مهرالمتعه میزان مهر با توجه به شرایط زن یا شوهر تعیین می شود (مواد1090.1091و1093ق.م).
    بحث ما پیرامون مهرالمسمی ونحوه پرداخت آن است که میزان آن حین عقد تعیین می شود.
    در قانون برای پرداخت مهریه سه گزینه وجود دارد پرداخت حین اجرای عقد (حال)-پرداخت در م...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    به آنها که می توانند قانون بنویسند اعتماد نمی‌شود.
    ادامه مطلب

    گفت‌و‌گوی « اعتماد» با پروفسور محمود آخوندی

    پروفسور محمود آخوندی متولد 1312 در روستای اهر است.
    دکترای حقوق جزا از دانشگاه حقوق نوشاتل سویس دارد و شاگرد اساتید نسل اول حقوقی چون دکتر سیدحسن امامی، عبدالحسین علی‌آبادی، دکتر ستوده، دکتر صفدری، قاسم‌زاده و متین دفتری بوده است و هنوز می‌گوید آنها دنیای دانش بودند. حافظه تاریخی دکتر آخوندی و حضورش در روند تصویب بسیاری از قوانین کیفری قبل و بعد از انقلاب انگیزه‌یی شد تا به سراغ او برویم و تحولات حقوق کیفری در ایران را با او در میان بگذاریم. دکتر آخوندی گشاده روی و موقر به استقبال ما آمد. هنوز ننشسته بودیم که گفت خبر حقوقی تازه چ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    الگوهای انسان بودن
    ادامه مطلب

    روزهای پایانی ماه صفر، غم عجیبی بر دل انسان می نشیند.

    رحلت پیامبر اسلام،حضرت محمد(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع)، علت این اندوه بی پایان است.

    محمد،پیامبری بود از جنس انسان با اخلاقی زیبا که سبب رسالت و پیامبری خود را تمام نمودن مکارم اخلاقی فرمود.

    حسن بن علی پیشوایی است برای تمام آنانی که در پی کامل شدن سجایای اخلاقی هستند.امام حسن منبع عقلانیت و شجاعت است.

    علی بن موسی الرضا،الگویی تمام نشدنی است برای عالمانی که می خواهند عالم حقیقی بمانند و برای آنانی که می خواهند با مردم مهربانانه زندگی کنند.

    پیامبر و امامان ما نه بتی برای تقدیس که چراغهای روشن برای زندگی انسانی و اخلاقی می باشند

    ...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    فراخوان سپهر عدالت
    ادامه مطلب سپهر عدالت برآنست که کلیه مطالب ارسالی مخاطبان خود را که در فضای مجازی سپهر عدالت درج نموده است جهت ماندگاری بیشتر آنها و همچنین استفاده اشخاصی که امکان بهره مندی از فضای مجازی را ندارند در پایان هر سال به صورت مکتوب منتشر کند .
    منتظر نوشته های شما عزیزان خواهیم بود
    ...
    بیشتر تعدادنظرات:(0)

    برگزاری سومین دوره سمینار حقوق تجارت بین الملل
    ادامه مطلب

                    به اطلاع می رساند ، سومین سمینار حقوق تجارت بین الملل  با تاکید بر  تحر یم های فراملّی و تاثیر آن بر قراردادهای تجاری بین المللی  ، اجرای احکام داوری بین المللی ،مالکیت معنوی و حل و فصل اختلافات آن ، توسط  کمسیون امور بین الملل کانون وکلا مرکز ، با همکاری مرکز بین المللی مطالعات حقوقی اتریش ( CILS )و با حضور سخنرانان خارجی و داخلی در روزهای 25و 26 بهمن ماه سال جاری در محل انتهای بلوار اشرفی اصفهانی ، خیابان سیمون بولیوار ، میدان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ساختمان علوم پایه ، طبقه پنجم ، سالن اجتماعات علامه طباطبایی ، با شرایط ذیل برگزار می شود .

    1- ثبت نام بصورت کاملاً الکترونیک و غیر حضوری و منحصراً از طریق وب سایت حاضر انجام می پذیرد.

    2- هزینه ثبت نام ، مبلغ 200000 تومان برای هر...

    بیشتر تعدادنظرات:(0)



    < انتها ... 36 37 38 39 40  ... ابتدا > 

    Design By Gitysoft